Piloti Českých aerolinií zahájili ve čtvrtek ráno protestní akci proti vyvedení podstatné části letadel z flotily národního dopravce - ČSA. Výkonný sekretář a mluvčí Českého sdružení dopravních pilotů ČSA (CZALPA) Filip Gaspar informoval, že řada z nich k plánovaným letům nenastoupí.
Foto: Profimedia.cz
Mluvčí ČSA Hana Hejsková agentuře Mediafax sdělila, že podle informací se protest zatím dotkne 18 spojů, které musely být zrušeny. “Zatímco management a akcionáři se snaží firmu zachránit, někteří zaměstnanci způsobují záměrně ekonomické potíže. Tato situace má samozřejmě nepříznivý dopad na provoz i hospodaření Českých aerolinií. Faktem ale zůstává, že společnost si nemůže dovolit ustupovat od změn pod vlivem nelegálních nátlakových akcí,“ reagovala na protesty za vedení firmy Hejsková.
Podle ní společnost velmi lituje toho, že někteří zaměstnanci skutečně dopustili, aby byli poškozeni cestující a spolu s nimi dobré jméno Českých aerolinií.
“České aerolinie se omlouvají všem cestujícím, jichž se nátlaková akce některých zaměstnanců dotkne. Cestujícím, jejichž let byl zrušen, společnost samozřejmě umožní bezplatnou změnu rezervace na jiný termín či vrácení letenky,“ dodala Hejsková.
Gaspar však uvedl, že piloti pouze využili možnosti, kterou jim skýtají letecké předpisy a kolektivní smlouva. “V první fázi protestu budou piloti čerpat volno z důvodu indispozice. S ohledem na vyhrocenou situaci ve společnosti, která vznikla jednostranným rozhodnutím vedení ČSA o vyvedení třetiny letadel z firmy, České sdružení dopravních pilotů ČSA (CZALPA) doporučilo každému z pilotů zvážit svůj zdravotní stav a psychické vypětí a tedy svoji schopnost bezpečně absolvovat letovou službu,“ stojí v prohlášení CZALPA. Piloti budou v protestech pokračovat i v pátek, lety české společnosti tak budou ochromeny minimálně dva dny. Agentuře Mediafax to potvrdil právě Gaspar.
“Naším cílem není v žádném případě snaha poškodit fungování firmy a znepříjemnit život cestujícím. Musíme ale upozornit veřejnost i vlastníka na nevratné kroky managementu, které jdou proti dlouhodobým zájmům společnosti a nesou známky tunelování,“ prohlásil prezident CZALPA Peter Žmolík a dodal, že lze očekávat, že kvůli protestům ve čtvrtek neodletí asi 40 letů ČSA, což je zhruba 50 procent. “Některé linky odletí piloti v různých hospodářských funkcích,“ poznamenal Žmolík.
CZALPA podle Gaspara dlouhodobě kritizuje kroky současného i předchozích managementů ČSA, které podle něj k restrukturalizaci přistupují s vidinou krátkodobého výnosu sloužícího k zalepení děr v hospodaření podniku a zcela pomíjejí dlouhodobou výhodnost jednotlivých „restrukturalizačních“ kroků pro budoucnost firmy. “Takový způsob řízení firmy přitom kritizoval například i premiér České republiky Petr Nečas, když zdůvodňoval odvolání tehdejšího generálního ředitele ČEZ Martina Romana. CZALPA proto očekává, že podobný scénář, jaký vláda zvolila v ČEZ, bude následovat také v Českých aeroliniích. Zde ale nestačí výměna managementu, podstatné je pro firmu okamžitě najít vhodného strategického partnera, který má zkušenosti z oblasti letectví,“ požaduje CZALPA.
V rámci „restrukturalizace“ současný i předchozí managementy podle CZALPA ve snaze vizuálně vylepšit hospodaření firmy rozprodaly drtivou většinu majetku ČSA. “U části majetku přitom není dodnes znám skutečný vlastník, který jej za výhodnou cenu získal. V řadě dalších případů zase managementy nevyjednaly s novým vlastníkem pro firmu výhodné dlouhodobé smlouvy a dnes tak ČSA platí za tyto služby mnohonásobně vyšší částky než je obvyklé,“ kritizuje CZALPA vedení ČSA.
“Kromě podpůrných činností, které bylo podle restrukturalizačního plánu nezbytné odprodat, ale současné vedení začalo sahat také na tzv. core business. První negativní vlaštovkou byl odprodej lukrativních slotů na londýnském letišti Heathrow, na které stojí letecké společnosti fronty bezúspěšně mnoho let. Dnes na řadu přicházejí samotná letadla, která management převádí do dceřiné firmy,“ upozorňuje CZALPA.