Češi se za posledních dvacet let naučili platební karty používat jako běžný nástroj. Teď je čas na rozšíření nových technologií v placení. „Například sousední Polsko je v používání bezkontaktních karet PayPass druhé na světě hned za Kanadou. Ve srovnání s nimi má Česko co dohánět,“ říká Miroslav Lukeš, generální ředitel společnosti MasterCard pro Českou republiku. Celosvětově má jeho společnost za sebou jeden z nejlepších roků vůbec, zisk vzrostl o 30 procent a jen v Evropě objem plateb vzrostl o sedmnáct procent.
MasterCard v Česku nedávno oslavil 20 let. Jak se za tu dobu z vašeho pohledu změnil trh?
Symbolicky jsme uzavřeli éru rozšiřování karet. Téměř každý Čech už má minimálně jednu platební kartu, dohromady jich vlastní více než 10,6 milionu. Penetrace téměř dosahuje úrovně Rakouska nebo Německa. Původně karty fungovaly jen jako nástroj pro výběr z bankomatu, ale postupem času se s nimi začalo více a více platit. Tento trend bude pokračovat, stejně jako poroste počet věcí, které kartou platíte – nejen týdenní nákup nebo benzin, ale i noviny nebo oběd. Průměrná částka za platbu kartou v průběhu času klesá. Průměrný Čech dvakrát za měsíc zaplatí kartou tisíc a z bankomatu jednou měsíčně vybere 3700 korun.
Teď nastává doba, kdy se budou platební karty inovovat a měnit. Ať už do podoby bezkontaktních karet PayPass, mobilních aplikací nebo třeba hodinek. Věříme tomu, že každý způsob placení má své opodstatnění a výhody, takže plastové karty asi ani za dvacet let úplně nezmizí. Stejně jako dnes čtete papírové knihy, i když máte chytré mobily a elektronické čtečky. Výhodou klasické karty je, že je levná a není omezena výdrží baterie jako u mobilních telefonů.
O Češích občas zaznívalo, že neznají rozdíl mezi debetní a kreditní kartou, platí to pořád?
Česko je stále ještě debetní zemí, přestože slovo „kreditka“ se používá pro jakoukoli platební kartu. Na druhou stranu celá řada bank v kreditních kartách vidí další potenciál pro rozšíření byznysu a vztahu se zákazníkem, takže kreditní karty mají prostor pro další růst.
Když jste začátkem prosince nastupoval do funkce, mluvil jste o růstovém potenciálu. Jak se vám daří ho naplňovat?
Vidíme nové oblasti pro aplikaci karet MasterCard. Aktuálně je to například sociální karta. Zkušenosti z okolních zemí, jako je Polsko nebo Slovensko, ukazují, že karty mohou růst i díky transportním řešením, kdy používáte klasickou platební kartu, na níž je ještě nahraná dopravní aplikace. Toto řešení by mohlo potenciálně nahradit opencard. Podobný problém řešila Bratislava. Rozhodli se využít řešení Maestro PayPass, kdy banka vydá kartu a zároveň na ni umožňuje nahrát kupony městské hromadné dopravy. Získalo si to velkou oblibu a zároveň přineslo politický úspěch, protože jde o velmi levné a čisté řešení. MasterCard již rozběhl desítky dopravních řešení a jsme připraveni je implementovat i v České republice.
V čem jsou výhody bezkontaktních plateb?
S PayPassem nemusíte kartu nikam vkládat, platba je rychlejší. Do určitého limitu, který je v Česku nastavený na 500 korun, navíc pracujete bez PIN kódu. Rychlost je výhodou i pro obchodníky, z nichž u některých pořád přetrvává názor, že platba kartou může zdržovat. Při používání karet PayPass navíc očekáváme nárůst transakcí o více než 30 procent. Karta se automaticky stává tou první v peněžence, protože je pohodlnější. Snažili jsme se vybalancovat komfort a riziko, což se nám podle zkušeností ze zahraničí podařilo. Hotovost nemáte v peněžence chráněnou PIN kódem, když se budou více používat karty a méně hotovosti, riziko ztráty se spíše sníží.
Co plánujete pro další období?
Kromě zaměření se na PayPass a klasické plastové karty nabízíme bankám možnost vydávání bezkontaktních stickerů PayPass – nálepek například na mobil či na klíčenku. Koneckonců může mít i podobu náramku nebo hodinek, takže se s ní dá snadno platit třeba na festivalech. Zároveň se zaměřujeme i na mobilní platby. Celosvětově je MasterCard v mobilních platbách lídrem a chtěli bychom je více rozšířit i v Česku. S mobilními platbami souvisí i aplikace Google Wallet, která vznikla z našeho partnerství s Googlem. Stěhuje kartu do telefonu, zároveň umožňuje přidávat různé kupony, akční nabídky nebo generovat vstupenky. Tento projekt je úspěšně pilotován v USA.
Stále také nabízíme karty pro specifické segmenty – například s Komerční bankou nebo J&T bankou máme karty pro ženy. Podobné cílené služby se budou rozšiřovat tím, jak se karty stávají stále běžnější a hledají se možnosti, jak zatraktivnit jejich nabídku. Samozřejmě rozšiřujeme i karty a nabídku pro prémiové segmenty spolu s doplňkovými programy. Vidíme prostor i pro předplacené karty, které umožňují jednodušší vydávání, ale i kontrolu financí.