Efektivita veřejného sektoru a služeb jím poskytovaných je standardně ve všech mezinárodních srovnáních hodnocena jako jedna z nejslabších stránek České republiky.
V době rozpočtových škrtů je tedy namístě ptát se, co je s českým veřejným sektorem vlastně špatně. Jak si stojíme v porovnání se zeměmi, které dlouhodobě vykazují vysokou kvalitu veřejných institucí a služeb (Švédsko, Nový Zéland, Finsko, Německo a Velká Británie), ale i se Slovenskem, které má s institucemi podobné problémy jako ČR, a s Řeckem, jehož spektakulární kolaps ukázal, kam až mohou vést dlouho neřešené problémy ve veřejném sektoru.
První přímočará otázka je, jestli není český veřejný sektor v porovnání se zmíněnými státy příliš drahý. Jak ukazuje srovnání nákladů států na veřejné služby a statky dle údajů OECD, drží se ČR zhruba na průměru mezi státy OECD. Vzhledem k podílu na HDP náš veřejný sektor spíše předražený není. Ani z hlediska zaměstnanosti se na první pohled příliš neodlišuje od průměru OECD – na jednoho zaměstnance ve veřejném sektoru připadalo v Česku šest zaměstnanců v sektoru soukromém oproti třeba Švédsku, kde byl tento poměr 1 : 2.
Problém českého veřejného sektoru není ani tak jejich objem, jako spíše struktura výdajů, tedy na co jsou vynakládány a jak. Srovnání se státy OECD ukazuje, že je český veřejný sektor evropskou jedničkou v oblasti kapitálových výdajů (výdaje na investice), jejichž objem v roce 2007 činil 17,6 procenta všech nákladů na veřejný sektor (cca 800 mld. korun). Tyto prostředky byly zřejmě vynaloženy formou veřejných zakázek, tudíž se ztrátami plynoucími z neefektivity a korupce v tomto systému u nás. Naopak výdaje na samotné zaměstnance veřejného sektoru byly v porovnání s jinými státy OECD nízké.
Analýza veřejného sektoru potvrdila zjevná fakt, že prostředky ve veřejném sektoru jsou alokovány nerovnoměrně, nekoordinovaně a neefektivně. To způsobuje, že ačkoli Česko v poměru k HDP vynakládá na veřejný sektor vyšší objem prostředků než Německo či Nový Zéland, k většině zaměstnanců ve veřejném sektoru již tyto prostředky nedotečou. Což je mimo jiné důvod, proč je veřejný sektor podhoubím pro korupci i obecně nízkou produktivitu práce.