Víte, co má společného tajfun Hagibis a Lexus ES 300h? Kromě japonského původu téměř nic. Hagibis japonsky znamená „rychlost“ a ta Lexus ES 300h ani v provedení Sport moc nezajímá. Především se snaží nabídnout pohodlí, úspornost a -abychom nezapomněli - pohodlí. A to se mu daří.
Určitě jste se už setkali se značením modelů Lexusu a přišlo vám řekněme trochu nepřehledné. Skoro jako by si na Honšú odskočil Ivan Mládek: CT, UX, IS, ES, NX, LS… A následná změť čísel a malých písmen zase připomíná hlášení okluzní fronty od Cimrmanů: 350d, 400t, 300h… Při bližším ohledání se v tom však dá najít systém a není úplně složitý; pro naše účely však postačí, když dešifrujeme význam testovaného modelu Lexus ES 300h F Sport.
Takže: ES znamená „Executive Sedan“, zkrátka auto vyšší střední třídy. Ale aby to nebylo zase jednoduché, jeho předchůdce nesl označení GS „Grand Sedan“, jenže s tím se u Lexusu rozloučili, protože se rozhodli udělat nové auto s předním náhonem.
Číselná šifra 300 by měla teoreticky vypovídat o objemu motoru; takže třílitrový, myslíte? Kdepak, dvouapůllitrový benzinový čtyřválec o výkonu 178 koní a k tomu elektromotor o výkonu 120 koní, který (údajně) pocitově vyvolává dojem nepřeplňovaného třílitru. Ehm. H je jednoduché - ovšemže hybrid. Jak je u Lexusu, potažmo u Toyoty zvykem, samonabíjecí, takže bez drátů, zásuvek a starostí. A F Sport? Těžko říct: 218 koní systémového výkonu, zrychlení z nuly na sto za 8,7 vteřiny (jako brouk s 1,4litrovým motorem TSI) a maximální rychlost 180 km/h k této nálepce moc neopravňuje. Dostanete však tužší podvozek, 19palcová kola, volič jízdních režimů a vypínání ESP, sportovnější sedadla vpředu a nějaké ty ozdobné prvky. Přinejmenším sportovní dojem tedy získáte.
Nehamtat, lechtat
Když si kupujete „exekutivní sedan“, nejspíše se nechystáte na závodní okruh.
A jako manažerské auto tento Lexus s přehledem obstojí. Ať už na místě řidiče, nebo vpravo vzadu na „ředitelském“ postu budete mít absolutní pohodlí, všechno důležité na dosah a dokonale odhlučněná kabina vám umožní vychutnat si z luxusního audiosystému Mark Levinson i ty nejtišší pasáže z O Fortuna kantáty Carmina Burana. A Wagnerova Valkýra potom bezpečně přehluší i „vysavač“, který se ozve při rázném sešlápnutí plynu.
V hybridním Lexusu se totiž na plyn nehamtá, má se jen lechtat, abyste nechali vyniknout nehlučnému (a úspornému) elektromotoru, který dokáže obstarat veškerý pohyb vpřed až přibližně do 35 kilometrů v hodině; při jízdě kolem školy, případně při odjezdu z Prahy po D1 ideální.
Za střídmost při používání plynového pedálu se vám hybrid odvděčí mimořádně nízkou spotřebou - výrobce uvádí kombinovanou spotřebu 4,7 litru na sto kilometrů. A to je na bezmála pětimetrové auto opravdu skvělé.
V segmentu sedanů vyšší střední třídy je tvrdá konkurence a velký kus trhu okupují tradiční německé značky. Lexusu se však už třicet let daří jejich hegemonii narušovat a nový ES 300h v tom jistě bude pokračovat. Zvenčí je to nezaměnitelný Lexus. Velmi výrazná mřížka chladiče působí zepředu dravě, zboku je auto ladné až sportovní, a když necháte z garáže čouhat jenom záď, nebudete sousedy ani provokovat, že jste si právě pořídili auto za jeden a tři čtvrtě milionu.
Nic nechybí
Uvnitř na váš čekají moderní vymoženosti odpovídající autu této třídy. Rozepisovat se o všech asistentech a systémech, které vám mají zpříjemnit jízdu, nemá smysl - nechybí HUD displej, téměř kompletně digitální přístrojová deska, bezdrátová nabíječka mobilu a tak dále. Opravdu mimořádné je však již zmiňované, neskutečně propracované odhlučnění, které v kombinaci s hladkým hybridním pohonem při plynulé jízdě skutečně vyvolává dojem plachtění. Vynahradí tím i některé výstřelky systému čtení dopravních značek, který vám občas ve městě radí, abyste jeli 130, nebo na dnešní dobu trochu nešikovné ovládání infotainmentu jakýmsi touchpadem. A někdo by měl možná designérům z Lexusu připomenout podstatu (japonské) zenové estetiky, totiž že méně může být více. Zvlášť pokud jde o čudlíky na volantu a všude kolem něj. Ale i to může být jen otázka vkusu a zvyku.
A takový je vlastně celý Lexus ES 300h F Sport - svérázný, občas paličatý, trochu líný, ale nesmírně pohodlný a velmi elegantní.
Zkrátka vůz, z něhož i po dlouhé cestě na schůzku nejvyššího vedení firmy dorazíte čerství a odpočatí. A z flotily zaparkovaných audin, mercedesů a bavoráků budete vyčnívat. Protože budete originální.
Když jsme u toho dlouhého cestování, luxusu a originality - sáhněte raději po variantě Luxury. Cena je jen mírně vyšší než u Sportu, dostanete pravou kůži, třízónovou klimatizaci a hlavně možnost naklonit zadní sedadla o osm stupňů. A to každý šéf, který narostl na víc než 185 centimetrů (do výšky), rozhodně ocení. 0
Lexus ES 300h F Sport
Pohon 2,5 l benzinový + elektromotormotor
Max. systémový výkon 160 kW/218 koní
Zrychlení 0-100 km/h 8,7 s
Maximální rychlost 180 km/h
Spotřeba 4,7 l/100 km
Rozměry 4975 1445 ((v) d) mm/1865 (š) /
Zavazadlový prostor 454 l
Cena testovaného vozu1,68 mil. Kč (F Sport)
Ať už na místě řidiče, nebo vpravo vzadu na „ředitelském“ postu budete mít absolutní pohodlí. Uvnitř na váš čekají všechny moderní vymoženosti odpovídající autu této třídy.
O autorovi| Tomáš Jeník, jenikt@mf.cz