Hračkářství Hamleys na pražských Příkopech roste, jeho majitelé uvažují o dalším obchodu v metropoli. Expandují také na polský trh, sledují i Rakousko či Slovensko
Česká společnost Inexad, držitel franšízy Hamleys pro střední a východní Evropu, rozšiřuje své hračkářské impérium. Po pražském megastoru v ulici Na Příkopě, který je v provozu od loňského května, otevřela firma své druhé hračkářství ve Varšavě v nově zbudovaném nákupním centru Galeria Północna. Inexad do polské prodejny čítající necelých 1600 metrů čtverečních investoval asi 40 milionů korun.
Varšavské Hamleys je prvním zahraničním obchodem českého Inexadu, další prodejny v cizině by podle spolumajitele firmy Pavla Čmelíka měly následovat ve střednědobém horizontu. „Sledujeme rakouský a slovenský trh. Je možné, že kvůli blízkosti těchto zemí, respektive tamních metropolí, nakonec otevřeme jeden velký obchod Hamleys,“ vysvětluje Čmelík.
Za klíčový trh v zahraniční expanzi považuje Rakousko. „Proto bychom tam chtěli být zastoupeni co nejdříve, ale zároveň nechceme přeplácet již tak vysoké nájmy.
Předpokládám, že nejpozději do dvou let budeme na rakouském trhu,“ říká spolumajitel Inexadu. Dodává, že expanzi do Maďarska, pro které firma rovněž drží licenci, odložili v plánech na neurčito.
„Tamní DPH na hračky (27 procent – pozn. red.) je extrémně vysoké. Socialisté, kteří v Maďarsku v minulosti vládli osm let, v podstatě zdevastovali podnikání, jedinou daň, kterou tehdy uměli vybírat, byla ta z obratu,“ vysvětluje.
Úspěšné Příkopy
Vedle toho Čmelík se svými partnery uvažuje o otevření druhé prodejny v české metropoli. „Hračkářství na pražských Příkopech je úspěšné, průběžně rosteme, ale výhledově bychom chtěli mít v Praze ještě jedno Hamleys,“ říká. Firma prozatím nevybrala lokalitu, kde by nová prodejna měla vzniknout, jisté však je, že tentokrát bude mimo centrum a bude s menší prodejní plochou než první hračkářský obchod Inexadu. Ten je s šesti tisíci metry druhým největším hračkářstvím v Evropě. „Počítáme s plochou tisíc až 1500 metrů a umístěním v nákupním centru, aby u nás mohli zákazníci zaparkovat,“ vysvětluje Čmelík s tím, že do roka by mělo být jasno, kde firma obchod otevře.
Zároveň vysvětluje, proč se Inexad rozhodl první Hamleys vybudovat v úplném centru, tedy v ulici Na Příkopě. „Chtěli jsme víc než hračkářství, chtěli jsme vytvořit prostor, který bude kombinovat obchod, zábavu a kreativitu. A pouze opravdu velký prostor vám zaručí, že o Hamleys budou vědět nejen v celé zemi, ale i v zahraničí,“ říká Čmelík s tím, že na Příkopy jezdí jak Češi, tak cizinci.
Celkem projde třípatrovou budovou přes dva a půl milionu lidí ročně. „Polovina z nich jsou Češi, valná většina lidé z metropole, ale jezdí za námi i mimopražští, včetně Ostravanů,“ vypočítává. Druhou polovinu tvoří cizinci, nejčastěji z Německa. „Ti by asi do nákupního centra za námi nepřijeli,“ odhaduje.
Zmiňovaný megastore po roce a čtvrt od otevření roste zhruba o deset procent, podle Čmelíka by tržby v letošním roce měly překročit hranici čtvrt miliardy korun.
„Dosavadní byznys jede podle očekávání a plánu, ať už jde o náklady, marže, či tržby. Zklamání naopak panuje z trhu práce, chování řady lidí je nezodpovědné a najít šikovné nové, je poměrně složitý úkol,“ tvrdí.
První Hamleys Inexadu zaměstnává asi šedesát lidí, práci by však firma měla pro stovku zaměstnanců včetně částečných úvazků. „Přitom neplatíme špatně. Platy fulltime prodavačů se u nás pohybují od dvaadvaceti tisíc až po 50 tisíc měsíčně u dobrých obchodníků. Bohužel, situace na trhu práce způsobuje, že nejsme schopni dostatečný počet zaměstnanců najmout,“ stěžuje si Čmelík.
Plyš, stavebnice, kreativní sady
Po více než ročním působení v hračkářském byznysu může hodnotit, které komodity, respektive skupiny hraček, se řadí mezi nejprodávanější z více než padesáti tisíc druhů, které má Hamleys v prodejně. „Klasikou, kterou si chce každý návštěvník alespoň prohlédnout, je medvídek Hamleys. To je značka, to je symbol našeho hračkářství.
Navíc ho máme ze tří druhů plyše, které jsou kvalitativně i cenově odlišné, takže si snad vybere každý. Obecně plyš nám tvoří největší procento z obratu,“ tvrdí. Tradičně dobře prodejnou skupinou jsou stavebnice, především Lego, a další nadnárodní silné značky typu Mattel, Hasbro či Playmobil. Hodně žádané jsou pistole s pěnovými náboji Nerf. „Stabilně dobré prodeje vykazují také létající hračky, helikoptéry, drony či nově stíhačky typu microjet. Daří se i kreativním sadám pro tvoření z papíru, modelín či kinetických písků,“ popisuje Čmelík. Ve vlnách pak rostou prodeje merchandisingu spojeného s filmovými hity typu Star Wars, Cars nebo Transformers. „Není jednoduché to plánovat, největší nákupní horečka trvá zhruba měsíc po premiéře, pak zájem opadá,“ říká.
Ikonický kolotoč
Přestože je Hamleys všeobecně označováno za obchod, není to zcela pravda.
Pražský megastore je kombinací prodejny a zábavního parku. Zrcadlové bludiště, závodní dráha, obří skluzavka, interaktivní vodní prvky, fotostěny s živými postavami, mluvící hračky, motýlí chrám, virtuální realita či tradiční kolotoč Hamleys jsou nedílnou součástí prostoru o šesti tisících metrech čtverečních, pro řadu návštěvníků jsou dokonce důležitější než samotné hračky v regálech. Čmelík připouští, že klíčový je především benátský kolotoč, do kterého Inexad investoval deset milionů, tedy deset procent z celkových nákladů předcházejících otevření megastoru.
„Kolotoč je ikona Hamleys, každý se chce svézt, ať to jsou děti, či dospělí zvyklí na hry na konzolích. Po desítky, vlastně stovky let patří k britským Hamleys, proto jsme se pro něj rozhodli i v Praze. Je to nesmrtelná a skvělá zábava,“ říká Čmelík s nadšením. „Pro většinu dětí, ale i jejich rodičů jsme taková destinace za odměnu,“ dodává.
Až na pět atrakcí je většina zábavy v pražském Hamleys zdarma, přesto spolumajitel Inexadu nenahlíží na zákazníky, kteří přijdou jen za zábavou, s despektem: „Nejsme obyčejné hračkářství, jsme Hamleys, které nabízí něco odlišného. A lidé, kteří se přijdou jen zabavit a neutratí žádné peníze, jsou budoucí potenciální zákazníci.“ Čmelík připouští, že zboží v jeho obchodě je v průměru dražší než v jiných hračkářstvích, což je způsobeno vyšší cenou prémiových a exkluzivních produktů. „Snažíme se o jiný koncept. Sami chceme být prémiovou značkou, nabízet odlišnosti a nesoutěžit o klienta s ostatními hračkářstvími jen cenou,“ říká.
I to je jeden z důvodů, proč je v pražském Hamleys menší podíl hraček vyrobených českými producenty než v řetězcích s dětskými produkty. „Chtěli bychom více původních hraček od tuzemských výrobců, ale často mají exkluzivitu s jinými prodejci nebo nabízejí méně kvalitní zboží za nízkou cenu, a tedy bez potřebné marže pro nás jako prodejce,“ soudí Čmelík. V současnosti má pražské Hamleys asi 20 tisíc druhů hraček od 130 dodavatelů, čeští producenti se na portfoliu podílejí asi deseti procenty. Průměrná marže na hračkách prodávaných na Příkopech se pohybuje mezi 30 až 50 procenty. „Když provozujete tak velký prostor na jedné z nejexkluzivnějších adres v metropoli, musíte si na to nějak vydělat,“ racionálně vysvětluje, proč od výrobců žádá vyšší marže. „Za to však mají zaručenou viditelnost na místě, které ročně navštíví dva a půl milionu lidí. Lepší marketingovou plochu pro hračky v Česku nenajdete,“ uzavírá Čmelík.
O autorovi| Ondřej Hergesell hergesell@mf.cz