Změnit tmavé prostory v domě nebo na pracovišti na sluncem prosvětlené prostředí je možné i bez oken – pomocí světlovodů. Česká firma Lightway tento nápad využila k podnikání.
Křišťálová kopulena střeše zachytávádenní světlo.
Autor: Jan Třeštík
Starý nápad v novém kabátě. Tak by se dal nazvat produkt české rodinné firmy Lightway, která vyrábí a instaluje světlovody. Ty už slouží v novém terminálu Letiště Praha, ve Škodě Auto nebo ve vývojovém středisku Siemens. Padesátimetrový světlovod také osvětlil schodiště uvnitř činžovních domů pražského projektu Central Park v Praze.
Nápad z toalety Jak malá česká firma k nápadu, že bude vyvíjet a montovat světlovody, vlastně přišla? Typicky česky. „Malého článku o vedení světla jsem si všiml v časopise, který jsem četl na toaletě,“ směje se spolumajitel firmy Lightway Jakub Brandalík. A protože už několik let se svým otcem a dalšími lidmi podnikal, stavěli a opravovali střechy, začal se o systém vedení denního světla více zajímat. Byl rok 1999 a v Česku nikdo nic takového neznal ani nevyráběl. „Úplně mě to nadchlo, patent už nebylo potřeba kupovat, začali jsme vymýšlet vlastní systém a dávat dohromady materiály pro výrobu světlovodů. Vývoj vlastního produktu trval přibližně rok, pak jsme jej začali vyrábět a propagovat,“ vypráví sedmatřicetiletý podnikatel. Napůl se svou maminkou teď vlastní firmu, která se úspěšně rozvíjí. Začátky nebyly snadné. Světlovody nikdo neznal, a tak museli dělat osvětu, jak systém vlastně funguje. „Hodně dlouho jsme dělali chybu, protože jsme se zaměřili na propagaci produktu. Ale lidi nezajímá, jak vypadá kopule na střeše nebo tubus v podkroví. Klient je ochoten zaplatit za výsledek. Tak jsme reklamu museli změnit. Nyní ukazujeme, jak vypadají osvětlené místnosti, a co člověk po zabudování světlovodu vlastně získává,“ vysvětluje Brandalík. Světlovod totiž ocení zákazník pořádně až ve chvíli, kdy vidí jeho účinky přímo na místě. „Nabízíme klientům, že pokud se jim výsledný efekt nebude líbit, tak jim světlovody vymontujeme, prostory dáme do původního stavu a nebudou muset nic platit. Zatím se nám nestalo, že by je někdo chtěl vrátit,“ dokazuje, jak se jim tento postup vyplácí. Nadějná budoucnost**
V sídle firmy Lightway v Sobíně u Prahy mají světlovody nainstalovány všude. Na schodišti, na toaletě i v kancelářích. A je to skutečně nejlepší reklama. Přirozené denní světlo v místnostech bez oken okouzlí každého návštěvníka.
Na začátku prodávali kolem dvaceti světlovodů měsíčně. „Když jsme dostali objednávku nad sto tisíc korun, tak jsme jásali. Dnes máme objednávky i za deset patnáct milionů korun,“ pochlubil se šéf firmy. Z původních sedmi lidí se Lightway rozrostl na dvaadvacet. Obrat firmy se každým rokem zvyšuje o dvacet až třicet procent hlavně díky exportu. V současnosti dosahuje zhruba padesáti milionů korun. Průlomem byla v roce 2001 objednávka z Německa. „Tamější prodejce střešních oken chtěl zavést i prodej světlovodů. Oslovili jsme ho, jeli tam a vraceli se s objednávkou, která převýšila celý tehdejší roční obrat v Česku. To byl pro nás velký impulz, abychom pokračovali,“ říká. V roce 2003 tak zcela opustili stavby a opravy střech. „Začalo nás živit denní světlo,“ konstatuje podnikatel.
Firem, které vyrábějí podobná zařízení, je ve světě jen kolem třiceti. V Česku nabízí několik společností montáž světlovodů značek Velux, polské firmy Fakro, americké ODL nebo britské SunPipe.
Brandalík pyšně říká, že česká firma je na trhu nejlepší a také nejdražší. „Náš systém má největší efekt, protože používáme na střeše místo plastu křišťálovou kopuli, která má větší propustnost a větší životnost. Naše reflexní vrstva má díky unikátní technologii vysokou odrazivost 99,8 procenta. Jen americká NASA dosahuje vyšší – 99,9 procenta.“
V době hospodářské krize, kdy všichni hledají způsob, jak ušetřit, mají světlovody velkou perspektivu, protože úspora energií díky nim může být obrovská. A některé firmy už do nich neváhají investovat. V těchto dnech získala firma Lightway zatím největší zakázku ve své historii: svými světlovody má vybavit šedesát prodejen a skladů firmy Tesco v Maďarsku. Budoucnost proto ve firmě Lightway vidí nadějně.