Georg Kofler pomohl stanici Premiere ze dna k IPO, jež půjde na dračku
Stalo se to během jedné porady pozdě večer, kdy někdo pro nový německý časopis s televizními programy navrhl jméno TV Kofler. Tedy Kofler podle Georga Koflera, prezidenta placené televizní stanice Premiere, která program vydává. Nejdřív se představě, že by pojmenovali časopis podle svého šéfa, všichni smáli. Pak se zamysleli. „A proč vlastně ne?“ vzpomíná Kofler a s úsměvem se ležérně opírá ve své kanceláři na mnichovském předměstí Unterföhring.
Po pravdě řečeno, nejde o obchodně nerozumné rozhodnutí – a hodně vypovídá o průrazném šestačtyřicetiletém muži, který je podle všeho nejúspěšnějším německým televizním manažerem. Rozhodnutí pojmenovat časopis po sobě – dočasné řešení, zatímco Premiere u soudu bojovala o jméno, které doopravdy chtěla – vyvolalo značný rozruch v zemi, která na osobní vyvyšování firemních manažerů hledí s nevolí. S Koflerem v čele teď možná Premiere poprvé ve své čtrnáctileté historii vydělá peníze a na příští rok chystá veřejnou emisi akcií. Vloni stanice snížila provozní ztrátu na třináct milionů dolarů při obratu 1,2 miliardy – to je značný rozdíl proti předloňské ztrátě 424 milionů dolarů. „Drží svůj obchod pevně na uzdě,“ prohlašuje Wolfgang Bock, viceprezident mnichovské pobočky poradenské společnosti Mercer Management Consulting, která loni pomáhala londýnské soukromé investiční společnosti Permira při koupi majoritního podílu v Premiere.
Radikální změny.
Prohlášení, že televizi v Německu do značné míry tvoří Koflerova televize, příliš nepřehání. Ještě jako mladý manažer v mnichovské Kirch Group vybudoval z krachující místní televize skupinu stanic, dnes známou jako ProSiebenSat.1, která se o německý trh komerčních televizí dělí s RTL Group společnosti Bertelsmann. Ani úspěšný obrat v Premiere nelze vzhledem k její nešťastné minulosti bagatelizovat. Premiere byla založena roku 1990 jako společný podnik firem Bertelsmann, Kirch a francouzské Canal+. Ale partneři se neshodli a Kirch roku 1997 převzal vedení. Poté Premiere utrpěla tak obrovské ztráty, že předloni přispěly ke stržení Kirch Group do platební neschopnosti.
Kofler převzal řízení v Kirchových posledních dnech. Snížil počet zaměstnanců o 40 procent, zavedl levnější set-top boxy, nabídl základní předplatné za pět eur měsíčně, aby přilákal nové zákazníky, a přesvědčil hollywoodská studia, aby přistoupila na padesátiprocentní snížení poplatků, které jim Premiere platí. A co bylo nejdůležitější, přepracoval celé schéma vysílaných pořadů. Spolu s programovým šéfem Hansem Segerem se soustředil na to, co dosud neběželo na neplacených televizních stanicích. Především na čerstvé filmy, například na novou bondovku Dnes neumírej nebo špionážní parodii Johnny English. Kofler rozšířil nabídku sportovních pořadů také o přenosy druholigových fotbalových zápasů a možnost telefonního sázení před zápasy. „Má výjimečný cit pro skladbu pořadů, a zároveň je skvělý obchodník. To je vzácná kombinace,“ poznamenává Gerd Bacher, bývalý šéf rakouské veřejné televizní stanice ORF.
Veřejná emise nových akcií udělá z Premiere druhou největší německou televizní akciovou společnost po ProSieben, jejíž IPO v roce 1997 byl Kofler rovněž přítomen. Jestliže se Premiere podaří podle plánu zvýšit počet předplatitelů ze 2,9 na 3,2 milionu, její cena se bude podle jednoho zasvěceného odhadu pohybovat kolem dvou miliard dolarů. Z Koflera, který vlastní dvacet procent akcií, se tak stane boháč.
Už se objevily spekulace, že Kofler použije kapitál z prodaných akcií k dalšímu velkolepému projektu – možná fúzi s ProSieben, která sídlí přímo přes ulici. Takový krok by v podstatě znovu sjednotil Kirch Group. Kofler spekulace nepřipouští a namítá, že Premiere si jako samostatný podnik vede lépe. Ale přiznává, že má rád nové výzvy. „Potřebuji něco tvořit – do něčeho se pustit,“ tvrdí. Svět německých sdělovacích prostředků jen nervózně čeká, do čeho se pustí příště.
Georg Kofler
Mediální magnát má za sebou několik zachráněných podniků
Narozen
Roku 1957 v hornatém italském regionu Jižní Tyrolsko.
První zaměstnání v televizi
Osobní asistent šéfa rakouské státní televize ORF (1985)
Velký zlom
Německý mediální magnát Leo Kirch se doslechl o Koflerových výsledcích a přijal ho za šéfa své kanceláře (1987)
Hlavní úspěchy
Kofler pod Kirchovými ochrannými křídly transformuje malou ztrátovou stanici ve skupinu kanálů, dnes známou jako ProSiebenSat1. Společnost pod jeho vedením vydala roku 1997 veřejnou emisi akcií. V letech 2000 až 2002 pracuje jako generální ředitel firmy Hot Networks, z níž vybudoval největší evropskou síť nákupů z domova.
Koníčky
Lyžování, golf, horolezectví.
Poslední přečtená kniha
Biografie francouzského revolucionáře Robespierra.
Rodinný stav
Rozvedený, dva dospívající synové.
Zdroj: Premiere, BusinessWeek
Copyrighted 2002 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek
Překlad: Marcela Nejedlá, www.LangPal.com