Saab dnes nejsou jen auta, ale především letadla a bezpečnostní systémy
Podplukovník Martin Nezbeda, velitel 21. křídla a zástupce velitele 21. základny taktického letectva Čáslav, se nad otázkou, zda se na stíhačky JAS 39 Gripen těší každý den, pouze pousměje. Jako jednomu z mála se mu splnil klukovský sen – jeho pracovní oděv představuje letecká kombinéza, speciální obuv, na ruce nechybějí nepřehlédnutelné hodinky pilota. Do nadzvukového letounu usedá téměř denně. Díky svým výkonům se stal i členem vedení jedné z hlavních bojových složek vzdušných sil Armády České republiky, jejímž hlavním úkolem je zabezpečit ochranu a suverenitu našeho vzdušného prostoru.
„Jako piloti jsme s gripeny velice spokojeni. Všichni zde je vnímáme jako kvalitní prostředek pro naši misi. Tato letadla postačují nejen na úkoly, které máme plnit, převyšují i jejich rámec,“ uvedl pro týdeník Euro přímo v prostorách základny ve středočeské obci Chotusice. Podplukovník Nezbeda nalétal s gripeny doposud zhruba tisíc hodin. Měl i možnost srovnávat. „Zúčastňujeme se nejenom misí v rámci NATO, ale i mezinárodních cvičení a součástí některých je právě výměna zkušeností pilotů. Tak, jak si naše letouny vyzkoušejí jiní, i my dostaneme možnosti si vyzkoušet jiné stíhačky. Na základě těchto zkušeností mohu potvrdit, že gripeny splňují všechny naše požadavky,“ ujišťuje.
„Já bych to nepostavil tak, jestli se naši piloti na ta letadla těší. Dělají svoji práci a dělají ji dobře. Určitě je lepší, když mají k dispozici kvalitní stroje a celkově i dobré podmínky,“ upřesňuje velitel základny plukovník Petr Hromek. Jak však dodává, nejde pouze o piloty, kteří jsou vrcholem pomyslné pyramidy, ale i o ostatní členy základny, kteří jim poskytují technický servis a zázemí. Mezi hlavní úkoly 21. základny Čáslav patří mimo jiné zabezpečení pohotovostního systému NATINAMDS (integrovaného systému protivzdušné a protiraketové obrany států NATO), zabezpečení obrany citlivých objektů v rámci národního systému protivzdušné obrany a pomoc vojenským i civilním letadlům v nouzi. Piloti čáslavské letky musejí být s gripeny ve vzduchu v případě potřeby do 15 minut. „Na tuto eventualitu jsme připraveni 24 hodin denně, 365 dnů v roce,“ potvrzuje velitel základny.
Nová dohoda i výzbroj Jednomotorový bojový letoun JAS 39 Gripen vyráběný švédskou společností Saab AB je schopen nést velké množství nejrůznějších zbraní pro plnění bojových úkolů jak ve vzduchu a na zemi, tak i na moři. S deltakřídlem a příďovou vodorovnou řídicí plochou je velice obratný. Je přizpůsobený i pro vzlety a přistání na silnicích a může fungovat s minimem technického personálu i prostředků pozemní podpory.
Ministerstvo obrany letos koncem září oznámilo, že se dohodlo se švédskou stranou na prodloužení pronájmu 14 stíhaček, které si Česká republika pronajala v roce 2004 od Švédského království na deset let. Z nich je 12 jednomístných verzí C a dva stroje jsou dvoumístné, verze D. Podle nové smlouvy, kterou bude muset ještě podepsat příští vláda, jež vzejde z říjnových voleb, se má roční pronájem strojů snížit z dosavadních dvou miliard korun na 1,34 miliardy. Kontrakt by měl trvat 12 let s dvouletou opcí za stejných finančních podmínek.
Součástí nové dohody je i servis a kompletní modernizace všech letounů. Díky tomu budou moci české gripeny používat jednak nejmodernější protivzdušnou, ale především protizemní výzbroj, například protiletadlové střely dlouhého doletu MBDA Meteor, krátkého IRIS-T nebo protizemní, laserem naváděnou bombu GBU 49 Paveway II. V současné době jsou české letouny JAS 39 Gripen vybaveny pouze pro vedení protivzdušných operací. „Také na základě našich doporučení budou další letadla dovybavena novými zbraňovými systémy, čímž se opět rozšíří jejich možnosti,“ říká plukovník Hromek. Dosavadní spolupráci se švédskou stranou si pochvaluje. „Například neustálá aktualizace a modernizace softwaru letadel je samozřejmostí,“ uvedl.
Také Jiří Hynek, prezident a výkonný ředitel Asociace obranného a bezpečnostního průmyslu ČR se domnívá, že gripeny jsou vzhledem ke své velikosti, manévrovatelnosti a také úsporným nákladům nejvhodnějšími stíhačkami pro Česko. Navíc, jak dodává, se na jejich výrobě přímo podílely i české firmy Aero a Jihlavan. „Nicméně jsem přesvědčen, že potenciál českého průmyslu v oblasti výroby leteckých dílů umožňuje zapojit i další výrobce. Což byl jeden z důvodů, proč naše asociace podepsala v listopadu loňského roku dohodu o spolupráci se švédskou stranou,“ říká Hynek.
Cvičné lety gripenů se uskutečňují téměř denně, pohotovostní podle potřeby. Stíhací piloti ze základny Čáslav chrání náš vzdušný prostor zejména proti vojenským cílům, ale součástí úkolu je i jeho ochrana před civilními letouny, které mohou být potenciálně zneužity.
„Na nás se nikdo neobrací s nějakou žádostí. Když k něčemu dojde, je to přímo naše povinnost. Existuje totiž potenciální riziko, že se dotyčný civilní letoun nebude chovat tak, jak by měl. Například přestane komunikovat, což může být signálem, že by mohl být zneužit. Letoun může být použit jako zbraň, jak se to stalo ve Spojených státech v září 2001,“ vysvětluje velitel. Podplukovník Nezbeda potvrzuje, že v našem vzdušném prostoru sice ubylo vojenských letadel, na straně druhé však výrazně přibylo těch civilních.
Koncem září například dvojice letounů JAS 39 Gripen dostala pokyn k ostrému startu k nehlásícímu se stroji přilétajícímu z Německa. Šlo o malý letoun SR 22 Cirrus se čtyřmi lidmi na palubě. Čeští stíhači doprovodili letadlo na letiště do Kladna, kam také původně směřovalo a kde nakonec bezpečně přistálo.
Stíhací piloti 21. základny Čáslav však nelétají pouze nad Českem. V letech 2009 a 2012 se část našich gripenů zúčastnila mise NATO, jejímž smyslem bylo po čtyři měsíce chránit vzdušný prostor tří pobaltských států. Na konec roku 2014 je plánována podobná mise, tentokrát by ovšem měli čeští stíhací piloti hlídat vzdušný prostor nad Islandem.
Jedno jméno, dvě společnosti Zatímco specialisté obranného průmyslu moc dobře vědí, že stíhací letouny Gripen vyrábí švédská společnost Saab s globální působností, mnozí laici si pod tímto názvem představí spíše automobilku. Tato značka je totiž využívána dvěma subjekty, a sice Saab AB a Saab Automobile AB. Dnes jsou to dvě odlišné společnosti s oddělenými vlastnickými strukturami. Saab AB představuje výrobce letadel a obranných systémů i technologií civilní bezpečnosti. Probíhající restrukturalizace automobilky Saab Automobile nemá na jeho chod žádný vliv.
Také Tobias Wennberg, senior viceprezident a šéf marketingu a prodeje pro Evropu a Blízký východ, připouští, že se v průběhu kariéry u společnosti Saab, pro niž pracuje od roku 2008, dostal do situace, kdy musel vysvětlovat rozdíl mezi oběma společnostmi.
„Ano, došlo k tomu, ale dnes si naši zákazníci a partneři velmi dobře uvědomují rozdíl mezi oběma společnostmi. Saab je mezi odbornou veřejností znám, že dodává na světové trhy špičkové zboží, služby a řešení pro vojenskou obranu a civilní bezpečnost. Také jsme pověstní vysokou mírou znalostí a technologického know-how. Naši současní a potenciální zákazníci vědí, že nám záleží na jejich zájmech, a považují nás za důvěryhodného a spolehlivého partnera,“ uvedl Wennberg, který mezi lety 2008 až 2010 odpovídal za marketing a prodej produktů Saab ve střední Evropě.
Společnost nicméně o změně názvu neuvažuje.
„Jméno Saab, logo a značka jsou v oblasti našeho podnikání silné a je to naše aktivum. Vychází z původního jména naší společnosti a je úzce spojeno s naším dědictvím a švédským leteckým a kosmickým průmyslem a vývojem. Proto zůstane naší identitou i do budoucna,“ vysvětluje Wennberg.
Obě zmiňované firmy mají společnou historii, která se začala psát 2. dubna 1937, kdy byla založena společnost Saab (Svenska Aeroplan Aktiebolaget) s cílem začít ve Švédsku vyrábět vojenská letadla. O rok později se otevřely brány továrny ve městě Trollhättan. Po dodání prvního typu lehkého bombardovacího a průzkumného letounu B 17 v roce 1940 se Saab stal dominantním dodavatelem švédských vzdušných sil. Koncem 40. let minulého století společnost představila revoluční stíhací letoun J 29 Tunnan, v 50. letech následovaly stíhačky A 32 Lansen, J 35 Draken (1960) a AJ 37 Viggen (1971).
Dodávky letounu JAS 39 Gripen, první stíhačky 4. generace, byly zahájeny roku 1993. První exportní kontrakt byl uzavřen v roce 1999 s Jihoafrickou republikou, později následovaly Maďarsko, Česká republika a Thajsko. Gripeny také používá britská škola testovacích pilotů (ETPs).
Výroba vojenských letadel vedla nejen k produkci civilních letounů, ale i celé řadě dalších odvětví podnikání a produktů. Ve 40. letech byla zahájena výroba automobilů, v 60. letech pomáhala firma Saab například zakládat ve Švédsku odvětví výroby počítačů, ale také řízených střel a kosmických technologií. V roce 1969 došlo k fúzi firem Saab a Scania, čímž vznikla společnost, jež spojovala produkci letadel a obranných systémů s výrobou osobních a nákladních automobilů i autobusů. V roce 1995 však došlo k jejich rozdělení a osamostatnění.
Z divize osobních automobilů se stala roku 1990 samostatná společnost s názvem Saab Automobile. V období mezi lety 2000 až 2010 byla jejím stoprocentním vlastníkem korporace General Motors, od roku 2010 je vlastněna nizozemským výrobcem sportovních vozů Spyker.
Silný partner V roce 2000 získal Saab skupinu Celsius působící ve zbrojní výrobě. Podle vedení firmy se díky této akvizici podařilo soustředit velkou část švédského obranného průmyslu pod jednu střechu. Společnost Saab AB je dnes rozdělena do pěti hlavních obchodních segmentů podle produktů, řešení a služeb, jež poskytuje. Patří mezi ně letectví, obranné prostředky a systémy, řešení pro bezpečnost a obranu, elektronické a obranné systémy a nakonec podpora a servis. Hlavní vizi společnosti vystihuje heslo: „Cítit se v bezpečí je základním lidským právem.“
Saab není přítomen v České republice pouze prostřednictvím letounů Gripen, s jejich pronájmem souvisel i závazek týkající se offsetových programů. Ke konci loňského roku objem realizovaných offsetů dosáhl 27,4 miliardy korun neboli 107 procent celkového závazku. Program tvoří především projekty z energetického a automobilového průmyslu a z oblasti výroby pro civilní letectví.
V letech 2005 až 2007 dodal Saab české armádě tři dělostřelecké radiolokátory Arthur. Zařízení umožňuje včasnou výstrahu vojsk před palbou protivníka a řízení palby vlastního dělostřelectva. Firma poskytla také veškerou logistickou podporu, trenažér, vybavení vozidel a také školení velitelů, operátorů, instruktorů a techniků radaru.
Mezi lety 2008 až 2009 dodala společnost vojákům výcvikové simulační systémy zahrnující taktické laserové simulátory pro pozemní jednotky a interaktivní terče. Podle uživatelů je výcvik velice realistický a může plnohodnotně nahradit cvičení s ostrou municí.
Díky výsledkům dceřiné společnosti Saab Czech v letech 2007 až 2011 přiřadila společnost Česko ke klíčovým trhům, na nichž do budoucna plánuje výrazný růst. „Naším cílem je i nadále stavět na úspěchu Saabu v České republice a podporovat zdejší sektor obrany a civilní bezpečnosti,“ potvrzuje senior viceprezident Wennberg.
V souladu s touto strategií byla k 1. květnu 2011 završena akvizice aktiv společnosti E-Com sídlící ve Slavkově u Brna, která vyrábí virtuální simulátory určené nejen pro armádní výcvik.
Fakt, že náš vzdušný prostor hlídají gripeny, je poměrně dobře znám. Nicméně málokdo ví, že Česká republika využívá systémy Saab i na ochranu některých strategických budov na našem území. V roce 2008 uzavřela společnost Saab Czech se skupinou ČEZ rámcový kontrakt na dodávku kamerových systémů pro administrativní i výrobní budovy. Od roku 2010 také realizuje komplexní bezpečnostní projekt pro ministerstvo obrany. Uskutečňuje se po etapách v průběhu tří let a týká se zabezpečení všech klíčových budov. Součástí řešení je jednotná integrační platforma SEC4U. Tento projekt však podléhá utajení.
pětina na výzkum
Saab v číslech (2012)
Počet zaměstnanců 13 968
Obchodovatelnost na burze OMX Nordic Exchange
Stockholm
Předseda představenstva Markus Wallenberg
Výkonný ředitel Hakan Buskhe
Obrat 24 010 mil. SEK
(60,663 mld. Kč)
Přijaté objednávky 20 683 mil. SEK
(58,689 mld. Kč)
Objem zakázek 34 151 mil. SEK
(100,165 mld. Kč)
Zisk z provozních činností 2032 mil. SEK (5,96 mld. Kč)
Zisk na akcii 14,33 SEK (42 Kč)
V průběhu loňského roku bylo 63 procent prodejů
realizováno na trzích mimo Švédské království.
Přibližně 20 procent z obratu vyděluje firma na výzkum
a vývoj.
Zdroj: Saab AB
O autorovi| Dáša Hyklová • hyklova@mf.cz