Menu Zavřít

Pět na koni, jeden na oslu

13. 11. 2003
Autor: Euro.cz

Japonsko

PRAHA (tpk) – Šest největších japonských automobilek si během prvního pololetí finančního roku, který skončí 31. března 2004, vedlo až na jedinou výjimku velmi dobře. Uplatňovaly se jednak na svém domácím trhu, kde prodeje za deset měsíců letošního roku povylezly vzhůru o 1,1 procenta, tak v západní Evropě či Severní Americe. A to přestože zájem na západě Evropy není nic moc a ve Spojených státech zuří cenová válka.
Nejvýrazněji se kondice Japonců projevila v případě Toyoty Motor. Ta se totiž poprvé v historii dostala ve třetím čtvrtletí na druhé místo na světě co do počtu prodaných vozů za General Motors, a předstihla tak Ford. Finanční výsledky se nesly v podobném duchu – například provozní zisk stoupl o dvanáct procent na 767,77 miliardy jenů (sedm miliard USD). Na severoamerickém trhu Toyota zvýšila podíl na 11,3 procenta, v Japonsku poskočila na 42,5 procenta. Vzhledem k tomu, že v prvním čtvrtletí zisk automobilky o třináct procent klesl, byla oznámená čísla překvapivá pro analytiky i investory největší japonské automobilky.
Očekávání analytiků ohledně čistého zisku předčila také Honda Motor, a to asi o třicet miliard jenů. S koncem finančního roku navíc předpokládá kvůli příjmům z asijských filiálek a nižšímu daňovému zatížení další vylepšení. To by mělo překonat i loňský rekordní zisk 426 miliard jenů. Prodávat auta s písmenem H ve znaku se dařilo nejvíce ve Spojených státech a v Asii, a to především díky modelu střední třídy Accord.
Dokonalý obrat o sto osmdesát stupňů se podařil Nissanu Motor poté, co v něm získal v květnu roku 1999 podíl francouzský Renault. Hlavně díky šéfovi japonské automobilky Carlosi Ghosnovi a jeho tvrdému restrukturalizačnímu plánu Nissan 180 se výrobci daří být již sedm pololetí po sobě ziskový. Za šest měsíců finančního roku se sice čistý zisk o 17,4 procenta meziročně snížil, ale do výsledků bylo započítáno zdanění prodeje továrny v Muruyamě z loňska. Celosvětově automobilka prodala téměř o šest procent automobilů více než ve stejném období minulého roku a dosáhla jak zvýšení tržeb (o 8,2 procenta), tak provozního zisku (o 15,1 procenta). Francouzskému partnerovi přispěla k výsledkům čistým ziskem ve výši 847 milionů eur.
Suzuki Motor za první půlrok nejvíce profitovalo z úspěchů v Asii a výsledky vylepšilo rovněž zahrnutí indonéské divize do hospodaření. Provozní zisk v regionu se zvýšil téměř desetinásobně, na celém světě potom stoupl o 273 procent. Velkým tahounem prodejů automobilky je minivan WagonR, v Evropě si Suzuki hodně slibuje rovněž od na podzim uvedeného modelu Ignis, spojujícího výhody malého vozu s lehce terénními ambicemi (EURO 40/2003). Pokud se výsledky budou vyvíjet stejným tempem, měl by výrobce za celý rok dosáhnout rekordního zisku.
Pro Mazdu Motor byla tou pravou arénou v prvním pololetí Evropa, kde automobilka zaznamenala růst prodejů o 36 procent na 124 tisíc vozů. Na podzim představená Mazda 3 je již čtvrtým modelem řady, jež započala Mazdou 6, a na většině evropských trhů boduje. Naproti tomu ve Spojených státech prodeje automobilky o zhruba deset procent v meziročním porovnání klesly a tamní pobočka se dostala do provozní ztráty. S Mazdou 6 se jí totiž nedaří v tvrdé konkurenci spojené s cenovou válkou uspět, jak by si přála. „Víme, že před námi stojí ještě mnoho úkolů a úspěch na trhu USA je jedním z nich,“ prohlásil k výsledkům prezident automobilky Hisakazu Imaki. S klíčovými ekonomickými ukazateli však mohl být spokojen, protože oproti prvnímu pololetí roku 2002 rostly. A to leckdy až o zhruba sto procent jako v případě provozního a čistého zisku.
Zato šéf Mitsubishi Motors Rolf Eckrodt k úsměvu důvod nemá. Jako jediná z šesti největších japonských automobilek vykázala jím vedená společnost čistou ztrátu přes 80 miliard jenů, ačkoliv loni byla ve stejném období v mírném zisku. Spolupráce s DaimlerChryslerem zatím není v takovém stadiu, aby japonskému výrobci přinášela výraznější úspory, a čeká se, jak se budou prodávat modely Outlander a devátá generace Lanceru. Ještě důležitější však pro firmu možná bude Colt a malý vůz představený na autosalonech ve Frankfurtu a Tokiu jako koncept „i“.
V Česku dostanou japonské automobilky příležitost výrazněji pohnout s podíly na trhu počínaje 1. květnem příštího roku, jelikož se po vstupu ČR do Evropské unie sníží jejich dovozní clo do tuzemska z nynějších sedmnácti na deset procent. Zatím letos společně šest automobilek zabírá asi 8,5 procenta trhu s osobními a lehkými užitkovými vozy.

Jen jeden minus
(1. pololetí finančního roku od 1. dubna do 30. září 2003, v jenech)
komu částečně patří čistý zisk/ztráta provozní zisk/ztráta tržby
Toyota Motor 524,46 mld. 767,77 mld. 8,22 bilionu
Honda Motor 239 mld. * 4,03 bilionu
Nissan Motor 44,4 % Renault 237,7 mld. 401,1 mld. 3,56 bilionu
Mitsubishi Motors 37 % DaimlerChrysler -80,22 mld. -76,35 mld. *
Mazda Motor 33 % Ford Motor 11,15 mld. 28,43 mld. 1,209 bilionu
Suzuki Motor 20 % General Motors 25,04 mld. 47,97 mld. *
* výsledek výrobce neuvedl
Zdroj: tisková prohlášení automobilek

bitcoin_skoleni

Zatím po kouskách
(prodej osobních a lehkých užitkových vozů v ČR, leden až říjen)
počet vozů podíl na trhu
Toyota 3669 2,62 %
Nissan 2254 1,61 %
Mazda 2077 1,49 %
Suzuki 1555 1,11 %
Honda 1418 1,01 %
Mitsubishi 1053 0,75 %
Zdroj: Svaz dovozců automobilů ČR

  • Našli jste v článku chybu?