Nejde jen o daně, ale také o nerovnoprávné postavení vůči úřadům Představy podnikatelů o daňové reformě se výrazně liší od představ vládních. Hodlají však se Špidlovým kabinetem jednat. Vládní návrh týkající se snížení daně z příjmů korporací, který odmítla ve "Špidlově balíčku" Poslanecká sněmovna, počítal se snížením z dnešních 31 na 28 %.
Nejde jen o daně, ale také o nerovnoprávné postavení vůči úřadům
Představy podnikatelů o daňové reformě se výrazně liší od představ vládních. Hodlají však se Špidlovým kabinetem jednat.
Vládní návrh týkající se snížení daně z příjmů korporací, který odmítla ve „Špidlově balíčku“ Poslanecká sněmovna, počítal se snížením z dnešních 31 na 28 %. Takový pokles sazeb se však zdá podnikatelům nedostatečný. Chtějí prosadit snížení daně na 25 procent. To je ale podle nich pouze část celkové reformy daně z příjmů právnických osob. Za prvořadý problém při snižování daňové zátěže totiž podnikatelé považují rozšíření daňové uznatelnosti o další výdaje a zvýšení možnosti odpočtů od základu daně.
Konkrétní návrhy podnikatelů
Základní požadavky, o kterých chce Konfederace zaměstnavatelských a podnikatelských svazů s vládou jednat, se týkají zvýšení procentního odpočtu od základu daně při pořízení nového hmotného majetku - tzv. odpočtu na reinvestice, které by alespoň kompenzovaly výši nárůstu cen. KZPS rovněž požaduje, aby za daňový náklad mohly být považovány i výdaje na modernizaci a rekonstrukci do výše 50 % z hodnoty prováděných úprav majetku ve všech odpisových skupinách. Rozšířena by podle podnikatelů měla být i možnost vytváření zákonných rezerv z daňových nákladů, a to zejména o rezervy na neúspěšný výzkum a vývoj či na exportní rizika. Jako daňově účinný výdaj by mělo být uznáno i určité procento nákladů na reprezentaci. Své vlastní návrhy přináší KZPS i v oblasti nepřímých daní. „Požadavek Evropské unie na harmonizaci zákona o dani z přidané hodnoty s legislativou EU, tj. přeřazení služeb a určitých výrobků ze snížené sazby do základní, považujeme za reálné až po sblížení sazeb,“ píše se ve stanovisku. ČR by zároveň měla trvat na důsledném dodržení výjimky na přechodné období pro ponechání bytové výstavby ve snížené sazbě. U spotřebních daní by měl stát pečlivě zvážit program jejího růstu s ohledem na koupěschopnost obyvatel a následné dopady do podnikatelské sféry.
Úřady jsou si rovnější
Bolavým místem daňových zákonů je nerovnoprávné postavení finančního orgánu a kontrolovaného subjektu ve prospěch úřadu. Zlepšení procesního postavení daňového subjektu v zákoně o správě daní a poplatků by mělo být dosaženo především zakotvením tzv. editační povinnosti správce daně a stanovením lhůt pro provedení úkonů správcem daně. Lhůty se týkají především vytýkacího řízení, řízení o odvolání a kontroly.