Nenápadného písmene R na sedanu Volvo S60 si zvenku ani nevšimnete. Ani pokud zasednete za volant, jako měl možnost při nedávném testování týdeník EURO, nic moc vám nenaznačuje, že sedíte v nejrychlejším sériově vyráběném vozu švédské automobilky. Jenom stříbrně obkroužené modré budíky vzbuzují podezření…
Volvu se podařilo vyrobit vůz, který dokonale maskuje svých 300 koní. Po pár metrech jízdy je ale řidiči zřejmé, že nesedí v obyčejném autě. Když totiž po necelých šesti vteřinách řadí na trojku, má už na tachometru stokilometrovou rychlost a k dispozici další tři stupně na manuální převodovce. Chybí-li mu pud sebezáchovy, ručičku rychloměru zastaví elektronický omezovač na čísle 250.
Jisté jízdní vlastnosti vydatně podporuje pohon čtyř kol, v závislosti na stylu řízení a na povrchu vozovky lze navíc měnit ve třech polohách nastavení pérování podvozku. A rozdíly jsou skutečně cítit. Týdeníku EURO se nejlépe osvědčilo prostřední s názvem sport, charakterizované tvrdším odpružením a rychlejší odezvou řízení. Vrcholný stupeň advanced spíše odkazuje na potřebu pokročilé kvality vozovky, která se v Česku jen tak nevidí. Ani o málo rychlejší akcelerace není totiž pro řidiče dostatečnou satisfakcí za to, že se při řízení dozví o všech „odborných“ opravách silnice za posledních dvacet let.
To, že jsou pro švédského výrobce největšími soupeři na trhu luxusní rychlé vozy od BMW, Audi či Mercedesu, dokládá ze všeho nejvíce interiér. Perfektní zpracování přístrojové desky či kožené čalounění (obzvláště efektní jsou sedačky v barvě přírodní kůže, za něž je ale potřeba zaplatit o 44 tisíc korun více) je samozřejmostí. Dostatek pohodlí je pro řidiče paradoxně drobným problémem při ostřejší jízdě, protože boční vedení v sedačkách je na půl cesty mezi sporťákem a limuzínou. Podstatný je uvnitř S60 R důraz na detail, jakým je třeba obšití kůží potaženého volantu nebo páky ruční brzdy tmavě modrými stehy, vestavěný telefon s otvorem pro SIM kartu (za necelých 40 tisíc), osvětlení na spodní straně zpětných zrcátek při nočním vystupování z vozu či elegantní možnost sklopení zadních opěrek hlavy z místa řidiče pro lepší výhled při couvání. Ten je však přece jen omezenější kvůli mírně stoupající zádi auta. Množství airbagů, ochrana proti poškození páteře na předních sedačkách a elektronické asistenty pro brždění nebo stabilitu vozu jsou standardem.
Volvo pro svůj nejsilnější model namíchalo také speciální světle zelenou barvu, která není na jiných vozech automobilky k vidění. Je nutné si za ní připlatit patnáct tisíc a auto s ní působí trošku cukrátkově, ale ti, kteří vědí, co znamená, před ním z levého pruhu dálnice rychle uhnou.
Volvo S60 R
Motor přeplňovaný zážehový pětiválec
Objem 2521 cm3
Max. výkon 220 kW
Převodovka 6stupňová, manuální
Nejvyšší rychlost 250 km/h
Průměrná spotřeba 10,5 litru na 100 km
Základní cena 1 690 000 Kč
Plusy
- jízdní vlastnosti, podpořené nastavitelným odpružením podvozku
- bezpečnost
- perfektně zpracovaný interiér
Minusy
- horší výhled dozadu
- boční vedení sedaček
- vyšší cena za doplňkovou výbavu