Padne vláda, která zdraží pivo, říká staré české rčení. Fischerův kabinet má svůj konec ovšem už naplánovaný, takže si zdražení piva může v klidu „dovolit“. Od ledna by totiž měla stoupnout jak spotřební daň, tak i daň z přidané hodnoty.
Autor: Martin Siebert
Od nadcházející neděle začne zdražovat pivo. S nepopulárním cenovým opatřením jako první přichází lídr trhu, Plzeňský Prazdroj. Podle nového ceníku pro velkoodběratele jednotlivé značky podraží v průměru o jedno procento.
Výjimkou jsou nejlevnější značky Klasik a Primus a také dosud nejprodávanější pivo na trhu, Gambrinus. Firma chce pravděpodobně tímto opatřením zastavit dlouhodobý pokles jeho prodeje. Z nabídky nejvíc podraží nealkoholický Birell (na 11,90 koruny za lahev) a sudový Pilsner Urquell (na 20,90 koruny za půllitr).
PRODEJ PIVA LETOS KLESÁ |
Tuzemské pivovary vyrobily v letošním prvním pololetí podle odhadů Českého svazu pivovarů a sladoven o 6,5 procenta piva méně než před rokem. Za poklesem zájmu stojí podle svazu zejména špatné počasí. Krize se na poklesu konzumace piva v Česku příliš neprojevila, odrazila se však ve snížení počtu turistů. Jejich podíl na celkové spotřebě je odhadován zhruba na pětinu. |
Ostatní pivovary letos cenu hodlají do konce roku udržet na stávající úrovni. S příchodem nového roku ale hodlají zdražovat v podstatě všichni. Podle úsporného balíčku ministra financí Eduarda Janoty totiž stoupne spotřební daň z piva o jednu korunu na litr a navíc se o procentní bod zvýší i daň z přidané hodnoty, což bude znamenat další zdražení, a to až o desetihaléře.
Až o korunu více
Podle propočtů by desítka proti současným cenám podražila zhruba o padesátník, vícestupňová piva potom přibližně o korunu. Takovou změnu cen už ohlásil na příští rok třeba Pivovar Černá Hora, se zdražením počítá i Heineken, který nabízí značky Starobrno, Zlatopramen či Krušovice. Budějovický Budvar zatím s ohlášením cenových změn vyčkává. Mluvčí společnosti Petr Samec ale připustil, že podle propočtů bude muset pivovar kvůli zvýšeným daním odvést státu desítky milionů korun navíc.
O cenových plánech na příští rok zatím mlčí dvojka na trhu, Pivovary Staropramen. Hlavním důvodem může být probíhající změna vlastníků společnosti. Belgicko-americká společnost Anheuser-Busch InBev totiž prodává svoje podniky ve východní Evropě investiční společnosti CVC Capital Partners za 2,23 miliardy dolarů. Protože obchod má být dokončen v lednu, je možné, že cenová rozhodnutí čekají na nového majitele.
Nejde přitom jen o prodej českého Staropramenu. CVC získá pivovary také v Bosně a Hercegovině, Chorvatsku, Maďarsku, Černé Hoře, Rumunsku, Srbsku a na Slovensku. Skupinu pivovarů plánuje investor přejmenovat na StarBev.
„Akvizice znamená pro CVC první investici v regionu a máme radost, že jsme koupili tak silné aktivity s tradičními značkami, zkušeným vedením a oddanými zaměstnanci,“ uvedl v prohlášení šéf CVC pro střední a východní Evropu István Szoke. Skupina CVC vlastní více než padesátku firem od Formule 1 až po výrobce zavazadel Samsonite.
Koupili 15 procent trhu
Pivovary Staropramen jsou druhým největším výrobcem piva v Česku. Na tuzemském trhu mají zhruba patnáctiprocentní podíl. Vedle piv značky Staropramen prodává firma na českém trhu také značky Ostravar, Braník, Stella Artois nebo Hoegaarden. Licence k prodeji zůstane Staropramenu i nadále.
„Našim spotřebitelům a zákazníkům tak budeme i nadále poskytovat stejnou nabídku piv a souvisejících služeb, jako tomu bylo doposud,“ uklidňuje pivaře ředitel Staropramenu Zbyněk Kovář.