Chceme slevu na nákladech provozu mýtného systému dvacet procent, uvedl jen tak mimochodem na konci tiskové konference ministr dopravy Vít Bárta (VV). Jak to hodlá udělat, ale zatím neupřesnil. Provozovatel mýtného, společnost Kapsch, se proto uzavřel do mlčení s tím, že nemá co komentovat.
Týdeník EURO nyní zjistil, jak resort dopravy hodlá plánovaných 320 milionů korun z celkem 1,6 miliardy ročních nákladů z Kapsche „vymačkat“. Podle vysoce důvěryhodného zdroje z ministerstva je plán založen na úpravě rozsahu stávající smlouvy, kterou má ministerstvo s rakouskou firmou uzavřenu. Vypovědět ji nelze, ale v kvartálních periodách je možné upravovat rozsah objednaných, a tedy dodávaných služeb. Právě proto chce ministerstvo po firmě detailní rozbor jednotlivých subdodavatelských služeb, které s provozem mýta souvisejí, včetně provize, již si nechává sám Kapsch.
„Ministerstvo tyto služby postupně vypoví a bude jednotlivé položky tendrovat na trhu, aby zjistilo reálné ceny,“ tvrdí zdroj.
„Tyto informace nebudeme komentovat. Šlo by o virtuální diskusi,“ odbyl otázky týdeníku EURO mediální zástupce Kapsche David Šimoník.
Z celkových nákladů v loňském roce spolykaly platby dodavatelům, tedy například mobilním operátorům nebo bankám, 40 procent z celkové sumy 1,6 miliardy. Podle informací týdeníku EURO si Kapsch jen za provozování call centra účtuje 166 milionů korun včetně DPH, služby public relations vyjdou na 31 milionů ročně. Právě na podobné položky chce ministerstvo zkusit vypsat nové soutěže, aby na nich ušetřilo.
V loňském roce se na mýtném vybralo přes 6,6 miliardy korun. Letos má být kvůli zdražení od 1. ledna výtěžek ještě větší. Plán je asi 7,7 miliardy. Mimo to ministerstvo v budoucnu plánuje zpoplatnit další tisíce kilometrů silnic. Už od poloviny příštího roku se tak má platit na 5,5 tisíce kilometrech silnic první třídy. Za peníze se má jezdit i po některých „dvojkách“ a „trojkách“.