Menu Zavřít

Pivaře čeká zdražování

26. 10. 2009
Autor: profit

Padne vláda, která zdraží pivo, říká staré české rčení. Fischerův kabinet má svůj konec ovšem už naplánovaný, takže si zdražení piva může v klidu „dovolit“. Od ledna by totiž měla stoupnout jak spotřební daň, tak i daň z přidané hodnoty.

Autor: Martin Siebert

Od nadcházející neděle začne zdražovat pivo. S nepopulárním cenovým opatřením jako první přichází lídr trhu, Plzeňský Prazdroj. Podle nového ceníku pro velkoodběratele jednotlivé značky podraží v průměru o jedno procento.

Výjimkou jsou nejlevnější značky Klasik a Primus a také dosud nejprodávanější pivo na trhu, Gambrinus. Firma chce pravděpodobně tímto opatřením zastavit dlouhodobý pokles jeho prodeje. Z nabídky nejvíc podraží nealkoholický Birell (na 11,90 koruny za lahev) a sudový Pilsner Urquell (na 20,90 koruny za půllitr).

PRODEJ PIVA LETOS KLESÁ
Tuzemské pivovary vyrobily v letošním prvním pololetí podle odhadů Českého svazu pivovarů a sladoven o 6,5 procenta piva méně než před rokem. Za poklesem zájmu stojí podle svazu zejména špatné počasí. Krize se na poklesu konzumace piva v Česku příliš neprojevila, odrazila se však ve snížení počtu turistů. Jejich podíl na celkové spotřebě je odhadován zhruba na pětinu.

Ostatní pivovary letos cenu hodlají do konce roku udržet na stávající úrovni. S příchodem nového roku ale hodlají zdražovat v podstatě všichni. Podle úsporného balíčku ministra financí Eduarda Janoty totiž stoupne spotřební daň z piva o jednu korunu na litr a navíc se o procentní bod zvýší i daň z přidané hodnoty, což bude znamenat další zdražení, a to až o desetihaléře.

Až o korunu více

Podle propočtů by desítka proti současným cenám podražila zhruba o padesátník, vícestupňová piva potom přibližně o korunu. Takovou změnu cen už ohlásil na příští rok třeba Pivovar Černá Hora, se zdražením počítá i Heineken, který nabízí značky Starobrno, Zlatopramen či Krušovice. Budějovický Budvar zatím s ohlášením cenových změn vyčkává. Mluvčí společnosti Petr Samec ale připustil, že podle propočtů bude muset pivovar kvůli zvýšeným daním odvést státu desítky milionů korun navíc.

O cenových plánech na příští rok zatím mlčí dvojka na trhu, Pivovary Staropramen. Hlavním důvodem může být probíhající změna vlastníků společnosti. Belgicko-americká společnost Anheuser-Busch InBev totiž prodává svoje podniky ve východní Evropě investiční společnosti CVC Capital Partners za 2,23 miliardy dolarů. Protože obchod má být dokončen v lednu, je možné, že cenová rozhodnutí čekají na nového majitele.

Nejde přitom jen o prodej českého Staropramenu. CVC získá pivovary také v Bosně a Hercegovině, Chorvatsku, Maďarsku, Černé Hoře, Rumunsku, Srbsku a na Slovensku. Skupinu pivovarů plánuje investor přejmenovat na StarBev.

„Akvizice znamená pro CVC první investici v regionu a máme radost, že jsme koupili tak silné aktivity s tradičními značkami, zkušeným vedením a oddanými zaměstnanci,“ uvedl v prohlášení šéf CVC pro střední a východní Evropu István Szoke. Skupina CVC vlastní více než padesátku firem od Formule 1 až po výrobce zavazadel Samsonite.

Koupili 15 procent trhu

bitcoin_skoleni

Pivovary Staropramen jsou druhým největším výrobcem piva v Česku. Na tuzemském trhu mají zhruba patnáctiprocentní podíl. Vedle piv značky Staropramen prodává firma na českém trhu také značky Ostravar, Braník, Stella Artois nebo Hoegaarden. Licence k prodeji zůstane Staropramenu i nadále.

„Našim spotřebitelům a zákazníkům tak budeme i nadále poskytovat stejnou nabídku piv a souvisejících služeb, jako tomu bylo doposud,“ uklidňuje pivaře ředitel Staropramenu Zbyněk Kovář.

  • Našli jste v článku chybu?