Trojková řada BMW je synonymem pro zábavu. Aktuální facelift linii modelové řady neruší, přestože auto nyní vypadá mohutněji. Téměř jako by chtělo následovat Audi A4 a řadit se někam k Mercedesu C. Snad trh automobilce dovolí zachovat koncept řady tři tak, jak je. Tedy relativně kompaktní, na jízdní vlastnosti orientované auto, které řeší spíše přilnavost k vozovce, přesné komunikativní řízení a excelentní motory než prostor kolem ramen, místo na zadních sedačkách a kufr velikosti skříňové avie.
Interiér zůstal i po faceliftu pro řadu tři strohý, avšak oním typicky elegantním způsobem. Design zkrátka nemusí být vždycky o kudrlinkách. V jednoduchosti je síla. Možná by středový panel mohl být natočený směrem k řidiči, jak to dělá třeba Alfa Romeo. A také displej navigace mohl být do palubní desky zasazený trochu citlivěji. Ale to stejně nikoho nebude zajímat už vteřinu poté, co se zaboří do pohodlných sportovních sedaček a sevře v rukou skvěle tvarovaný volant.
Testovaný vůz poháněl přeplňovaný naftový čtyřválec o výkonu 175 koňských sil. Motor žádná novinka není, jeho parametry postačují na svižnou jízdu i s plně obsazeným autem ve všech třech režimech. Zvuková kulisa naftového brumlání je dostatečně potlačena až na hodně vysoké otáčky, v nichž ovšem začne být výrazně hlučný. Na druhé straně, v nízkých otáčkách se nekonají žádné vibrace ani dunění, což je pro běžnou jízdu důležitější než řev u červeného pásma. Se svou „efektivní dynamikou“ se BMW chlubí na billboardech právem, motor má slušný výkonový potenciál a současně je možné s ním dosáhnout extrémně nízké spotřeby pod šest litrů. Jenže kvalita podvozku, řízení a odezva na plyn říkají něco jiného. Vychutnání si akcelerace a precizního průjezdu zatáčkami spotřebu přece jen potáhne o kousek výš, než automobilka uvádí v parametrech vozidla. Devadesát procent městského ježdění v případě redakčního testu znamenalo 8,6 litru nafty na sto kilometrů, což se 170 koňmi v zádech vůbec není špatné.
Řada tři je také často synonymem driftu v zatáčce. Současná generace umožňuje za příplatek koupit systém xDrive, kterým BMW útočí na konkurenční quattro. Největší výhodou xDrivu oproti konkurenčnímu Torsenu, Haldexu či viskózní spojce je méně než jednu desetinu sekundy trvající reakce na prokluz kol a také jeho přímá integrace do systému stability DSC. XDrive je jedinečný provedením přenosu síly na přední kola. Stejně jako u modelů se zadní hnanou nápravou jsou zadní kola pevně spojená s motorem a převodovkou. Až k tomuto rozvodu je přimontovaná vlastní skříň xDrive s lamelovou spojkou, která podle potřeby přerozděluje až tři čtvrtiny hnací síly na přední kola. V běžném režimu je na zadní kola přiváděno 60 procent síly. Na rozdíl od quattra, kde je poměr 50:50, se tím BMW vyhýbá tvrdé nedotáčivosti, která je však u konkurence daná i umístěním motoru a převodovky příliš dopředu. XDrive stále znatelně preferuje zadní kola. Možná trojková řada s příplatkovým xDrivem ztrácí na mrštnosti a hbitosti v zatáčkách, podpořené mírnými drifty v mezích zákona, na druhou stranu ale získává na bezpečnosti. Dostat xDrive do úzkých, to je opravdu úkol pro lidi bez pudu sebezáchovy.
Pohon čtyř kol je určitě nezbytný pro modely X3 a X5, u sedanů budou xDrive preferovat častí návštěvníci hor. Obří porce stability navíc za osmdesát tisíc určitě stojí.
klady:
design
jízdní vlastnosti
výkon
úsporný motor
zápory:
malý kufr
BMW 320xd
motor: vznětový čtyřválec
objem: 1995¨ccm
výkon: 130 kW
Nejvyšší rychlost (km/h): 222
Zrychlení 0–100 km/h (s): 8,5
spotřeba: 6.9 / 4.8 / 5.6
převodovka: šestistupňová automatická
základní cena: 722 500 Kč