Největší japonská automobilka Toyota, která zatím svůj úpěšný model Yaris dovážela do Evropy z Japonska, začala na konci letošního ledna tyto svoje nejmenší modely vyrábět ve francouzském Valenciennes. Od přesunu výroby si slibuje snížení nákladů, ale také zlepšení svého postavení na starém kontinentě. Jakkoli je totiž největší japonská automobilka úspěšná ve Spojených státech, v Evropě se jí zatím nedaří podle vlastních představ. Na prodejích se podílí zhruba třemi a půl procenty a navzdory loňským rekordním výsledkům zůstává daleko za velkými konkurenty. V roce 2005 by chtěla v Evropě docílit alespoň pětiprocentního podílu, což by znamenalo prodej zhruba 800 tisíc automobilů ročně. Právě
malé vozy typu yarisu sklízí největší úspěchy ve Francii, Španělsku a Itálii.
Závod ve Valenciennes, který týdeník EURO navštívil, leží poblíž belgické hranice a rozkládá se na 120 000 čtverečních metrech. Zaměstnává zhruba tisícovku pracovníků. Letos by měla továrna vyprodukovat 60 tisíc yarisů, příští rok 100 tisíc, a v roce 2003 dokonce 150 tisíc automobilů. Tato vysoká produkce bude mít dopad i na český trh, protože Toyota Yaris je přímým konkurentem tuzemské Škody Fabia. Ta má ale zatím velkou cenovou výhodu, je totiž v základu zhruba o osmdesát tisíc korun levnější než nejlacinější yaris. Na západoevropských trzích jí ale bude japonský vůz tvrdým konkurentem. Zvláště když Toyota plánuje ještě letos vyrábět ve Valenciennes dieselové motory. Ty jsou na starém kontinentě velmi oblíbené, představují téměř třetinu všech prodejů.
Továrna ve Valenciennes je součástí kampaně Toyoty, v rámci které se snaží přesunout výrobu co nejblíže k zákazníkovi. Firma už devět let vyrábí automobily v anglickém Burnastone, kde vznikají modely šité na míru evropskému zákazníkovi s názvem Avensis a Corolla.