Menu Zavřít

Pod evropským průměrem

22. 4. 2005
Autor: Euro.cz

Obchodní prostory

WT100

PRAHA (men) - Téměř 9,5 milionu metrů čtverečních nových prodejních a zábavních ploch vyroste v Evropě během letošního a následujícího roku. Jen v Česku se očekává nárůst plochy nákupních center o 28 procent. Vyplývá to z průzkumu společnosti Cushman & Wakefield Healey & Baker (C&W/H&B), evropské divize mezinárodní poradenské firmy v oboru realit Cushman & Wakefield.
„Dalších 1,7 milionů metrů čtverečních bude v letech 2005 a 2006 otevřeno jako dodatečná plocha v již fungujících nákupních centrech v Evropě. Celkem se v těchto dvou letech očekává přírůstek více než jedenácti milionů metrů čtverečních ploch určených k těmto účelům,“ říká Jonathan Hallett, výkonný ředitel Cushman & Wakefield Healey & Baker v České republice.
„Spotřebitelé mohou dnes v České republice utrácet ve více než padesáti nákupních centrech. Jejich celková rozloha ke konci roku 2004 činila okolo 1,1 milionu metrů čtverečních, v přepočtu pak asi 108 metrů čtverečních na tisícovku obyvatel. Oproti evropskému průměru máme stále co dohánět,“ dodává Martin Žížala, vedoucí týmu maloobchodních prostor v C&W/H&B. Evropský průměr činí 142 metrů čtverečních na tisíc obyvatel.
Očekávaný přírůstek obchodních ploch v přepočtu na populaci řadí Česko na páté místo v Evropě - za Irsko, Portugalsko, Polsko a Rakousku. V letech 2005 až 2006 by u nás mělo přibýt 30 metrů čtverečních na tisíc obyvatel. První Irsko však očekává nárůst až dvojnásobný. Naopak pět evropských zemí, Bosna a Hercegovina, Estonsko, Lucembursko, Srbsko a Slovinsko, nemá na svém území vůbec žádná nákupní centra.
„V České republice se letos počítá s otevřením šesti nákupních center, přičemž čtyři z nich zahájily provoz již v prvním čtvrtletí: Vaňkovka v Brně, Kolonáda v Karlových Varech a v Praze Galerie Butovice a OKC Eden. Do konce roku ještě otevře Centrum Chodov v Praze a Tesco – II. fáze v Ostravě,“ doplňuje Jonathan Hallett.
Tři největší česká nákupní centra nyní jsou: Olympia Brno, Metropole Zličín a Nový Smíchov. Po otevření třetí fáze nákupního centra Tesco Letňany v roce 2006 se však největším v zemi stane právě do v Letňanech. Do budoucna se očekává pokračující expanze fungujících shopping center na okrajích měst. Nové developerské projekty maloobchodních nemovitostí budou postupně směřovat zpět do středů měst.

  • Našli jste v článku chybu?