S tím, jak vrcholí americké prezidentské volby, během kterých se rozhodne, zda se novou hlavou státu stane demokratka Kamala Harrisová, či republikán a bývalý rezident Donald Trump, se nejen na internetu krom faktů stále častěji objevují i neúplné, zavádějící, či dokonce smyšlené informace. „Ideálním“ místem pro jejich šíření se staly třeba sociální sítě, přičemž jedna z nich má dle expertů z Centra pro potírání digitální nenávisti před ostatními jasně navrch.
Za epicentrum dezinformací označili platformu X, kterou v říjnu roku 2022 převzal miliardář Elon Musk. Jeho nepravdivá či minimálně zavádějící tvrzení o amerických volbách si na sociální síti zobrazilo kolem dvou miliard lidí. Kromě toho měla platforma umožnit šíření lživých informací týkajících se hlavně těch států, které mají o výsledku prezidentského klání údajně rozhodnout.
Dvakrát větší dosah než politické kampaně
Od července, kdy Musk podpořil Trumpa, nasbíraly jeho politické příspěvky celkem 17,1 miliardy zhlédnutí, což představuje dvojnásobek toho, co zvládly všechny politické reklamní kampaně na X dohromady. Aby obdobného dosahu docílily i volební týmy, musely by za kampaň zaplatit 24 milionů dolarů.
Koho byste jako prezidenta USA upřednostnili?
Dezinformace týkající se voleb dle reportu propagovalo nejméně 87 z celkem 746 miliardářových příspěvků obsahujících slova jako volby, Donald Trump či Kamala Harrisová. Zároveň, jak upozorňuje expertka na dezinformace Kathleen Carleyová, Muskův ohromný dosah s téměř 203 miliony sledujících umocnil takzvaný síťový efekt, kdy příspěvky z X „přeskočily“ i na další sociální sítě, jako jsou Reddit či Telegram. „X je kanál z jedné platformy na druhou,“ vysvětlila pro Reuters.
Nepravdivě či zavádějícím způsobem měl Musk informovat například o trojciferném nárůstu nelegálních přistěhovalců za poslední čtyři roky. Imigranty následně navíc označil za uměle vytvořené voliče. Dále sdílel příspěvek, ve kterém upozornil, že pokud zvítězí demokraté, zakáží voličské průkazy napříč zemí.
Hoaxy, kam se podíváš
Dezinformace ale nešíří jen samotný Musk. Například v Pensylvánii, v jednom ze sedmi klíčových států s nejasnými volebními preferencemi, se někteří uživatelé X chytili informace týkající se toho, že místní správci voleb upozornili na nesprávně vyplněné formuláře voličů, které nemohou být zpracovány. Uživatelé X tuto skutečnost následně prezentovali jako pokus o zasahování do voleb.
„Některé účty na X naznačily, že došlo k volebnímu podvodu, zatímco my velmi jasně víme, že volební úředníci ve všech našich okresech dodržovali pravidla, a tudíž hlasují pouze oprávnění voliči,“ řekl během tiskové konference Philip Hensley-Robin, výkonný ředitel nestranické organizace Common Cause v Pensylvánii podporující odpovědnost vlády a volební práva.
Společnosti Cyabra, která k detekci online dezinformací používá umělou inteligenci, zase v pondělí uvedla, že jeden z účtů na X se 117 tisíci sledujícími sehrál klíčovou roli při šíření falešného videa, jež údajně ukazuje zničení poštovních hlasů pro Trumpa v Pensylvánii. Mluvčí X následně podotkl, že platforma podnikla kroky proti mnoha účtům, které toto video sdílely.