Společnost Pivovary Staropramen tímto krokem u svých značek nejen splnila, ale dokonce přesáhla cíl Evropské unie pro rok 2025, který stanovuje podíl rPET v láhvích na 25 procent.
Vstříc konzumentům piva z PeT láhví
Přibližně 80 procent piva se v Česku prodá ve vratných obalech, takzvaných sudech a vratných láhvích. Ačkoli na jednocestné obaly, tedy plechovky a PET láhve, připadá pouze zbývajících 20 procent, také pivovarnictví se dotkly požadavky na snížení dopadu plastových obalů na životní prostředí. „Nechceme konzumentům pivo v PET láhvích odepřít.
Neustále však hledáme nová řešení v souladu s dlouhodoběˇ udržitelným přístupem k podnikání, a tak je využití složky recyklovaného granulátu důležitým krokem k naplnění našich cílů,“ vysvětluje manažer značky Braník Petr Klíma a dodává, že u PET láhví spotřebitelé oceňují především větší objem a nižší hmotnost obalu.
Vyšší náklady a nedostatek materiálu
Pivovary Staropramen se tak staly dalším z tuzemských výrobců nápojů, kteří využívají granulát rPET ve svých obalech, přestože přípravy silně ovlivnilo hned několik faktorů. „Klícˇová byla fáze, kdy probíhaly senzorické testy. Ty ukázaly, že pivo v recyklovaném plastovém obalu je při porovnání parametrů, jako jsou například kvalita, chuť cˇi barva, naprosto srovnatelné s chutí piva v nerecyklované PET láhvi,“ vysvětluje Miroslav Picek, manažer nákupu v Pivovarech Staropramen. Naopak problémem zůstává vyšší cena a nedostupnost recyklovaného materiá lu pro potravinářské účely. „V Evropě momentálně chybí asi 60 procent výrobní kapacity na výrobu rPET pro potravinářství. Nelze pouze stanovit nařízení, je třeba nalézt i zdroje a umožnit výrobcům nákup potřebné suroviny. Bude nutné podpořit budování výrobních kapacit,“ uzavírá Picek s tím, že v rámci nadnárodní skupiny patří Pivovary Staropramen v přístupu ke strategii udržitelnosti k nejaktivnějším a v užívání rPET je společnost dokonce premiantem.