Úspornější menu na míru
Zařaďte ekonomickou rychlost a snižte náklady, oslovuje současné i potenciální zákazníky společnost Office Depot v časech úsporných firemních balíčků. Největší dodavatel kancelářských potřeb v Česku reaguje na škrty v nákladech u svých odběratelů nabídkou lacinějšího základního zboží. „Za značkové výrobky se platí třeba o třetinu vyšší cena než za zboží, které prodáváme pod názvem firmy. Význam privátních značek nyní stoupá,“ oznamuje Petr Sýkora, country manager Office Depot pro Českou a Slovenskou republiku.
EURO: Jak hodně mohou firmy šetřit na kancelářských potřebách? SÝKORA: My se na snižování výdajů spojených s administrativou zaměřujeme dlouhodobě. Zákazníkům jednak pomáháme vybrat optimální kancelářské menu na míru. K tomu nabízíme nejběžnější potřeby levněji pod privátními značkami. Víc než deset procent se ale ušetřit nedá. Bez papíru, propisovaček, tonerů do tiskáren a dalších základních věcí se firmy neobejdou. To je naše výhoda na rozdíl od dodavatelů věcí, jejichž nákup se dá odložit.
EURO: Poznáte podle objednávek, které obory jsou na tom nejhůř? SÝKORA: Přímo podle objednávek se to nedá říci. Určitě ale trpí vše, co je zbytné, od elektroniky přes poradenství po hotely. Kancelářské potřeby jsou naštěstí nepostradatelné, ale i nám prodeje letos mírně klesají.
EURO: Zřejmě si slibujete, že propad pomůže zastavit reklamní kampaň, která nyní běží. Právě na reklamě mnohé firmy šetří jako první, proč vy ne? SÝKORA: I my jsme určitě ve výdajích opatrnější, ale rozhodli jsme se – recese nerecese – zachovat plánovanou masivní kampaň na podporu naší originální garance Zítra nebo zdarma. Právě v tuto dobu chceme být u zákazníků a daří se nám získávat nové. Nejsilněji jsme zastoupeni ve velkých firmách a bankách, kde je ovšem také obrovský tlak na cenu. Ve státní správě, kde se tolik nešetří, jsme poměrně slabí. Je ale fakt, že jsme se na ni dosud příliš nezaměřovali, ale je otázkou času, kdy se to změní. Věřím, že se toto prostředí bude kultivovat a zbavovat korupce, která je jedním z důvodů, proč nejsme tolik zastoupeni ve státní správě.
EURO: Očekáváte, že tato doba přeskupí český trh s kancelářskými potřebami? SÝKORA: Poměry sil se v naší branži mění velmi pomalu a nepozorovaně. Sledujeme však, že některá konkurence propouští. K tomu se my nechystáme, ze 420 zaměstnanců odešlo asi patnáct a další propouštění zatím neplánujeme. Od dodavatelů také víme, že někteří obchodníci s kancelářskými potřebami mají citelnější pokles prodejů. Předpokládám, že některé firmy z trhu vypadnou. Spíše ty menší, ale můžeme být překvapeni. Současnou situaci bereme jako velkou příležitost. Je to manažersky zajímavé období.
EURO: Jako šéf Office Depot v Česku ale končíte. Už vám stačilo poznat pozici zaměstnance a láká vás vlastní byznys? SÝKORA: Přechod firmy Papirius, kterou jsem v roce 1993 začal budovat s kamarádem Honzou Černým, do koncernu Office Depot proběhl úspěšně. Nyní vedení východoevropského regionu přebírá Nizozemec Bart Sasse. Je to skvělý nástupce, firmě může přinést nové pohledy, které já po šestnácti letech v oboru už nevidím. O to lehčeji se mi po takové době odejde. Říkal jsem už dříve, že časem se chci vrátit k podnikání.
EURO: Je teď nejvhodnější doba pro rozjezd nového byznysu? SÝKORA: Obvykle jde o nápad, a ten si nevybírá, zda přijde v době krize, nebo jindy. Nápad a také štěstí, jaké jsme zažili s Papiriusem a poté s Office Depot, už také nikdy nemusí přijít. Teď se pokusím alespoň rok odolat a místo práce s rodinou cestovat, ale možná to nevydržím.
EURO: Nejspíš už víte, kde znovu začnete. SÝKORA: Stále ještě pracuji ve firmě a nemohu současně rozjíždět podnikání. Určitě to ale nebude tato branže. A také to nemusí být v Česku, i když je to skvělé místo pro žití i podnikání.