Menu Zavřít

Peníze v oblacích

31. 10. 2002
Autor: Euro.cz

Festival podporuje armáda i město, peníze vydělává soukromá firma

Na seznamu tradičních událostí, které se letos nemohly uskutečnit, protože zemi postihly zničující povodně, se málem ocitl také mezinárodní letecký festival Czech International Air Fest (CIAF) v Hradci Králové. O zrušení letošního ročníku uvažoval ministr obrany Jaroslav Tvrdík, nakonec se však s pořádající agenturou Czech Air Force Benevolent Fund´s Agency (CAFBFA) dohodl, že festival se na přelomu srpna a září uskuteční. Podmínkou ovšem bylo, že bude mít výrazně humanitární podtext: část ze vstupného bude věnována na pomoc lidem z vodou zasažených oblastí. A právě kvůli velikosti sumy, která poputuje na povodňová konta, se v poslední době v tisku často objevuje jméno pořádající agentury.

PR pro armádu.

První ročník letecké show se ve východočeské metropoli konal v roce 1993, od roku 1995 se organizace ujala soukromá agentura CAFBFA, kterou zastupují jednatelé Aleš Cabicar a Jaroslav Suk. „V podstatě působíme jako reklamní agentura Armády České republiky, kterou mediálně prezentujeme v Česku i v zahraničí,“ říká Cabicar. „Armáda by takovou leteckou přehlídku ani pořádat nemohla, takřka na všechno musí vyhlašovat výběrové řízení a nesmí vstupovat do komerčního vztahu se zbrojařskými firmami. Ministerstvo obrany to nestojí vůbec nic, finanční zajištění celé akce máme na krku my,“ dodává Suk. Pravdu má však jen napůl. Armáda posílá na festival to nejdůležitější: letadla (letos 18 strojů) a piloty, navíc téměř zadarmo. Agentura na své náklady ubytovává a stravuje 700 účastníků festivalu, zajišťuje palivo do strojů a letecko-logistické zabezpečení, od armády si na dobu trvání festivalu pronajímá hradecké letiště. Lidové noviny uvádějí, že agentura za pronájem na jednu akci zaplatí armádě 30 tisíc korun, Cabicar tuto sumu dementuje, ale konkretizovat nechce: „Nevidím důvod zveřejňovat interní obchodní vztah mezi námi a ministerstvem obrany.“ Náklady armády, respektive Velitelství vzdušných sil Armády České republiky, jsou mnohonásobně vyšší. Tím, že na hradecké show vystupují zahraniční letky a stroje, se české letectvo zavazuje zúčastnit se podobných akcí v zahraničí. Financování těchto takzvaných recipročních letů leží na Tvrdíkově ministerstvu, přičemž odhady říkají, že stojí až desítky milionů korun ročně. Šárka Brázdilíková z tiskového oddělení Velitelství vzdušných sil AČR ovšem odmítla týdeníku EURO prozradit roční výši nákladů na reciproční lety českého letectva, ačkoli její kolega z ministerstva obrany Miroslav Šindelář uvedl, že taková čísla armáda pravidelně zveřejňuje.
Mezi důležité donátory festivalu se řadí také královéhradecký magistrát. Ten před letošním ročníkem CIAF investoval čtyři miliony korun do obnovy a opravy letiště, a při letecké show například zajistil - jak říká tisková mluvčí magistrátu Petra Krátká - účast Městské policie či autobusy MHD pro dopravu na letiště. „Za čtyři miliony korun jsme nechali opravit hangáry a administrativní budovy. V budoucnu by mělo být letiště bezplatně převedeno do majetku města, takže je to vlastně investice do vlastního,“ uvádí Krátká.

Peníze nechceme.

Na výnosech a ziscích festivalu však armáda ani hradecký magistrát nijak neparticipují a zřejmě ani participovat nechtějí. „CIAF přináší městu prestiž. Z akce, která se neobejde bez příspěvku radnice, nemáme zájem inkasovat peníze,“ uvedl královéhradecký primátor Oldřich Vlasák v místním vydání MF Dnes letos 4. října. Mluvčí magistrátu dodává: „Je to pro nás taková reklama, že jsme se snažili pořádající agentuře vyjít vstříc, jak jen to bylo možné.“
Ani armádě neplyne z účasti na CIAF žádný finanční profit. „Vzhledem k tomu, že Vzdušné síly AČR jsou státní neziskovou organizací, veškeré příjmy a výdaje spojené se zabezpečením CIAF jsou řešeny cestou agentury CAFBFA, my se řídíme platnými rozpočtovými pravidly,“ řekla pouze Brázdilíková. Její kolega Petr Sýkora 30. září v Lidových novinách uvedl: „Výdělek z akce nemáme žádný“.

bitcoin_skoleni

Forsáž za miliony.

Pořadatelství leteckého festivalu je velmi zajímavou obchodní příležitostí pro agenturu CAFBFA. Majitelé firmy tvrdí, že vždy dokázali udržet CIAF v černých číslech, ale na žití v přepychu to prý není. „Zatím se nám podařilo dosáhnout takových ekonomických výsledků, které nám umožnily finančně podpořit všechny rodiny po tragických událostech, které postihly české vojenské letectvo za posledních osm let,“ vysvětluje Cabicar. Kromě již zmíněných nákladů zaplatí CAFBFA za technické dovybavení letiště, například za mobilní záchody, zábrany, ozvučení a „realizační tým“ starající se o chod show. Na straně profitů jsou příjmy od partnerů festivalu: oficiální ceník uvádí, že generální partner přispívá šesti miliony korun, pět hlavních partnerů platí po půldruhém milionu a post oficiálního partnera vyjde firmu na 150 tisíc. „Poměrně velký zájem je o umístění plošné reklamy v různých zónách letiště, cena závisí na atraktivnosti plochy, může to být pět, ale i dvacet tisíc korun,“ dodává Cabicar. Udává, že poměr mezi finančním a materiálním plněním je zhruba poloviční. „Bereme všechno, jsme rádi, že nám někdo něčím přispěje,“ říká. Vzápětí poupravuje: „Zhruba 30 procent příjmů je ze vstupného, 70 procent z obchodních smluv s partnery.“ Generálním partnerem letošního ročníku CIAF byla petrolejářská firma TotalFinaElf, která je shodou okolností téměř monopolním dodavatelem leteckého paliva pro českou armádu. Zajímavějším zdrojem příjmů jsou prodané vstupenky, lístek na jeden den stojí od 50 do 150 korun. Organizátoři tvrdí, že zatím nedokážou říci, kolik vstupenek se letos na CIAF prodalo. „Taková akce se osm měsíců připravuje a další čtyři měsíce vyhodnocuje. Až kolem Vánoc budeme schopni říci přesné číslo,“ přesvědčuje Suk. První odhady organizačního štábu hovořily zhruba o 60 tisících diváků za oba dny festivalu, královéhradecké vydání MF Dnes napočítalo na 80 tisíc diváků, deník Právo odhadl 60 tisíc lidí, časopis Letectví a Kosmonautika, který je oficiálním mediálním partnerem CIAF, v čísle 19 uvedl: „Slunečné počasí přilákalo v sobotu 31. srpna na CIAF nečekané množství asi 60 tisíc diváků, nedělní návštěvnost byla pro déšť poloviční.“

Třetina přes plot.

Právě na počtu prodaných vstupenek závisí suma, kterou organizátoři pošlou do povodní zasažených oblastí. Firma ministru Tvrdíkovi slíbila, že třetinu peněz z prodaných vstupenek věnuje na humanitární účely. Prozatím CAFBFA předala vybraným mateřským a základním školám milion korun, dalších 132 tisíc vybraných přímo na letišti do kasiček poputuje na povodňové konto. Na otázku, zda to není vzhledem k počtu návštěvníků málo, se Cabicar ptá: „Ještě není nic uzavřeno, ale milion vám připadá málo?“ Navíc prý nelze hrubý příjem ze vstupného vydělit třemi a jednu část použít jako humanitární dar. „Těch 150 korun je daňový příjem. Musí se z toho odvést DPH a pak zdanit,“ upozorňuje Cabicar.
Organizátoři festivalu na svou obranu uvádějí, že více než dva a půl tisíce lidí se podílejí na chodu akce, další lístky prý rozdají obchodním partnerům. „Především ale podle našich odhadů zhruba třetina návštěvníků vstupné vůbec neplatila, prolezli dírami v plotu nebo prošli přes známé u brány,“ tvrdí Suk. „Úplně vyloučit možnost zneužití postavení pořadatelů a prodejců vstupenek u akce s takovým rozsahem je problémem každé show podobné CIAF. Navíc ještě než se otevřou brány, tak se na letištní ploše pohybuje šest až sedm tisíc lidí,“ dodává Cabicar. Faktem je, že za zabezpečení vstupu na letiště a pořadatelskou službu zodpovídá sama CAFBFA. Znalci poměrů na hradeckém letišti navíc tvrdí, že je zcela nereálné, aby se tímto způsobem dostalo na festival více než 20 tisíc lidí.

  • Našli jste v článku chybu?