Zapomeňte na klepání plechů, které znají především řidiči ojetých vozů. Budoucnost automobilů bude stále více spojená s plasty. Podle expertů, kteří se věnují objevování nových materiálů pro automobilový průmysl, může být za několik let z kovu jen základní konstrukce vozu.
Foto: BASF
Výhodou plastů má být především jejich nižší hmotnost. Zatímco váha jednoho metru krychlového oceli je 7850 kilogramů a hliníku 2700 kilogramů, plasty dosahují hmotnosti pouze 1000 až 2000 kilogramů. Nižší je také teplota, a s ní související náklady, na tepelné zpracování materiálů. Ocel se taví při 1350 až 1400 stupních Celsia, hliník při 658 stupních Celsia, u plastů je to mezi 200 až 400 sty stupni Celsia.
Termoplasty by přinesly nejenom snížení nákladů při výrobě automobilů, ale také levnější provoz. Například snížení hmotnosti vozu o 100 kilogramů znamená snížení spotřeby paliva o 0,4 litru na 100 kilometrů. Využití plastů při výrobě automobilů stále stoupá. Zatímco v roce 1970 plasty představovaly 6 procent váhy vozidla, v současnosti dosahují 12 až 15 procent a do roku 2020 by mohly tvořit čtvrtinu hmotnosti automobilu.
Plasty mohou například výrazně napomoci ke snížení hmotnosti a tím i zvýšení dojezdu elektromobilů. „Rozvoj plastů pomáhá uskutečňovat nové trendy v konstrukci automobilů. Elektromobily začínají být vskutku reálnou alternativou minimálně pro městskou mobilitu. Díky hmotnostní úspoře může být ale také automobil vybaven dalšími prvky, které byly ještě před několika lety těžko představitelné,“ uvedl Jiří Kubík, který se v BASF věnuje použití termoplastů pro automobilový průmysl.
Řada plastů nové generace se používá v automobilech již nyní. Opel Insignia používá speciální výztuhu nárazníků z plastu, v BMW je ze stejného materiálu speciální opěrka hlavy, která aktivním pohybem v případě nárazu omezí riziko zranění hlavy. Vozy Peugeot zase používají plasty pro vyztužení karoserie v oblasti pátých dveří.