rozhovor Hartenberg Capital, fond ministra financí Andreje Babiše, se takřka přes noc stal významným hráčem ve zdravotnictví, říká ředitel divize fúzí a akvizic poradenské firmy EY.
* Jak hodnotíte druhou polovinu letošního roku z hlediska aktivity na transakčním trhu? A jací kupci jsou nyní aktivní?
Co do počtu transakcí byla druhá polovina roku velmi aktivní, do celoroční první pětky se ale probojoval pouze prodej 40 procent EPH, a to navíc není transakce v klasickém smyslu. V první polovině roku jsme totiž měli několik gigantických transakcí, jako bylo ovládnutí německé skupiny GSG Radovanem Vítkem nebo prodej firmy Evraz Vítkovice Steel. Nejaktivnějším hráčem letošního roku byl určitě Jozef Janov a jeho tým, kteří nakoupili mimo jiné hned několik center umělého oplodnění, a Hartenberg Capital se tak stal téměř naráz důležitým hráčem na poli zdravotnictví. Významným hybatelem na poli fúzí a akvizic jsou tento rok také nemovitostní transakce. Mezi deseti největšími letošními transakcemi se nacházejí hned čtyři. Z druhé poloviny roku například prodej skupiny hotelů Accor. Hovoří se o chystaném prodeji nákupního centra Palladium. Taková transakce by se zcela jistě zapsala do žebříčku nejvýznamnějších prodejů v regionu. Současný majitel ho kupoval za předkrizové ceny, a tak motivací k prodeji může být poměrně vysoké úvěrové zatížení a konkurence ze strany Penty, která vytrvale pracuje na rozvoji okolí Masarykova nádraží, a může tak ve střednědobém horizontu vybudovat pro Palladium nepříjemnou konkurenci.
* Loni české podnikatelské skupiny kupovaly tuzemská aktiva od zahraničních hráčů. Trvá to? Vidíte nějaké takové prodeje?
Určitě nekončí přesuny na mediálním trhu z posledních dvou let. Stále zůstávají některá média v zahraničních rukou a bude zajímavé sledovat jednotlivé strategie nejbohatších Čechů na tomto poli. Vzhledem k tomu, že je na českém trhu v poměru k jeho velikosti stále relativně hodně hráčů v oblasti maloobchodu, dají se po letošní změně vlastníka Sparu očekávat další změny vedoucí k větší koncentraci tohoto trhu. Hovoří se o odchodu společnosti Tesco z regionu, ale nemusí to být jediný nadnárodní řetězec, který nakonec český trh opustí.