Tomáš Krsek, Michal Korecký, Marek Čmejla a Jiří Diviš. To jsou čtyři byznysmeni, kteří na počátku roku 2011 převzali od Škody Holding její klíčovou strojírenskou divizi Škoda Transportation. Jak dopočítal týdeník Euro ze zveřejněných výročních zpráv, za tu dobu již z firmy stáhli na dividendách 19,7 miliardy korun.
Stahování peněz ze Škody Transportation je natolik vydatné, že převýšilo zisky vytvořené ve sledovaném období. Část peněz proto pocházela z nerozděleného zisku předcházejících let. Peníze plynou na Kypr, kde sídlí přímý vlastník Škody Transportation CEIL (dříve pod názvem Skoda Industry). K nejvyšším výplatám zisku došlo v letech 2011 (6,17 miliardy korun) a předloni (rovných pět miliard).
Způsob rozdělení loňského konsolidovaného zisku ve výši 1,7 miliardy korun není zatím známý, zástupci Škodovky o tom nechtějí hovořit. „Před oficiálním zveřejněním tyto konkrétní údaje nekomentujeme,“ reagovala mluvčí Škody Transportation Lubomíra Černá.
Aktuální vývoj kolem prodeje, čtěte: Ani Číňané, ani Siemens. Škodu Transportation koupí Křetínský
Z loňské výroční zprávy lze vyčíst, že si Škoda Transportation od kyperské matky půjčila přes tři miliardy korun. Osud zbývajících více než 16 miliard lze jen tipovat. Část zřejmě padla na vypořádání odkupu firmy. Zatímco Čmejla a Diviš patřili již mezi vlastníky Škody Holding, jehož reálná vlastnická struktura zůstává dodnes zahalena tajemstvím, Krsek s Koreckým vystupují v roli spolumajitelů plzeňských strojíren až od vlastnické změny v roce 2011.
Další zásadní změna se může v plzeňském výrobci lokomotiv a tramvají odehrát ještě letos. O odkoupení Škody Transportation včetně dceřiných firem se vážně zajímá obří čínský výrobce kolejových vozidel CRRC. Na trhu se spekuluje, že v případě dokončení transakce se bude kupní cena pohybovat minimálně na úrovni 30 miliard korun.
Přiblížil se prodej plzeňské Škody Číňanům? Čtěte více
Více o Škodě Transportation: