Lékárnám Dr.Max vzrostly loni v Česku tržby za prodej zboží a služeb meziročně o pět procent na 14,6 miliardy korun (544,1 milionu eur). Uvedl to Daniel Horák, generální ředitel společnosti Česká lékárna holding (ČLH), která síť Dr.Max provozuje. Společnost patří investiční skupině Penta. Výši zisku nesdělil, uvedl pouze, že byznys je ziskový.
Horák zmínil, že kromě dalšího rozšiřování sítě pomohl firmě k meziročnímu růstu především zákaznický program, který společnost realizuje pomocí věrnostních karet. Uvedl, že je do něj v současnosti registrováno 2,5 milionu lidí, a patří tak k největším podobným programům v Česku. Srovnatelný je například program potravinového řetězce Tesco, který má aktuálně podle mluvčího Václava Koukolíčka 2,8 milionu registrovaných klientů. Horák doplnil, že na loňské tržby Dr.Maxe mělo dopad i to, že se firma více soustředila na prodej volně dostupných léků. Podíl těchto léků na celkových prodejích činí podle něj v lékárnách Dr.Max v průměru 35 až 40 procent, dvojnásobek proti většině trhu. „Do roku 2020 bychom se rádi dostali k 50 procentům,“ podotkl. Dr.Max je největší lékárenskou sítí v Česku. Na konci loňského roku měl 398 poboček, meziročně zhruba o 20 více. Dvojkou na tuzemském trhu je síť Benu, která měla loni tržby 3,7 miliardy korun, proti roku 2015 o 14,5 procenta více. Řetězec Benu letos otevřel 200. pobočku.Přečtěte si:
Penta chce ovládnout Fortunu, stáhne ji z burzy
Dr.Max má lékárny také na Slovensku a v Polsku, celkem jich provozuje přes 1000. Tržby celého holdingu překročily loni podle Horáka podruhé za sebou miliardu eur, když činily 1,05 miliardy eur (28 miliard korun). Horák zmínil, že Dr.Max plánuje v Česku další rozvoj sítě, potenciál vidí například v retailových (maloobchodních) parcích, které se staví na okrajích měst. Více než samotná velikost města je podle něj pro rozhodování o nové pobočce důležitá spádovost. Uvedl, že v nadcházejících čtyřech letech chce pokračovat v otevírání 20 až 25 nových lékáren za rok. Šanci, že by Dr.Max koupil větší počet lékáren nějakého jiného řetězce však označil za minimální. V letošním roce se podle něj chce firma v ČR znovu zaměřit zejména na volný prodej, uvedla také nový koncept takzvaných dermocenter, v kterých nabízí poradenství a produkty zaměřené na péči o pleť. Dr.Max je nyní má ve 40 lékárnách, do konce příštího roku jich chce mít 100. Kvůli tomu plánuje přijmout až stovku nových pracovníků. V současnosti firma zaměstnává přes 3000 lidí. Horák dodal, že do zařízení nových lékáren a přestavby starších investoval Dr.Max v Česku loni 150 milionů korun bez započtení ceny akvizic, kterou společnost nesděluje. V podobné výši očekává generální ředitel tyto investice i v letošním roce. Ještě vyšší částka podle něj šla loni do investic do vlastní značky, jejich hodnotu ale blíže nespecifikoval. Pod vlastní značkou prodává mimo jiné potravinové doplňky, kosmetiku, ale i některé zdravotnické prostředky, jako jsou náplasti. Necelých 25 milionů korun pak Dr.Max investoval do vzdělávání, mimo jiné na kongresy. Akademie firmy nabízí odborné vzdělávání pro lékárníky, lékaře, farmaceutické asistenty a zdravotní sestry všech zdravotnických zařízení.
Ze zdravotnictví a byznysu čtěte: