Menu Zavřít

Po 31 letech má ČR nové motorové lokomotivy

6. 6. 2011
Autor: profit

Těžko uvěřitelných třicet jedna let trvalo, než se na českých kolejích objevily v běžném provozu nové traťové motorové lokomotivy vlastněné českým dopravcem. Tři nové traťové motorové lokomotivy již získaly průkazy způsobilosti od Drážního úřadu a nic nebrání v jejich nasazení na území České republiky.

Po 31 letech má ČR nové motorové lokomotivy

Foto: METRANS

Od společnosti Siemens je zakoupila česká společnost METRANS, která je největším operátorem kombinované dopravy ve Střední a Východní Evropě. Víceúčelové dieselelektrické lokomotivy Eurorunner typu ER20 Cargo, dosahující rychlosti 140 km/h, chce METRANS využívat v nákladní přepravě na středně dlouhé vzdálenosti přes území různých států, především Slovenska, Maďarska, Německa a Česka. Stává se jedním z mála dopravců, který dokáže zajistit přeshraniční nákladní dopravu jednou lokomotivou bez tradiční výměny na hranicích. Vedení vlaku jednou lokomotivou po celé trase přes několik zemí zvyšuje rychlost a spolehlivost přepravy, a tím zvyšuje i atraktivitu a efektivnost kombinované dopravy.

Lokomotivy Siemens pro společnost METRANS jsou určeny pro mezistátní provoz, a proto jsou vybaveny vlakovými zabezpečovači Mirel a Indusi. Díky tomu mohou být flexibilně nasazovány jak u nás, tak i u našich sousedů v Německu, Rakousku, na Slovensku, nebo v Maďarsku či Slovinsku. Pro usnadnění dálkových přeprav jsou lokomotivy vybaveny přídavnou naftovou nádrží.

Na rozdíl od tradiční výměny lokomotiv na hranicích, a s ní spojeného čekání v pohraničních stanicích, jsou přímé vozby nákladních vlaků podstatně rychlejší, operativnější a hospodárnější. Znamenají zásadní krok k tomu, aby železnice odlehčila silnicím a dálnicím od těžké dálkové nákladní dopravy, která zatěžuje životní prostředí, snižuje kvalitu života ve městech a obcích, nadměrně poškozuje komunikace, omezuje plynulost provozu a zvyšuje nehodovost,“ řekl Jiří Samek, generální ředitel společnosti METRANS.

Ve srovnání se staršími typy lokomotiv dosahují lokomotivy ER20 v provozu výrazné úspory paliva, což potvrzuje zejména každodenní provoz rozsáhlé série těchto lokomotiv u národních i soukromých dopravců. Celkovou šetrnost lokomotiv k životnímu prostředí doplňují i nízká úroveň exhalací a nulový odkap ropných produktů. Vozidla jsou charakterizována vysokou produktivitou a nízkými provozními náklady, malým opotřebením tratí a vysokým stupněm bezpečnosti. Kromě mimořádné provozní spolehlivosti také vynikají velmi nízkou hlučností, specificky řešenou pro alpské země.

Nízká hlučnost je u motorových lokomotiv obtížně dosažitelná, v tomto případě byla ale zajištěna použitím dvojitého sendvičového opláštění motoru. Ve své výkonové třídě je lokomotiva ER20 nejtišší dieselelektrickou lokomotivou na světě,“ řekl Jan Maj, ředitel divize Mobility skupiny Siemens v České republice.

Lokomotiva ER20 Cargo tvoří základ víceúčelové produktové rodiny Eurorunner. Euro má ve svém názvu zcela oprávněně podle schopnosti rychle dopravovat vlaky napříč evropským kontinentem. Vysokou spolehlivost a celkovou oblíbenost u zákazníků dokládá již více než 150 dodaných lokomotiv 16 železničním dopravcům v Evropě (nejvíce pro Rakousko). Na českém území se lokomotiva ER20, známá také pod označením Rakouských drah „Herkules“, pravidelně vyskytuje od roku 2007, kdy obdržela od Drážního úřadu České republiky rozhodnutí o schválení typu. Shodou okolností první přepravu „carga“ lokomotivou ER20 na území České republiky prováděla společnost METRANS prostřednictvím společnosti Railtransport z Prahy do Dunajské Stredy.

Technická data: 

Uspořádání pojezdu: Bo´Bo´

Rozchod: 1 435 mm

Hmotnost: 80 t

Délka: 19 275 mm

Vzdálenost otočných bodů podvozků: 10 362 mm

Průměr kol: 1 100 mm

Maximální rychlost: 140 km/h

Naftový motor: MTU 16V 4000 R41

Výkon: 2 000 kW

bitcoin_skoleni

Rozjezdová tažná síla: 250 kN

Obrys vozidla: UIC 505-1

  • Našli jste v článku chybu?