Poměrně nedávno to pochopily velké pivovary, kterým setrvale klesá výtoč v hospodách, a ještě před nimi řada investorů a podnikatelů. Ať už jde o developera Martina Kulíka, nebo brněnského podnikatele Martina Šibala.
Zkušenost říká, že investice do minipivovaru, která se obvykle pohybuje od tří milionů výš, se vrátí během několika let a samozřejmě čím vyšší výstav a kapacita technologie, tím rychlejší návratnost. Zásadní podmínkou je, aby měl pivovar hned od začátku kvalitního sládka a zajištěnou distribuci, která bude rozvážet sudy do hospod a lahve do pivoték a obchodů.
Pivovar Kout v insolvenci. Tradičního výrobce tíží dluhy
Třeba Pavel Poživil, který se na trhu snaží prosadit se svými kontejnerovými pivovary, spočítal, že při stoprocentním využití kapacity jeho „krabicové“ technologie a výrobě výčepního piva může majitel měsíčně vydělat více než 80 tisíc korun bez DPH.
Důležitou záležitostí, na niž zatím hodně malých výrobců zapomíná, je marketing. I čeští pijáci chtějí utrácet nejen za samotné pivo, ale i nejrůznější dárkové předměty, oblečení či ubytování přímo v pivovaru.
Úplně něco jiného je pak postavit restaurační pivovar, kde sice člověk nepotřebuje řešit distribuci či prodej piva ven, ale musí umět nalákat hosty k sobě.
Ať už ale jde o jakýkoliv pivovar, zásadní podmínkou je cit k řemeslu a tradicím. Tak dej Bůh štěstí!
Anketa týdeníku Euro: Do čeho se letos vyplatí investovat?
Přečtěte si o dalších investičních příležitostech: