Dcera švédského nábytkářského koncernu vyráží na nákupy klasických obchodních domů, říká ředitel expanze Inter IKEA Centre pro Česko a Slovensko
Developer, který se až dosud soustředil především na budování obchodních parků pro řetězec IKEA, bude konkurovat zavedeným investorům. Možná o něm uslyšíme ve chvíli, kdy budou na prodej ta nejzavedenější nákupní střediska v centrech měst.
„Když budeme mít šanci koupit největší centrum v republice, popereme se o něj. My stavíme tam, kde není nasycený trh. Do Česka jsme ale přišli pozdě,“ vysvětluje David Nekovář, ředitel expanze Inter IKEA Centre pro Česko a Slovensko.
* Kdy postavíte pro IKEA plánovaná centra v Plzni a v Hradci Králové?
V dohledné době asi ne. Jak už sama IKEA deklarovala, chystá se v Česku otevřít e-shop. Předpokládám, že se o nových kamenných obchodech bude rozhodovat, až bude jasné, jak internetový obchod změní trh. Jedinou lokalitou, kterou IKEA i nadále sleduje, je Praha. Ta by podle našeho názoru unesla ještě třetí centrum.
* Nezaspala IKEA trochu? Jiné řetězce už e- shopy provozují…
Nemyslím si. IKEA je podle mého názoru natolik unikátní, ať už designem, cenami nebo samotným výrobkem, že pro ni jsou ostatní nábytkáři konkurence jen do určité míry. Na Černém Mostě je vedle Sconto, my v Ostravě například pronajímáme naše pozemky Kika. Spíš bych řekl, že tady může zafungovat synergie.
* Proč si vlastně vytvořila IKEA svou developerskou divizi?
Inter IKEA Centre Group vznikla před 13 lety. IKEA si zkrátka uvědomila, že je škoda nevyužít obchodní potenciál, když sama může na své vlastní přítomnosti vydělávat. Navíc může ovlivnit skladbu ostatních nájemců. V 90. letech byl tahákem, který přivedl zákazníky, hypermarket nebo supermarket. Ty jsou dnes všude, IKEA je tedy lákadlem víc než v minulosti. Proto se také IKEA přesouvá od retail parků ke klasickým obchodním domům, kde funguje podobně jako hypermarket. IKEA se potom stane integrovanou částí centra se společným atriem, nikoli samostatným obchodem, jak ji známe my. To je budoucnost. Vlastně i současnost. IKEA tak už funguje v nákupních centrech skupiny ve Španělsku, v Portugalsku, v Itálii, v Rusku a naposledy jsme otevírali takový obří obchod v Číně.
* Jaké máte plány u nás?
V blízkosti našeho Avion Shopping Parku na Zličíně jsme přikoupili dalších 14 hektarů pozemků, které budeme určitě rozvíjet. V Praze už možná není prostor pro další retail parky. Stavět nové na okraji nemá cenu. Myslím si, že vývoj půjde směrem dovnitř. Smíchov, Bubny, možná Žižkov, tam dávají nová obchodní centra ještě smysl. I město razí tendenci k zahušťování a využívání brownfieldů v intravilánu. Dál už tedy budeme nakupovat, a to včetně klasických shopping center. Přestaneme fungovat jen jako servis pro naši matku a osamostatníme se. Přítomnost IKEA už nebude podmínkou. Tahle myšlenka je poměrně mladá. Poprvé jsme takovou akvizici provedli loni na podzim v Polsku.
* Vy chcete kupovat klasická obchodní centra jako třeba Nový Smíchov?
Ten asi nebude na prodej. Ale ano, kdyby byla k mání taková významná centra, přemýšleli bychom o tom. My stavíme tam, kde není nasycený trh. Do Česka jsme ale přišli pozdě, budeme proto nakupovat.
* O ta nejlepší obchodní centra se ale vždy strhne boj. Kolik máte peněz na akvizice?
Řeknu to asi takto: když budeme mít šanci koupit největší centrum v republice, popereme se o něj. Jsme si vědomi, že u prémiových nemovitostí soutěžíme s bohatými konkurenty, nemovitostními nebo třeba penzijními fondy, které počítají i s dlouhodobou návratností. Dosud byl středoevropský trh paralyzován krizí, ovšem předpokládám a věřím, že letos už se pohne.
* Pracoval jste v Tesku, kde jste měl na starost akvizice, například Žabky. Je rozdíl pracovat pro britský a švédský řetězec?
Pro Tesco jsem pracoval více než deset let. Musím přiznat, že po nástupu do Inter IKEA jsem prodělal určitý šok. Mám na mysli kulturní šok – rozdíl v přístupu k člověku, v řešení problémů a rozhodování, kladení důrazu na soudržnost, vnímání rodiny i potřeby odpočinku. Tesco je především maloobchodník, méně už developer. Práce pro developera je odlišná: myslíme dlouhodobě, sledujeme neustále návratnost a trvalou udržitelnost našich center. Činit rozhodnutí je delší procedura a více bolí, zejména proto, že se rozhodujeme často kolektivně, do procesu zahrnujeme více kolegů a jsme i díky různé lokalizaci více v kontaktu přes videokonference. Máme sídlo v Kodani, kousek od letiště, kde je výborné spojení s Evropou i se světem a do Švédska je to jen přes most. V Kodani jsem z letiště v kanceláři pěšky za deset minut, zatímco v Londýně jsem cestoval hodinu autem. l
O autorovi| Hana Boříková, borikova@mf.cz