Nejslavnější pánský časopis konečně udělal, co měl udělat dávno Bylo to pro muže vždy dilema: kupují si Playboye kvůli čtení, nebo kvůli nahým dívkám? Většina samozřejmě říkala, že kvůli čtení, i když jejich první pohled směřoval na známý „centerfold“, tedy rozkládací stránky s nahou dívkou měsíce. Zakladatel Playboye Hugh Hefner je později jakéhokoli dilematu zbavil tím, že se plakát z časopisu sám rozkládal ven.
S tím je teď konec. Samotný Hefner, příští jaro devadesátiletý stařík pózující stále v saténovém županu a s kapitánskou čepicí na hlavě – jenž se z někdejšího intelektuála děvkaře „Hefa“ s dýmkou v puse proměnil ve vlastní karikaturu –, odsouhlasil, že od příštího jara nahota v jeho časopisu končí.
Jde o čistě obchodní rozhodnutí. „Bitva byla dobojována a my jsme vyhráli. Nyní je člověk zdarma jen jedno kliknutí od jakéhokoli sexuálního
aktu, který si můžeme představit,“ řekl o chystaných změnách výkonný ředitel časopisu Scott Flanders. Vedení Playboye se shodlo na tom, že změny ve společnosti včetně vnímání ženské nahoty časopis dávno překonaly. Souhlasí s tím i Hefner, jenž si prý jen posteskl, že „náctiletý kluk v něm“ je zklamaný.
To, že na stránkách časopisu již nebudou úplně nahé ženy, má erotické časopisecké legendě komerčně pomoct. Sám Playboy uvádí, že když vloni v srpnu na svém webu skončil s nahotou, snížil se průměrný věk čtenářů ze 47 let ke třiceti a internetové stránky mají měsíčně místo čtyř milionů 16 milionů jedinečných návštěv. Což Playboy potřebuje jako málokterý titul: zatímco v roce 1975 činil jeho náklad 5,6 milionu výtisků, dnes je to okolo 800 tisíc kusů.
ŽÁDNÉ PORNO
Pro pochopení důležitosti žen i jejich nahoty je nutné vrátit se k počátkům Playboye.
Jeho první číslo vyšlo v prosinci 1953 s fotkami nahé Marilyn Monroe, která ovšem tehdy nepózovala pro Playboye. Fotky slavné herečky pocházely z jejího vlastního kalendáře a Hefner je koupil. Kvůli časopisu zastavil svůj nábytek; osm tisíc dolarů získal od 43 investorů a tisícovku dolarů od syna, a jak už to bývá, pomohla mu i jeho máma. Prvního čísla se prodalo přes 50 tisíc výtisků.
Playboy nikdy nebyl pornem ani v tomto ohledu nezpůsobil žádnou revoluci. Pornografie nejen v Americe samozřejmě existovala dávno předtím, jak ostatně mohli i čtenáři Playboye zjistit ze seriálu Dějiny erotiky publikovaného před dvaceti lety. Na Playboyovi bylo nové a snad i revoluční to, že v něm nahé a většinou pohledné ženy pózovaly mezi rozhovory s prezidenty (Jimmy Carter), spisovateli či byznysmeny, literárními reportážemi, povídkami nejlepších spisovatelů a také užitkovými články o autech, elektronice či pánské módě.
Nahé ženy se prostě rázem staly stejnou součástí světa mužů jako nové auto.
To souviselo s dějinnými společenskými změnami. Hefner, absolvent psychologie, novinář a rovněž veterán z druhé světové války, patřil ke generaci mladých Američanů, které válka vyplivla do úplně jiného světa, než znali předtím: manželství a založení rodiny přestalo být hlavním motivem jejich života, protože jim válka přerušila dospívání.
DÍTĚ KONZUMU
Podle Hefnera, jenž u sebe záhy „ubytovával“ několik playmates najednou, patří hezká žena k úspěšnému muži stejně jako hezké auto, oblek, hodinky, literatura, elektronika a samozřejmě i peníze. A stejně jako věci může i ženy měnit, je-li potřeba.
V každém vydání magazínu proto pózovaly hned tři modelky: jedna dívka měsíce a další dvě v rámci „fotoeditorialu“. Dívkami měsíce se většinou stávaly neznámé ženy „od vedle“, zatímco kromě nich i na obálce pózovaly známé herečky, zpěvačky nebo modelky.
Playboyem tak prošla rovněž Madonna nebo Cindy Crawfordová, zatímco u nás třeba Jana Švandová nebo Michaela Kuklová.
Některé do té doby neznámé dívky založily v USA na Playboyovi svou kariéru hlavně v showbyznysu, třeba Pamela Andersonová nebo Jenny McCarthyová, nebo aspoň jako tzv. „trophy wives“ bohatých mužů, někdy i starců nad hrobem (Anna Nicole Smithová). Jiným naopak moc štěstí nepřinesl.
To vše se ovšem za šedesát let existence Playboye změnilo. Kariéru dnes ženám v showbyznyse nastartuje spíš porno a cudná lascivita časopisu se stala směšná. Bez nucené nahoty bude Playboy lepší. Otázka je, jestli i komerčně úspěšnější.
O autorovi| holecp@mf.cz