V poslední době je evidentní, že došlo k prudkému zabrzdění těžkého průmyslu v Číně. Začít můžeme u indexu nákupních manažerů v průmyslu, který se v září již několikátý měsíc držel pod padesátibodovou hranicí stagnace. Pokračovat můžeme srpnovým poklesem produkce oceli o 1,7 procenta nebo zpomalením spotřeby elektřiny v posledních třech měsících na úrovně okolo dvou procent.
Nejnovějším důkazem o stavu věcí je pak snížený výhled hliníkárenského gigantu Alcoa pro prodeje nákladních aut v Číně ze tří až osmiprocentního poklesu na osmnácti až dvacetiprocentní propad. Současný propad je výsledkem přehnané předchozí investiční aktivity (a tedy nízkého využití výrobních kapacit) a nutného snížení zásob poté, co zpomalila poptávka z Evropy.
Čtěte také:
Čínská měna je nejsilnější za dvě desetiletí
Čína, Indie a spol. už v HDP válcují Evropu
Číňané vdechli život skomírajícímu řeckému přístavu Pireus
Souvisejícím jevem je pak rostoucí objem nesplácených úvěrů pro financování pracovního kapitálu. Nedávno oznámená sada infrastrukturních projektů a snižování povinných minimálních rezerv bank tak budou v Číně spíše odvracet tvrdé přistání, než aby byly schopny zařídit obnovení rychlého růstu.
Autor je analytikem České spořitelny