Menu Zavřít

Pět kruhů je jenom pro partnery

24. 3. 2008
Autor: Euro.cz

Chcete vydělat na olympijských hrách? Nebo se díky nim „jen“ zviditelnit? Legální cesta vede jedině přes partnerství s Českým olympijských výborem.

Ochrana olympijských symbolů

Zimní olympijské hry 2010 v kanadském Vancouveru: Hokejový tým se stařičkým Dominikem Haškem v brance vyhrává finálový zápas, rychlobruslařka Martina Sáblíková získává svou třetí zlatou medaili. Krasobruslař Tomáš Verner se vedle sportovních úspěchů stal i miláčkem publika, skokané na lyžích překvapili ziskem pěti medailí, září běžci na lyžích Lukáš Bauer i Martin Jakš. Se stříbrem se musela spokojit Šárka Záhrobská, zato nečekaný úspěch slaví také ženské sáňkařské družstvo v čele s Kateřinou Neumannovou. Alespoň bronzové medaile zbyly na biatlonisty a akrobatického „veterána“ Aleše Valentu.

Chtěli byste takový úspěch spojit s propagací vaší firmy? Pak byste se museli stát partnery Českého olympijského výboru. A to je pro menší a střední firmy téměř nedostižné. Ani ne proto, že by na to neměly dost peněz. Spíše jde o uzavřenou společnost, která mezi sebe jen občas pustí někoho nového. Větší šance pro střední firmy jsou v kategorii oficiálních dodavatelů olympijského týmu. Ale pospěšte si, jejich výběr pro nadcházející čtyři roky právě vrcholí.

Čtyři úrovně partnerství

Marketingová práva Českého olympijského výboru spravuje od roku 1997 jeho dceřiná společnost Česká olympijská. Zájemci o partnerství se tedy mohou hlásit právě této agentuře, která pro ně zpracuje konkrétnější nabídku. Aby firma mohla využívat olympijské symboly při propagaci svých výrobků nebo služeb, musí se stát partnerem, dodavatelem nebo podporovatelem Českého olympijského týmu. Smlouvy jsou uzavírány na čtyři roky, tedy na dobu jednoho olympijského cyklu.

Partnerům Českého olympijského výboru je zaručena exkluzivita v oboru, ale předmět jejich činnosti by neměl kolidovat s obory partnerů Mezinárodního olympijského výboru. Počet partnerů tuzemského výboru je omezen maximálně na patnáct. ČOV garantuje partnerům exkluzivitu v oboru hlavní činnosti. Partneři mají zejména finanční povinnosti. Tomu odpovídá i jejich rozdělení do čtyř úrovní. Zjednodušeně řečeno – za více peněz získá firma více možností jak olympiádu ve svém marketingu využít.

První skupinou jsou generální partneři, kteří přispívají České olympijské 35 miliony korun za čtyřletý cyklus. Nyní mezi ně patří Plzeňský Prazdroj, ČEZ, Škoda Auto a RWE. Druhá skupina se nazývá oficiální partneři, každý z nich poskytuje 25 milionů korun. Tvoří ji Adidas, Unipetrol, Zentiva, GE Money Bank, Skanska a Česká pojišťovna. Třetí kategorii tvoří mediální partneři, a z těch ještě vyčnívají takzvaní hlavní mediální partneři. Vybrané deníky, rádia či další média získávají za své služby České olympijské například více možností a privilegií setkat se přímo s olympioniky.

Pro středně velké firmy je nejzajímavější skupina zvaná Dodavatelé českého olympijského týmu. „Každý z nich zaplatí během olympijského cyklu čtyři miliony korun, tedy jeden milion ročně, a to v podobě naturálií,“ říká výkonná ředitelka České olympijské Alena Kindová. „V současné době jsou dodavateli Výzkumný ústav pletařský (Klimatex), společnost Nutrend a firma Lenovo, výrobce notebooků,“ dodává.

Jak se stát dodavatelem

Společnost, která má zájem stát se dodavatelem Českého olympijského výboru, musí kontaktovat Českou olympijskou. Agentura pak vyhodnotí, zda lze nabízené produkty použít. „Podporujeme sportovní svazy v průběhu celých čtyř let. Zboží tomu samozřejmě musí odpovídat,“ vysvětluje Kindová. Česká olympijská pak firmě předloží nabídku práv a výhod, které společnosti výměnou za zboží získají.

Díky partnerství s Českým olympijským týmem získávají společnosti především exkluzivní právo užívat v komunikační strategii logo Czech team. „Mezi další výhody patří prezentace na různých akcích či spolupráce s mediálními partnery. Loga partnerů jsou vystavena na Českém olympijském výboru a samozřejmě jsou tištěna na publikacích, které vydáváme, na hlavičkových papírech, plakátech a podobně,“ upřesňuje Kindová.

Práva a povinnosti partnerů jsou zakotvena v jednotlivých smlouvách. Zjistit jejich obsah je obtížné, protože Česká olympijská se odkazuje na povinnost nezveřejňovat údaje bez souhlasu partnerů. A partneři zase poukazují na mlčenlivost ve vztahu k České olympijské. Základní práva a povinnosti jsme nicméně popsali výše.

Kdo dál?

Současní partneři a dodavatelé mají podepsánu smlouvu pro olympijský cyklus let 2005 až 2008, tedy na přípravy, průběh a dozvuky zimní turínské olympiády a letních her v Pekingu.

Jak se stát partnerem na další cyklus (2009-2012), zahrnující zimní hry ve Vancouveru a letní v Londýně? Otevřené informace nejsou k dispozici. Česká olympijská má sice na svém webu oddíl nazvaný „informace pro partnery“, je ale prázdný. Podle čeho je tedy firma bude vybírat? „Řada stávajících partnerů má ve svých smlouvách zakotveno přednostní právo k jednání o prodloužení smlouvy. Očekáváme, že pro nastávající olympijský cyklus nedojde v jejich složení k zásadním změnám,“ říká Kindová. Agentura podle ní ale jedná také o novém partnerství i s některými dalšími významnými společnostmi, působícími na českém trhu.

Probíhá výběr podle zásad fair-play? Mají daňoví poplatníci, přispívající mimo jiné i na podporu sportu, jistotu, že olympijský výbor vybere ty ekonomicky nejvhodnější partnery? Zeptali jsme se ministerstva školství (a tělovýchovy), které z rozpočtu finančně podporuje účast sportovců na významných akcích včetně olympiád. „Český olympijský výbor je samostatné občanské sdružení. To znamená, že do věcí, na které se ptáte, vstupovat nemůžeme. Kromě toho nedotujeme činnost výboru jako takového,“ tvrdí Ondřej Gabriel z tiskového odboru ministerstva.

Na dres či mantinely se nedostanete

Zatímco téměř na všech ostatních sportovních akcích vidíte loga partnerů na dresech závodníků, mantinelech, billboardech a na mnoha dalších nosičích, olympiáda se v tomto směru brání komercionalizaci. Na sportovištích nejsou žádné reklamní plochy, podobně jako na oblečení a vybavení (v hodně omezeném rozsahu tam najdete jen reklamu jejich výrobců). Dobře je to patrné na fotkách nebo záběrech z olympiády, kde jsou vidět téměř výhradně jen symboly, hlavně pět kruhů nebo logo pořádajícího města.

Partneři se proto prezentují především jako silné, úspěšné firmy, pro něž je podpora olympiády záležitostí prestiže a image, než aby na ni chtěli přímo vydělat. „Jakékoliv spojení s úspěšným týmem nebo silně sledovanou akcí však samozřejmě výrazně přispívá nejen k růstu obliby dané značky, ale především k nárůstu prodeje. Ze střednědobého pohledu se peníze vložené do partnerství určitě vrátí, zvláště když na čtyřletý cyklus nejde o nijak závratné částky,“ domnívá se Pavel Hrubec, mediální poradce specializující se na středně velké firmy.

Praha 2020

Příležitostí je také kandidatura Prahy na pořádání letní olympiády v roce 2016. Nebo spíše v roce 2020, protože první termín považují i sami iniciátoři tohoto nápadu za pouhou zkoušku. Organizaci příprav zajišťuje sdružení Praha olympijská, společný „podnik“ pražského magistrátu a Českého olympijského výboru.

Zájemci se mohou stát oficiálními dodavateli zboží a služeb, které sdružení využívá (a hlavně teprve využije). „Tímto partnerstvím se mohou prezentovat nejen při našich akcích, ale i při vlastní propagaci,“ říká mluvčí sdružení Karel Tejkal. Ani v případě, že by Praha s kandidaturou uspěla, ale nemohou tito partneři automaticky počítat s tím, že se stanou i partnery samotné olympiády. Příslušná práva totiž vlastní olympijský výbor, který je – nehledě na podíl ve zmíněném sdružení – odlišným subjektem. Navíc (nezmění-li se dosavadní praxe) tuzemský olympijský výbor uzavírá partnerství na čtyřletý cyklus, kde by tedy pražská olympiáda byla „jen“ jednou ze dvou.

Na podporu pražské kandidatury vystupuje také občanské sdružení Olympiáda pro Českou republiku. „Bylo založeno už před několika lety, dávno před vznikem sdružení Praha olympijská. Financováno je výhradně z prostředků členů. Na webových stránkách se sice nachází odkaz s informacemi pro potenciální sponzory, ale téměř žádné příspěvky zatím vybrány nebyly – s výjimkou jedné tisícikoruny od fyzické osoby,“ říká za sdružení Simona Malinská. Mezi zakládající členy Olympiády pro Českou republiku patří mimo jiné předseda Kanadsko-české obchodní komory Otto Jelinek, předseda Českého svazu jachtingu Karel Bauer, šéf Českého veslařského svazu Jiří Kejval, ředitel společnosti organizující kongresy a mezinárodní akce Karel Procházka nebo televizní komentátor Štěpán Škorpil a další, přičemž někteří jsou nyní aktivní i v Praze olympijské. Případné příspěvky by sdružení využilo hlavně na provoz svého webu nebo propagaci přínosů olympiády. „Na rozdíl od Prahy olympijské ale nepořádáme žádné oficiální akce spojené s kandidaturou, proto ani nemůžeme zajistit žádné zviditelnění případných podporovatelů,“ vysvětluje Malinská.

Rozebrány už jsou také klíčové internetové domény. Adresu olympiada.cz má od roku 1998 v držení firma Etnetera, působící v oblasti informačních technologií. Doménu nijak nevyužívá, nicméně Český olympijský výbor patří mezi její klienty a Etnetera pro něj zajišťuje web www.praha2016.cz a jeho „zrcadla“ na adresách praha2020.cz, prague2016.com či prague2016.org.

bitcoin_skoleni

Obsazena je také doména www.olympijskehry.cz, ačkoliv stále ještě odkazuje na oficiální server zimní olympiády 2002 v Salt Like City. Vlastníkem domény je společnost ePrávo Media.

Domény www.vancouver2010.cz a www.londyn2012.cz si zaregistrovala fyzická osoba z Nového Jičína, naopak adresy www.oh2010.cz či www.oh2012.cz zatím zůstávají volné.

  • Našli jste v článku chybu?