Menu Zavřít

Plachetnicí do centra

26. 6. 2002
Autor: Euro.cz

Život amatérského námořníka ovlivňuje nejen vítr

Ačkoli by se jen s hodně velkou nadsázkou dalo říci, že během dovolené na pronajaté plachetnici ušetříte za hotely v přímořských letoviscích, přesto lze tvrdit, že léto na jachtě nemusí být spojeno jen s romantikou opuštěných ostrovů. Kdo stojí o rušnou dovolenou, může se plachetnicí přepravovat mezi turistickými centry na pobřeží a vyhlášenými plážemi. Zatímco autem se do center letovisek dostane jen stěží, přístavy pro malé lodě bývají právě v centrech měst. Mnohdy zakotvíte za mírný poplatek doslova na hlavní třídě a do první kavárny je to blíž než na druhou stranu lodi. S kotvením u vyhlášených pláží to bývá složitější, ale většinou se v jejich blízkosti vhodné kotviště najde. Pokud se vám nechce na pláž plavat, můžete využít nafukovací člun (nejlépe se závěsným motorem), který obvykle patří k vybavení lodi.

Slušný komfort.

Jak vlastně život amatérského námořníka vypadá? I při několikadenním pobytu mimo civilizaci si můžete na plachetnici užívat slušného komfortu. K dispozici jsou dobře fungující prostorné elektrické chladničky, které i při 30stupňových vedrech spolehlivě vychladí, co je třeba. Lednice čerpá energii z akumulátorů, které se dobíjejí při nastartování zabudovaného naftového motoru. Ten se používá při kotvení, přístavních manévrech nebo při plavbě v bezvětří, kdy plachetnici uděluje rychlost asi šesti až osmi uzlů. K dispozici je vybavený kuchyňský kout s plynovým vařičem a většinou i plynovou troubou s grilem. V některých mimoevropských destinacích bývají plachetnice vybaveny klimatizací, topením nebo barbecue grilem. Většina moderních plachetnic má tak velké nádrže na vodu, že zásoba vydrží několik dní. Běžným vybavením jsou bojlery na teplou vodu, takže si můžete večer v podpalubí vychutnat teplou sprchu. A další sprcha čeká v zadní časti paluby, kde se můžete po plavání osprchovat ve sladké a příjemně teplé vodě. Paluba často nabízí posezení chráněné proti větru a slunci a večer i proti padající rose. V podpalubí najdete společný salon, který poskytuje sedací soupravu se stolem pro posezení celé posádky a podle velikosti lodi z něj vedou dveře do několika dvou až třílůžkových kajut. Kvalitní audio-systém s autorádiem s přehrávačem CD se stává samozřejmostí.

Plavba bez omezení.

Při pobytu na plachetnici si užijete opravdové svobody. Jakmile opustíte brány přístavu, neomezují vás ani jízdní řády, ani přikázané směry a rychlosti. Můžete plout kamkoli (samozřejmě s jistými omezeními v průplavech a na některých vymezených místech). Plachetnice se v porovnání s ostatními dopravními prostředky pohybuje relativně pomalu. Lze počítat s průměrnou rychlostí plavby na vítr kolem šesti až osmi uzlů za hodinu, což je asi 11-19 km/hod (pluje-li loď rychlostí jednoho uzlu, urazí vzdálenost jedné námořní míle za hodinu, jedna námořní míle je asi 1,85 km). Snad všechny dopravní prostředky jsou rychlejší, možná jízdní kolo je srovnatelně „pomalé“. Přesto má většina lidí pocit, že za den jízdy na plachetnici urazili kus cesty. Možná proto, že zatímco v autě, vlaku a ostatních prostředcích jste připoutáni na své místo, nebo v nejlepším případě se můžete procházet, při jízdě na plachetnici můžete dělat téměř cokoli. Plachetnice se při klidné plavbě pohybuje jakoby mimochodem a téměř neslyšně. Za silného větru měnícího se směru a rychlosti má posádka o zábavu postaráno. Podle pokynů kapitána musí pracovat s lanovím, kterým ovládá plachty tak, aby loď plula za daného větru požadovanou rychlostí a směrem. Když se ale vše správně povede, pocit z rychlé jízdy plachetnice ve značném náklonu je adrenalinový zážitek. Naopak nejjednodušší je plavba na stálý vítr, který fouká jedním směrem. Při plavbě na zadní vítr dokonce můžete mít pocit, že se plachetnice skoro nepohybuje a ani vítr moc nefouká. Kormidelník bude mít sice dost práce udržovat loď v optimálním směru, ale zbytek posádky má volno a může se bavit: pánové se často věnují studiu pobřežních map, ovládání lodní elektroniky (GPS a autopilot), nebo si užívají drinků na palubě nebo v podpalubí. Dámy většinou vyhledávají to nejlepší místo pro slunění či prosté lenošení s knížkou v ruce. Děti se zabaví hrami nebo sledováním okolní krajiny a mořských živočichů. Z vlastní zkušenosti mohu dokonce potvrdit, že sledování okolní krajiny, ptáků a ryb je zábavou i pro některé psy. Pokud plánujete vzít své čtyřnohé společníky s sebou na plachetnici, doporučuji se předem dohodnout o podmínkách s pronajímatelem plachetnice, někteří majitelé totiž psy ani kočky na palubu nepouští. Možná budete mít štěstí a připlují se na vás podívat delfíni. Občas doprovázejí loď delší dobu a doslova křižují trasu plavby všemi směry. Teprve dojde-li k poruše podstatného dílu plachetnice, zejména kormidla, motoru, nebo plachet, poznáte, jak dobrému provozovateli plachetnic jste se svěřili do rukou. Kvalitní firmy mají pro tento případ rychlou motorovou loď, která přispěchá s náhradním dílem na pomoc.

bitcoin_skoleni

Renomovaná kvalita.

Jako ve všech oborech podnikání i v jachtingu existují renomované společnosti, které zaručují kvalitu. Na našem trhu má svoje zastoupení například britský Sunsail Ltd. nebo řecký Kiriakoulis. Sunsail, který měl v létě 2001 podle slov svého marketingového ředitele pana Regise Jacquemina 1200 lodí v 36 základnách po celém světě, poskytuje garanci zahájení servisu do čtyř hodin. Pokud by vás nezaviněná závada podstatně zdržela, Sunsail vám vrátí podle svých garančních podmínek poměrnou část peněz za pronájem plachetnice. V ceně za pronájem je automaticky zahrnut závěrečný úklid, půjčení nafukovacího člunu včetně závěsného motoru, ručníky, povlečení a další příjemné maličkosti. Na základnách Sunsailu pracují na rozhodujících pozicích Angličané. Sunsail dokonce nabízí vlastní kapitánské kursy, kursy pro zvýšení kvalifikace posádky i výuku jachtingu na malých plachetničkách pro děti. Flotila Sunsailu je tvořena hlavně speciálními modely plachetnic, které světoví výrobci Jeanneau a Benneteau staví přímo podle požadavků Sunsailu. Podle pana Jacquemina jsou tři čtvrtiny celkového počtu lodí staré asi jeden rok a celá flotila je velmi kvalitně pojištěna. Nevýhodu Sunsailu je jeho zaměření na anglickou, respektive západoevropskou klientelu. I kdybychom neuvažovali o jazykové bariéře, bývá pro českého jachtaře obtížné zařídit si letenky do místa převzetí lodi bez podstatných časových ztrát.
Sunsail v České republice zastupuje společnost Gulliver Agency, Zlín.

Nové příležitosti.

Pro kvalitní služby nemusíte chodit jenom ke známým a velkým firmám. Obrátíte-li se na nově vzniklou společnost, která si cestu na trh teprve razí, můžete být mile překvapeni. Takovým překvapením byl pronájem plachetnice u společnosti Baotic Yachting v chorvatském Zadaru. Firma začala s pronajímáním lodí teprve před dvěma lety a v roce 2001 půjčovala jenom sedm úplně nových plachetnic (rok výroby 2001) značek Jeanneau a Benneteau. Pro rok 2002 připravovali dalších deset nových lodí. Nepříliš jazykově zdatní milovníci jachtingu jistě ocení, že firma počítá se zájmem české klientely a má veškeré formality připraveny v češtině (smlouva o pronájmu, předávací protokol lodi včetně kompletního seznamu vybavení). Za firmou stojí německý kapitál majitele společnosti a i technickým vedoucím základny, který předává plachetnice a drží nonstop službu na mobilním telefonu pro případ poruchy, je Němec. Baotic Yachting zastupuje v České republice společnost YachtNet Praha.

  • Našli jste v článku chybu?