Menu Zavřít

Po vstupu Česka do EU bude silnější konkurence,

28. 7. 2003
Autor: Euro.cz

říká v rozhovoru pro Profit ředitel European Consulting Institute Václav Šmejkal O tom, co čeká české firmy po vstupu Česka do Evropské unie, na jaké změny se mají připravit a jak, ale i o nutnosti vytvářet protiváhu tlaku odborů a ekologických organizací hovoří odborník na podnikatelskou problematiku EU Václav Šmejkal.

říká v rozhovoru pro Profit ředitel European Consulting Institute Václav Šmejkal

O tom, co čeká české firmy po vstupu Česka do Evropské unie, na jaké změny se mají připravit a jak, ale i o nutnosti vytvářet protiváhu tlaku odborů a ekologických organizací hovoří odborník na podnikatelskou problematiku EU Václav Šmejkal.

* Mohl byste charakterizovat činnost European Consulting Institute?

Specifikou činnosti European Consulting Institute jsou evropské integrační audity firem podle originální metodiky, která umožňuje velmi přesně odhalit slabiny firmy z pohledu nároků jednotného trhu EU a lépe zaměřit její přípravné kroky. Mohu říci, že mezi českými firmami je o tuto službu zájem. Jsme aktivní i v přípravě manažerů firem a v dodávkách analytických informací z jednotného trhu EU.

* Jaké druhy informací mohou podnikatelé ve vašem institutu získávat?

Pořádáte také nějaké odborné semináře? Zajišťujeme celou řadu školení a seminářů. Často spolupracujeme s krajskými a okresními hospodářskými komorami a také se sdružením Střední podnikatelský stav. Našimi typickými klienty jsou však spíše střední a větší firmy, skutečně malé jsou zastoupeny výjimečně.

* Jak dalece se bude muset české obchodní právo změnit, aby odpovídalo právním normám EU?

Velká část právních změn je již za námi, neboť většina dnes platných směrnic EU již byla převedena do českého práva. Tento proces harmonizace však samozřejmě vstupem do EU nekončí. Dnem vstupu začnou na našem území platit i další prameny práva EU, a to sama Smlouva o ES/EU, případně v podobě připravované Ústavy EU, dále rozsudky Evropského soudního dvora a nařízení EU. Podnikatelé by měli všem těmto pramenům práva věnovat pozornost, neboť všechny se mohou dotknout jejich každodenní činnosti. Smlouva kodifikuje především základní principy a svobody jednotného trhu EU a podnikatel může jejich znalost využít v každém soudním sporu, kde by mu tato evropská práva chtěl někdo upřít. Rozsudky Evropského soudního dvora mají váhu precedentu, v podstatě tedy obecně závazného právního aktu, a to je nový prvek. Nařízení EU jsou obecně platné předpisy publikované v Úředním věstníku EU, které začnou platit dnem našeho vstupu spolu s naším právem, budou mu dokonce nadřízeny všude tam, kde by se evropské a české právo dostalo do konfliktu. Na naplňování právních předpisů na území ČR začne dohlížet Evropská komise a Evropský soudní dvůr. Bude možné se k nim odvolat v případě špatného vymáhání společného práva, ale bude od nich také přicházet tlak na české správní i soudní orgány.

* Mezi právní normy společné pro země EU ale patří i lepší právní ochrana zaměstnanců, dále normy spojené s ochranou spotřebitele a soubor právních předpisů týkajících se životního prostředí.

Všechny předpisy začínající na „O“, tj. Ochrana (zaměstnanců, spotřebitelů, veřejného zdraví, životního prostředí, osobních dat atd.) a zároveň Odpovědnost (za výrobek, za odpad, za škodu způsobenou životnímu prostředí atd.) jsou podnikatelsky nejdražšími předpisy EU. Podnikatelé musejí počítat s tím, že důraz na „ochranu a odpovědnost“ je v rámci jednotného trhu veliký. Je na podnikatelích, resp. na organizacích, které je zastupují, aby svou expertizou a lobbingem vytvářely protiváhu tlaku ekologických, odborářských a spotřebitelských organizací. I naprosto oprávněné požadavky v „ochraně a odpovědnosti“ je totiž třeba formulovat tak, aby zejména malí a střední podnikatelé měli chuť a prostor v podnikání pokračovat.

* Podnikatele ovšem nečekají jen nevýhody, ale i mnoho obchodních příležitostí na otevřeném evropském trhu, odpadnou celní bariéry…

Každá firma by si měla udělat analýzu nejen svých slabin a rizik, ale také šancí jednotného trhu EU. Zejména pro exportéry nebo jinak mezinárodně činné firmy je jich opravdu hodně, protože jednotný trh EU umožňuje nejen nižší transakční náklady, ale i nákladově-daňovou optimalizaci, nové formy spolupráce nebo investic apod. Firma však musí o konkrétních šancích vědět, aby je mohla využít. EU automaticky podporuje jen zemědělce, všem ostatním pouze cosi „nabízí“ a vyhrává ten, kdo o nabídce ví a umí se podle ní zařídit. Některé firmy zjistí, že hlavním přínosem je pro ně odbourání celně-administrativní hranice mezi námi a 24 členskými státy, pro jiné to bude hlavně větší investiční a stavební aktivita v ČR, ně- kdo uvítá jistější právní prostředí anebo postupné zvyšování kupní síly Čechů a jiný prostě využije možnosti přesídlit jinam proto, aby platil menší daně apod.

* Jak by se měly české firmy připravit, aby jejich výrobky odpovídaly náročnějším normám?

Jaké konkrétní konkurenční změny lze očekávat? Splnění právních požadavků je sice viditelnějším dopadem vstupu do EU, avšak tím největším je evropská konkurence. Ne, že by tu dnes silná zahraniční konkurence nebyla, ale musíme počítat s tím, že zahraničních konkurentů bude více. Faktory, které je k nám přitáhnou, jsou nasnadě: jistoty práva EU platné konečně i v ČR, neomezená účast ČR v jednotném trhu EU, ale i postupné zvyšování koupěschopnosti českých spotřebitelů. To k nám přivede i řadu podnikatelů či investorů, zejména ze sousedních zemí Evropské unie. Na druhé straně je tu otázka tempa zvyšování výkonnosti české ekonomiky. Tento faktor se promítne do růstu cen a mezd, které v horizontu konce tohoto desetiletí připraví naše firmy o tu největší konkurenční výhodu, a tou je nízká cena práce. Neznamená to, že se již okolo roku 2010 vyrovnáme v cenách a mzdách průměru EU, ale jednoduchá výroba s malou přidanou hodnotou, tj. bez vlastních inovací, značky, péče o zákazníka, se u nás nebude vyplácet. Pro firmy je to výzva dvojího druhu. Na jedné straně by se měly začít důsledně zajímat právě o ty zmíněné šance jednotného trhu, aby dokázaly využít nových trendů, grantových podpor, příležitostí v nových členských zemích. Na straně druhé musejí věnovat energii, čas, peníze a invenci necenovým základům konkurenční schopnosti: výzkumu, vývoji, inovacím, budování značky, marketingu, péči o zákazníka atd.

* Co soudíte o čistotě hospodářské soutěže a jak se budeme muset přizpůsobit, abychom obstáli v etickém způsobu obchodování v rámci Evropské unie?

Pro střední a větší firmy bude zpřísnění pravidel ochraríý hospodářské soutěže na trhu Evropské unie citelnou změnou. Za to, že jejich dohody či spolupráce se soutěžiteli, prodejci atd. budou odpovídat pravidlům ochrany hospodářské soutěže, ponesou plnou odpovědnost. Budou muset akceptovat mimořádné vyšetřovací i penalizační pravomoci Evropské komise, resp. Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže v případě podezření z kartelové dohody nebo ze zneužití dominantního postavení na relevantním trhu. Navíc odpadne “ zachraňování“ různých odvětví ze státní pokladny. Všechny střední a větší firmy by měly přijmout a zažít jakousi kulturu rovné hospodářské soutěže podle pravidel EU, aby zbytečně neupadaly do podezření, že se dopouštějí nějakého protisoutěžního jednání.

* Jaké rady pro evropskou přípravu podnikatelů byste na závěr uvedl?

bitcoin_skoleni

Každá firma je na tom jinak, nejen co do oboru podnikání a konkurenceschopnosti, ale i co do stadia poznání a přípravy na jednotný trh Evropské unie. Pro všechny firmy ale platí, že by měly především přesně vědět, do čeho jdou, být v souladu s požadavky práva a trhu EU a posilovat svou konkurenční schopnost. A také ke všem výzvám přistupovat tvořivě, protože jinak se z pozice „firmy z východu“ na náročných trzích uspět nedá. Firmám, které procházejí evropským integračním auditem, což je skvělý vstup do systematické přípravy na EU, to zdůrazňujeme jako soustředěné úsilí o 4K, tj. o Kompetentnost (vědět), Kompatibilitu (být v souladu), Konkurenceschopnost a Kreativitu.

JUDr. Václav Smejkal, Ph.D. pracoval do února 2003 jako ředitel České podnikatelské reprezentace v Bruselu, předtím byl od roku 1998 ředitelem Centra pro evropskou integraci Hospodářské komory ČR. Působí jako lektor kurzů pro podnikatele, státní úředníky a studenty. Je autorem mnoha článků, studií, publikací a vysokoškolských skript s tematikou evropské integrace, práva a trhu EU.

  • Našli jste v článku chybu?