Menu Zavřít

Pocítí Yahoo! lásku?

13. 2. 2008
Autor: Euro.cz

Návrh Steva Ballmera k sňatku za 45 miliard dolarů je plný rizika. Ale Google ho tlačí.

Díky značnému příplatku zahrnutému do 44,6 miliardy dolarů nabídky za Yahoo! se zdá, že Microsoft je na dobré cestě přesvědčit akcionáře internetové společnosti, aby jeho nevyžádanou nabídku podpořili. Avšak co se zaměstnanců společnosti Yahoo týká, to bude jiná záležitost. Microsoft nejenže byl častým soupeřem, ale mnoho pracovníků Yahoo jej považuje za těžkopádného obra, který nerozumí internetu. „Vidím střet kultur,“ tvrdí Norm Fjeldheim, informační ředitel výrobce bezdrátových čipů Qualcomm, „být Googlem, byl bych nadšený. Z Yahoo budu moci přetáhnout spousty nejlepších talentů.“ Výkonný ředitel Microsoftu Steven Ballmer má před sebou nesmírně těžký úkol. Aby se mu historická nabídka za Yahoo vyplatila, Ballmer bude muset překonat řadu obtížných překážek, počínaje získáním souhlasu regulačních orgánů, které v minulosti s Microsoftem bojovaly, a konče udržením klíčových talentů těsně po nevítaném převzetí. Bude muset uspořádat haldy překrývajících se obchodů, zrušit některé útvary a propustit zaměstnance. Společně s dalšími členy vrcholového vedení bude muset po celou dobu zajišťovat to, aby projednávání detailů úspěšné fúze neodvádělo jejich pozornost od udržování dalších obchodů Microsoftu na správné cestě a od sledování směru vývoje. „Je to zapeklité,“ tvrdí analytička Charlene Liová z firmy Forrester Research zabývající se průzkumem trhu. Úkol je o to náročnější vzhledem k tomu, že Microsoft a Yahoo by fúzovaly jako dvě soupeřící firmy, které se snaží v podnikání v oboru online inzerce dostihnout stále silnější Google. To by podle některých expertů mohlo naznačovat blížící se potíže. „Prakticky všechny nanicovaté obchody dělají společnosti, které si navzájem padají do náruče jako poražený zápasník,“ prohlašuje Robert F. Bruner, děkan Darden Graduate School of Business Administration na Virginské univerzitě a autor knihy Deals from Hell (Obchody na nic), která zkoumá neúspěšní fúze.

„Největší jednotlivá hrozba“ Dějiny megaobchodů technologických společností jsou plné nesplněných nadějí. Obecně nejznámější je akvizice firmy AOL za 164 miliard dolarů společností Time Warner. Jsou tu také Lucent-Alcatel, Sprint-Nextel, Excite-@Home a mnoho dalších. Obchody v odvětví technologií jsou zvláště náchylné k neúspěchu, protože v něm dochází k velmi rychlým změnám. Jakékoli vyrušení způsobené problematickým obchodem znamená zaručený neúspěch. Ballmer pochopitelně zná historii i budoucí úkoly. Avšak Microsoft nemá moc možností. Google se žene vpřed v online inzerci a prudce rostoucí inzertní podnikání ohrožuje samotný základ impéria Microsoftu. Počítačová práce se pořád více přesunuje na web, což představuje problém pro stěžejní produkty Microsoftu - operační systému Windows a kancelářský software Office. „Google je největší jednotlivá hrozba, kterou Microsoft kdy měl,“ tvrdí David B. Yoffie, profesor z Harvard Business School. Ballmer prohlašuje, že s Yahoo může Microsoft získat webové surfaře a online inzerenty v takovém rozsahu, jaký potřebuje, aby mohl s Googlem soutěžit. Totéž platí o kapitálových výdajích. Microsoft by mohl zvýšit výnosnost peněž, které investuje například do serverových farem, kdyby se jeho online publikum více než zdvojnásobilo. „Schopnost dělat více, to je fantastické,“ uvedl Ballmer v rozhovoru s BusinessWeekem. Kromě toho společnost doufá, že spojí zaměstnance Yahoo z oblasti výzkumu a vývoje, kteří odvedli novátorskou práci v aukční teorii online inzerce a ve vytěžování dat, se svou vlastní online laboratoří. Microsoft očekává, že spojením čtrnácti tisíc pracovníků Yahoo a 80 tisíc zaměstnanců Microsoftu získá miliardu dolarů z větší provozní efektivity.

Velmi těžké rozhodování Na papíře to vypadá nádherně. Skutečnost však může být zcela odlišná. Začněme úsilím spojit nebo odstranit překrývající se obchody. Jsou jich desítky, od zpravodajských webových stránek přes internetové portály až po e-mail, služby komunikace přes internet v reálném čase a online inzertní technologii. K dosažení plánovaných úspor nákladů se Microsoft bude muset rozhodnout, které obchody zachová a které nikoli. Ballmer podotýká: „Značka Yahoo zůstane.“ Nakonec se ovšem bude muset rozhodnout mezi službami Yahoo Mail a Microsoft Hotmail, Yahoo Finance a finanční stránkou MSN a dalšími. Je nevyhnutelné, že některé produkty zmizí, manažeři ztratí vliv a lidé přijdou o práci. „Ukousli si opravdu hodně velké sousto,“ poznamenává Kevin Lee, výkonný předseda společnosti Didit z oboru marketingu vyhledávání, která pomáhá firmám umísťovat inzeráty na webové stránky Googlu, Yahoo a Microsoftu. Jednou z ožehavých otázek budou technologie adCenter Microsoftu a Project Panama firmy Yahoo, obě určené k tomu, aby inzerentům pomáhaly v přesném cílení na online marketing. Ve sloučené společnosti nebude důvod, aby existovaly obě. A když se zeptáte Tareka Najma, význačného technika Microsoftu a generálního ředitele systému adCenter, co z technologie Panamy by se mu líbilo v jeho produktu, je strohý. „Jsme lídři v technologii,“ uvádí, „ta naše je lepší.“ Samozřejmě že dosažení cifry jedné miliardy dolarů z větší efektivity znamená propuštění lidí, mnoha lidí. „Nákladovou strukturu těchto společností tvoří převážně lidé,“ prohlašuje Charles Di Bona, analytik firmy Sanford C. Bernstein & Co. Kdo půjde? To je těžké zjistit. Nebudou to však jen pracovníci na nižších úrovních. Není důvod mít dva šéfy pro e-mail, komunikaci přes internet v reálném čase a webové portály. Ballmer si možná bude muset vybrat mezi respektovanými manažery, jako je Brad Garlinghouse, vyšší viceprezident, který řídí tyto obchody v Yahoo, a Steve Berkowitz, vyšší viceprezident Microsoftu s podobnými povinnostmi. Takováto nejistota může zničit morálku, s čímž se společnost Yahoo už potýkala, když její podnikání vázlo. V posledním roce odešli někteří klíčoví zaměstnanci, mezi nimi obchodní šéfka Wenda Harrisová Millardová, šéfka marketingu Cammie Dunawayová a Vince Broady, který vedl podnikáni Yahoo v oblasti zábavy. Počet takových odchodů se patrně zvýší, když se otěží chopí Microsoft, a to i z řad techniků Yahoo, které Microsoft nutně potřebuje, aby mohl soutěžit s Googlem. „Nemohu si prostě představit, že by většina zaměstnanců Yahoo chtěla zůstat dál,“ míní jeden bývalý vedoucí pracovník, jenž odešel loni. Hodně z přitažlivosti firmy Yahoo pro zaměstnance spočívalo v tom, že se stala internetovou ikonou na nebi Silicon Valley. Pohlcení Microsoftem s tím skoncuje. „Lidé v Yahoo mají kousek té přirozené zášti Silicon Valley vůči Microsoftu,“ prohlašuje jeden z bývalých viceprezidentů Yahoo, „firma Yahoo se vždycky považovala tak trochu za nově založenou společnost.“ Microsoft má možná málo jiných možností, než se ucházet o koupi Yahoo. Když vyhraje, bude mít málo prostoru pro chybu.

SOUVISLOSTI Yangovo hledání
Může výkonný ředitel Jerry Yang udržet společnost Yahoo, kterou pomohl založit, mimo dosah Microsoftu? Má mizivé šance. Avšak v článku „Yahoo: Time For Bold Moves?“ (Yahoo: čas na odvážné kroky?) na adrese BusinessWeek.com Robert D. Hof zkoumá, jaké existují možnosti.

MÍCHANICE MICROHOO! I když Microsoft přesvědčí společnost Yahoo, aby přijala jeho nevyžádanou nabídku k převzetí, zůstane spousta problémů. Toto jsou některé z nich:

PŘEKRÝVAJÍCÍ SE OBCHODY:
Microsoft a Yahoo mají desítky podobných služeb, od e-mailu a komunikace přes internet v reálném čase až po nákupní weby a portály yahoo.com a msn.com. Hodně jich bude muset být zrušeno, aby Microsoft dosáhl kýžených úspor, ale mohlo by to zničit morálku.

UDRŽENÍ TALENTŮ:
Společnost Yahoo už zažila exodus zaměstnanců včetně některých nejlepších talentů. Akvizice společnosti, uzavření obchodních jednotek a přesun rozhodování do Microsoftu do Redmondu ve státě Washington by mohlo odchody urychlit.

VYRUŠENÍ ŠÉFŮ:
Microsoft se uchází o Yahoo, aby zlikvidoval náskok Googlu v online inzerci. Až se ovšem šéfové fúzujících společností budou soustředit na provedení obchodu, Google bude dál svou hru zlepšovat. A Microhoo! bude vynakládat méně energie na nový vývoj.

SOUHLAS REGULAČNÍCH ORGÁNŮ:
Obchod musí odsouhlasit americké ministerstvo spravedlnosti a téměř jistě to udělá. Ministerstvo by však mohlo postup protahovat a nechat Microsoft, aby se zapotil, vzhledem k protikartelovému šetření tohoto obra v minulosti. Evropské regulační orgány budou přísnější.

PROBLÉM OBCHODŮ VELKÝCH IT FIREM:
Historie spojování velkých technologických firem je strašlivá. Spojení společností AOL a Time Warner je jen nejznámější. Osudem pronásledované obchody obvykle dělají společnosti, které se spojují, aby posílily – podobně jako Microsoft a Yahoo v online inzerci.

MM25_AI

Copyrighted 2007 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek

PŘEKLAD: Jiří Kasl

  • Našli jste v článku chybu?