Menu Zavřít

Peoplemetrová budoucnost

6. 5. 2009
Autor: Euro.cz

Česká televize potřebuje zásadní změnu...

celý podtitul:
Česká televize potřebuje zásadní změnu, říká šéf TV Óčko, který kandiduje na ředitele této veřejnoprávní instituce

Hudební televize Óčko hodlá začít měřit svou sledovanost elektronicky – prostřednictvím peoplemetrů. Stanice v současnosti měří sledovanost formou dotazníků v rámci průzkumu Media Projekt, podle něhož se na tento kanál dívá denně téměř čtvrt milionu lidí a alespoň jednou měsíčně Óčko naladí více než 1,6 milionu diváků. „Naše sledovanost rapidně narůstá, proto zvažujeme, že vstoupíme do takzvaného TV metrového měření. To by nám umožnilo oslovit zadavatele reklamy a mediální agentury, kteří u nás doposud neinzerovali,“ říká výkonný ředitel TV Óčko Hynek Chudárek (47). Dlouholetý šéf a někdejší spolumajitel Óčka (v současnosti patří kanál do mediální skupiny Mafra – pozn. red.) se rovněž přihlásil do výběrového řízení na pozici generálního ředitele České televize. „Pro mne je to výzva, která je navíc podpořena různými hlasy, které cítí, že ČT potřebuje zásadní změnu,“ tvrdí.

EURO: Média, televize nevyjímaje, se v době ekonomické krize potýkají s klesajícími příjmy z inzerce. Jak se v současné době žije malé komerční televizní stanici, která je navíc zaměřena na specifického diváka? CHUDÁREK: Naše zaměření jsme vždycky viděli jako výhodu a současná doba to jenom potvrzuje. Byli jsme první tematickou televizí v ČR a za šest let, kdy tady úspěšně vysíláme, jsme si již dostatečně vyzkoušeli, co působení malé televize na českém trhu obnáší. Ne že bychom nevnímali současnou ekonomickou realitu, ale my skutečně žádné problémy nemáme. Roste nám sledovanost, inzertní příjmy, rozšiřujeme pokrytí. Přitom jiné nové televize, jež měly vzniknout, nevznikají, a televize, které vznikly, se utápí ve vlastních problémech.

EURO: Jakých ekonomických výsledků dosahujete? CHUDÁREK: Čísla za loňský rok nejsou ještě auditovaná, ale zisk se bude pohybovat v řádu milionů korun, a to i přesto, že jsme měli nepředpokládané náklady ve výši zhruba deseti milionů korun za šíření digitálního signálu. Pořád říkám, že televize je firma a jako firma musí také fungovat a mít ekonomiku v pořádku. I když jsme tedy s náklady nepočítali, vyrovnali jsme se s nimi a skončili v zisku. Ostatně ziskové bylo Óčko za poslední tři roky vždy. Pokud jde o obrat, tak ten se v nyní pohybuje okolo 130 milionů korun ročně, přičemž za poslední čtyři roky se téměř ztrojnásobil.

EURO: Jestliže tedy nepočítáte s problémy, jaké by měly být vaše výsledky v budoucnu? CHUDÁREK: Nepočítáme se zásadními problémy, ale se pohybujeme v ekonomické realitě a tomu přizpůsobujeme naše plánování. A také víme, že nás v dalších letech čeká růst výdajů za pokrytí Česka digitálním signálem a data z TV metrů (peoplemetrů – pozn. red.) také nejsou zadarmo. Pro roky 2010 a 2011 tudíž máme plánovanou ztrátu, která souvisí s digitálním pokrytím. Poté už budeme zase v zisku.

EURO: Kolik stojí pokrytí celého českého území digitálním signálem a jak budete muset zvýšit váš obrat? CHUDÁREK: Nás to vyjde na 60 až 70 milionů korun ročně. To je pouze pozemní digitální signál, ale Óčko můžete naladit přes satelit, kabelové televize nebo přes internet. Takže náš obrat, abychom byli úspěšná firma, by se měl pohybovat při plném pokrytí ČR okolo 200 milionů korun.

EURO: Aby se vám investice do TV metrového měření a plné digitalizace vyplatila, musíte zvýšit příjmy. Počítáte se skokovým růstem tržeb po zapojení do TV metrů? CHUDÁREK: Růst tržeb předpokládáme plynulý. Rozhodně to není tak, že by inzerenti jenom čekali na to, až se zapojíme do TV metrového měření. Skokové bohužel budou náklady. Vždy když se spustí nový vysílač, znamená to skok v nákladech.

EURO: V jaké fázi jsou přípravy na zapojení Óčka do TV metrového měření? Kdy hodláte do projektu vstoupit? CHUDÁREK: Již jsme v jednání s Asociací televizních agentur (ATO), která je zadavatelem peoplemetrového měření. Jednáme o rámcové smlouvě a podmínkách, abychom měli jasnou představu, co to pro nás znamená. Uvažovat o samotném zapojení má význam v době vrcholů prodeje reklamy, takže v případě letošního roku dává smysl podzim, konkrétně září.

EURO: Jak se zvýší náklady s touto změnou? CHUDÁREK: To v tuto chvíli nevíme a je to předmětem jednání s ATO. Hledáme vhodnou formu dat, jež budeme potřebovat. Ne všechny údaje, které v tuto chvíli odebírají velké televize, nezbytně nutně potřebujeme. A právě tento rozsah a objem dat bude rozhodovat o výsledné ceně.

EURO: Je přechod na TV metry nevyhnutelný? CHUDÁREK: Dlouhodobě nelze provozovat výdělečnou televizi bez TV metrového měření a prodeje reklamy. Postupem času na něj přejdou všechny televize a tím nejzazším bodem podle mě bude plná digitalizace televizního vysílání v roce 2012. Navíc přechod na TV metry má ekonomický smysl. V tuto chvíli existují na trhu zadavatelé reklamy, pro něž je cílová skupina TV Óčko i jeho sledovanost zajímavá, ale protože oni nakupují pouze prostřednictvím mediálních agentur a zajímají je GRP (zásah diváka – pozn. red.), jejich reklama se na Óčku dosud neobjevovala. Až budeme mít TV metrový prodej reklamy, tak tyto zadavatele můžeme oslovit a věříme, že na reklamě vyděláme mnohem více než dnes.

bitcoin_skoleni

EURO: Co vás vedlo k tomu, že se po šesti letech v Óčku pokusíte získat křeslo generálního ředitele České televize? CHUDÁREK: Je to výzva, která se tak často neopakuje. Navíc je podpořena hlasy, které stejně jako já cítí, že ČT potřebuje zásadní změnu. Kromě toho se nemůže přihlásit každý, jsou potřebné určité předpoklady, které já splňuji. Zásadní je moje šestiletá zkušenost s úspěšným řízením Óčka a rovněž naprostá morální bezúhonnost.

EURO: Jak by se změnila Česká televize, pokud byste měl možnost ji řídit? CHUDÁREK: Chtěl bych prosazovat návrat k televizi veřejné služby. K původnímu poslání, které přestala současná ČT plnit kvůli závislosti na sledovanosti a reklamě. Díky své praxi v televizním byznysu vnímám velmi přesně, kde jsou hranice mezi komerčními aktivitami a veřejnou službou. Proto bych chtěl, aby Česká televize opět plnila své poslání a přiblížila se zpět k divákovi, který si ji platí. Je to jeho televize, ne reklamní nosič mediálních agentur!

  • Našli jste v článku chybu?