Menu Zavřít

Pod vládou zábavy

13. 10. 2006
Autor: Euro.cz

Letošní veletrh ICT lákal především na spotřební elektroniku

Do Brna se letos nevypravili mobilní operátoři T-Mobile a Vodafone, svůj stánek, který tradičně patříval k největším na celém výstavišti, nepostavila ani softwarová společnost Microsoft. Více odbornosti a více zábavy. Méně vystavovatelů zvučných jmen a dost možná, že i méně návštěvníků. Letošní Invex, mezinárodní veletrh informačních a komunikačních technologií, byl jiný než bývalo zvykem. Organizátorům veletrhu se však podařilo přilákat nové vystavovatele z řad prodejců elektroniky, jako jsou například Samsung, JVC či Hyundai. Do Brna se po několika letech vrátila také společnost Hewlett-Packard (HP), ne však na „ryzí technologickou“ část veletrhu Invex, ale do jednoho z pavilonů Digitexu, mladšího bratra Invexu, který je zaměřen právě na spotřební elektroniku.

Čas atomizace.

Pro společnost BVV-Veletrhy Brno je veletrh Invex zlatá loď, společně se strojírenským veletrhem a autosalonem, to jsou každoročně největší a nejnavštěvovanější události na výstavišti. Proto si Invex a Digitex „šlechtí“, i když připouští, že výstavnický byznys v oboru ICT (informačních a komunikačních technologií) je rok od roku složitější. „Obliba technologických veletrhů se od boomu v druhé polovině 90. let celosvětově snižovala, ale poslední dva tři roky je zájem vystavovatelů i návštěvníků Invexu veskrze stabilizovaný,“ říká Jaroslav Hloušek, obchodní náměstek generálního ředitele společnosti Veletrhy Brno, „dá se říci, že veletrh nachází svou správnou letovou hladinu, která je pro velikost tohoto trhu a současnou situaci v branži únosná a akceptovatelná. Ukazuje se, že má smysl i v období určité krize identity českého IT, nebo spíše IT obecně.“
Hloušek si pochvaluje koncept dělení veletrhu na více menších částí, který organizátoři nastavili vloni. „Od okamžiku, kdy do Česka vtrhlo IT jako velká šedá koule, která obsahovala všechno dohromady, se jednotlivé její části atomizují. Je zřetelné, že nadšení pro informatiku jako takovou, které panovalo v 90. letech, odeznívá a rozděluje se do jednotlivých témat a segmentů trhu. Proto jsme i my rozdělili veletrh do menších částí zaměřených na odborníky (Invex), skupinu poučených laiků (Digitex) a manažery, kteří se v Brně chtějí potkávat a diskutovat (část věnovaná konferencím),“ uvádí Hloušek.

Oddělí se?

Obchodní ředitel Veletrhů Brno dokonce ani nevylučuje, že vyhranění jednotlivých částí „velkého“ veletrhu bude pokračovat natolik, že organizátoři jednotlivé sekce rozdělí. „Nevylučuji, že polarizace témat bude v budoucnu ještě větší, takže by se Invex a Digitex mohly výhledově oddělit jak časově, tak i prostorově,“ řekl Hloušek týdeníku EURO. Pravděpodobnost takového kroku ani moment, kdy by k němu mohlo dojít, nechce prozatím konkretizovat. „Tento typ byznysu je hodně specifický, musí se dělat s chladnou hlavou,“ dodává.
Podle předběžných výsledků letošního Invexu/Digitexu pronajali organizátoři asi šesti stovkám firem z dvaadvaceti zemí světa výstavní plochu čítající 29 tisíc metrů, to je zhruba o šest procent více než vloni. Změnou prošel především Digitex, jehož plocha se meziročně takřka zdvojnásobila.

Notebook z hypermarketu.

Právě do Digitexu, části veletrhu věnované spotřební elektronice, umístila s podtextem „počítače jsou konečně osobní“ svůj stánek česká pobočka společnosti Hewlett-Packard. Důvodem byla na veletrhu představená nová řada notebooků Pavilion, kterými chce HP primárně mířit na spotřebitelský segment trhu. „V České republice by se mělo letos prodat podle různých odhadů více než 260 tisíc přenosných počítačů. Z toho asi 14 procent, tedy bezmála 40 tisíc notebooků, koupí Češi v maloobchodních řetězcích, tedy hypermarketech a obchodech s elektronikou. Právě na tento spotřebitelský segment je namířena nová řada, která je kromě práce určena také pro zábavu. Chceme ukázat, že počítačů se už není třeba bát, jejich ovládání je dnes jednoduché a intuitivní,“ říká Petr Svoboda, regionální manažer HP pro přenosné počítače.
Kromě netradičního designu jsou notebooky vybaveny speciálním softwarem, který nevyžaduje – pokud uživatel chce sledovat filmy, pouštět si hudbu nebo například prohlížet fotografie – klasické spuštění počítače s dlouhým nabíháním operačního systému. „Aplikace Quickplay umožní do dvaceti vteřin od zapnutí notebooku využívat jeho multimediální vlastnosti. Ovládání pomocí dotykových senzorů či speciálního dálkového zařízení je rychlejší a pohodlnější,“ říká Svoboda. Notebook, jehož cena by měla začínat na 19 t000 korunách bez DPH, je navíc možné propojit se systémem domácího kina či ho pomocí zabudované videokamery využívat k videohovorům. „Cílovému segmentu jsme přizpůsobili i nový design ze speciální sklolaminace. Třetinu všech nákupů notebooků v maloobchodních řetězcích totiž uskutečňují ženy,“ vypočítává Svoboda.

bitcoin_skoleni

Počítač chlazený vodou.

Spotřební elektronika - a veškerá zařízení spojená se zábavou vůbec - návštěvnické pozornosti letošního Invexu/Digitexu dominovala. Microsoft, který po předchozích gigantických expozicích v pavilonu softwaru vyslal do Brna „jen“ novinku v podobě herní konzoly Xbox, musel soupeřit o zájem nejen s konkurenčními produkty Nintendo či PlayStation, ale také s davy mladých hráčů počítačových her. Jako součást veletrhu se totiž i letos v Brně uskutečnilo Mistrovství ČR v hraní počítačových her, jež uspořádala společnost ProGamers. „Do pěti hracích dní se kvalifikovalo pět stovek hráčů, celková suma peněz rozdělená na výhrách dosáhla 300 tisíc korun,“ uvedl Daniel Mikšovský z ProGamers, která na brněnské výstaviště dovezla 350 počítačů. Firma také na Digitexu poprvé představila svou online herní televizi, která prostřednictvím internetu vysílá 24 hodin denně pořady související s herní tematikou. „PG24 je něco jako televize Óčko v segmentu počítačových her. Jako jediní ve střední Evropě vysíláme pořady o osobnostech oboru, komentované zápasy, rozbory jednotlivých situací či postupů jednotlivých hráčů,“ řekl Mikšovský.
Na počítačové nadšence políčila expozice společností Intel a Comfor, které na Digitexu představily nejvýkonnější osobní počítač v Česku. Sestava s unikátním systémem vodního chlazení je zhruba pětkrát rychlejší než v současnosti běžně rozšířený počítač s procesorem Pentium4 s frekvencí tří gigahertzů. „Všechny součástky jsou běžně dostupné na českém trhu, cena sestavy bez montáže a monitoru dosahuje asi 135 tisíc korun,“ uvedl „otec“ počítače Petr Kuchař.

In memoriam oceněný Mlynář.

Herní pavilon a počítačové hry byly v minulosti oblíbenou zastávkou někdejšího ministra informatiky Vladimíra Mlynáře, který Invex kromě jiného zahajoval. Letos přijel v pozici šéfa informatiky Ivan Langer a svým předchůdcům Mlynářovi a Daně Bérové udělil cenu za významný přínos k rozvoji informační společnosti. Mlynář, který podle informací týdeníku EURO dlouhodobě žije ve Spojených státech, cenu odmítl přijmout, když na svých internetových stránkách uvedl: „Ivan Langer prosazuje likvidaci ministerstva informatiky a sérií svých dosavadních rozhodnutí se mu za krátkou dobu podařilo čtyřletou práci ministerstva v mnohém znehodnotit. Proto považuji udělení cena pouze za nevhodný žert.“

  • Našli jste v článku chybu?