Obec Chrámce v Českém středohoří je v okolí známá nejen díky vinařství rodiny Váňů. Úrodnost a sílu zdejší půdy využívá i jiný rodinný podnik Zámecké sady Chrámce. Na více než 113 hektarech zde vyrůstá ovoce a tráva. Vše v ekologickém režimu. „Hlavním druhem ovoce, které farma produkuje, jsou hrušky, jež pěstujeme na více než polovině výměry. Vedle ovocnářské výroby se věnujeme i chovu ovcí. Hlavním důvodem chovu ovcí je vypásání sadů vysokokmenů,“ upřesňuje rodina Syrovátků na svých stránkách.
Kromě toho provozují i vlastní lihovar s topeništi na dřevo a dřevěnou štěpku, kde v minulých týdnech vznikala nová pálenka. Rodinný pivovar Bernard si tu nechal ze svého ležáku vypálit čirý šnaps o síle 50,6 procenta alkoholu. První vzorky Jiří Syrovátka míchal z několika sudů piva. „Pan Syrovátka chvíli kouzlil, když všechno vyladil a ochutnali jsme, poslali jsme na vypálení celý kamion piva,“ popisuje Stanislav Bernard, majitel humpoleckého pivovaru, jak Pivní pálenka Bernard vznikala.
K dispozici je nyní v láhvích o objemu 100 a 500 mililitrů, do budoucna by se prý měla stát součástí stálé nabídky pivovaru.
A do lihovaru zamířilo i sudové z Plzeňského Prazdroje. Celkově šlo o deset hektolitrů silnějšího speciálu z programu Volba sládků, které se kvůli jarnímu zavření hospod nestihly vyčepovat. V likérce L‘OR special drinks v Prádle tak pomalou destilací vzniklo sto litrů Plzeňské pivní pálenky. „Je to poprvé, co jsme se k výrobě pálenky odhodlali. Vedla nás k tomu snaha zužitkovat pivo, na jehož výrobu byly využity špičkové suroviny a ve kterém je velké množství lidské práce.
Po prošlém termínu spotřeby by se totiž jinak muselo vylít. Naší snahou není proniknout na nový trh, bereme to jako zajímavý test, jak využít surovinu, která byla vlastně určená k likvidaci,“ přibližuje Rudolf Šlehofer, manažer oddělení turismu Plzeňského Prazdroje.
Ve skleněných lahvičkách o objemu 0,1 litru je Plzeňská pivní pálenka s 38 procenty alkoholu k dostání pouze v dárkové prodejně pivovaru Pilsner Urquell.
nakuřovaný šnaps
Karanténní opatření z letošního jara, kvůli nimž musely do kanálu tisícovky hektolitrů piv, které nebylo jak dostat k zákazníkům, tak velké pivovary přiměla k tomu, co minipivovary dělají už mnoho let. Nepovedené várky nebo jen pivo, jež se před exspirací nepodaří prodat, odvézt do lihovaru.
Dlouhodobě je například pivní pálenka v nabídce Rodinného pivovaru Zichovec, kde aktuálně člověk nalezne Beer Brandy Laphroaig Barrel. To je 46procentní alkohol vznikající z tmavého speciálu Imperial Stout, jenž navíc ležel v dřevěných sudech po známé a výrazné nakuřované skotské.
Šest měsíců v sudu – tentokrát z moravského dubu – zrála i 1st Twin z olomouckého pivovaru Chomout, který takto přepálil svůj svrchně kvašený žitný speciál Režná Bára IPA. Pivovar Jílovice ležící na Třeboňsku zase vytváří základní produkt – mladinu – pro značku pálenek Anton Kaapl Bierbrand. A svou Pivovici vyrábí třeba i mirkovická značka Glokner.
Jedno však mají všechny společné: pivní pálenka je především silný šnaps na „vypálení červa“. Na delší popíjení není.
O autorovi| Ondřej Stratilík, stratilik@mf.cz