Automobilový průmysl se potýká s recesí, která se šíří celou ekonomikou. Prodej osobních vozů v Česku by mohlo podpořit navrhované zrušení zákazu odpočtu DPH při jejich nákupu.
Jedním z opatření, které by mohlo oživit prodej automobilů, je zavedení odpočtu DPH při nákupu osobního vozu pro podnikatele. Přes očekávání příslušná novela zákona minulou středu neprošla třetím čtením v Poslanecké sněmovně a byla vrácena k druhému čtení, které se pravděpodobně uskuteční na březnové schůzi. Pokud bude schválena, pak by mohla, v závislosti na rychlosti legislativního procesu, nabýt účinnosti letos v květnu.
Není to jen česká specialita
Dosavadní úprava byla důsledkem uplatnění práva České republiky na zachování omezení nároku na odpočet DPH u osobních automobilů, jenž existoval v tuzemském zákoně ke dni vstupu do Evropské unie. Toto omezení mělo odrážet skutečnost, že osobní automobil je často využíván i k soukromým cestám, a zamezit neoprávněnému odpočtu DPH. To se ovšem mohlo zohlednit nastavením správného poměru odpočtu uplatněného plátcem, nikoliv zabráněním odpočtu jako takového. Zákon o DPH totiž myslí i na situace, kdy je obchodní majetek využíván k ekonomické činnosti pouze částečně.
Neumožnění odpočtu bylo proto daňovými odborníky i plátci DPH vnímáno jako nesystémové, neboť automobil je obchodním majetkem používaným pro ekonomickou činnost stejně jako například výrobní stroje, nástroje a výpočetní technika, u nichž je nárok na odpočet umožněn. Zákaz odpočtu DPH při pořízení osobních automobilů však není jen českou specialitou – pouze méně než polovina členských států EU umožňuje plný či částečný nárok na odpočet, ostatní země, stejně jako Česká republika, nárok na odpočet DPH zakazují.
Řešením, které bylo plátci DPH v Česku za stávajících podmínek často využíváno, bylo pořídit si osobní automobil splňující po určité úpravě požadavky na zařazení do technické kategorie vozidla N1, tedy lehký nákladní automobil, u něhož byl nárok na odpočet DPH zaplacené při jeho pořízení umožněn. V důsledku této možnosti jsme vídali reklamu na luxusní automobily, u nichž nebylo pochyb, že nákladním vozem primárně neměly být, ovšem relativně jednoduchou přestavbou zahrnující mimo jiné namontování pevné mřížky, se jím pro účely zákona o DPH staly. Tato úprava však znamenala další náklady, a to v rozsahu zhruba deseti tisíc korun.
Když ministr financí Miroslav Kalousek koncem loňského roku naznačil, že vláda zvažuje zrušení blokace nároku na odpočet DPH u osobních automobilů, došlo podle všeho k pozastavení nákupů osobních i lehkých nákladních automobilů na tuzemském trhu. Nutnost dodatečných nákladů, existence určitého omezení v použití vozu a v neposlední řadě to, že některé typy osobních automobilů často používaných jako tzv. „flotilová vozidla“, nemohly být přestavěny na automobil typu N1, vedly k tomu, že mnozí podnikatelé koupi nového vozu či obměnu vozového parku odložili na pozdější období. Svou roli bezesporu sehrála i samotná očekávaná úspora nákladů ve výši vrácené DPH, a to i přesto, že následný prodej automobilu bude podléhat DPH (podle stávající úpravy byl prodej vozidla, u něhož nebyl odpočet umožněn, při následném prodeji od DPH osvobozen).
Na soukromé použití
Přechodná ustanovení novely stanoví, že nárok na odpočet DPH mohou plátci uplatnit poprvé u vozidel, k jejichž dodání, respektive předání do užívání, dojde k datu účinnosti zákona. Zároveň u osobních automobilů pořízených či předaných do užívání před účinností novely, u nichž nebylo možné uplatnit nárok na odpočet DPH, nebude nutné uplatnit při jejich následném prodeji DPH na výstupu.
Pozornost je nutné věnovat i situaci, jež v běžné praxi nastává velmi často, a to použití firemního automobilu pro soukromou potřebu. To se bude týkat drobných podnikatelů, kteří používají vozidlo jak pro potřeby své ekonomické činnosti, tak pro soukromé cesty, stejně jako velkých podniků, v nichž jsou osobní automobily poskytovány zaměstnancům s tím, že je mohou bezúplatně využívat i pro soukromou potřebu.
Z pohledu DPH bude dopad výše uvedených dvou situací shodný – pokud si plátce odpočetl při pořízení osobního automobilu DPH na vstupu v plné výši, pak musí zdanit poskytnutí automobilu jako své plnění, tedy odvede DPH na výstupu. Problematickým je zde stanovení základu daně, tedy jaká částka bude podléhat DPH. Podle zákona o DPH by mělo jít o cenu obvyklou, v praxi se však srovnatelná situace, například u půjčoven vozidel, hledá těžko, neboť soukromé použití firemního vozu je nepravidelné a dochází k němu za jiných podmínek. Je tedy potřeba věnovat určení základu daně velkou péči a pro jednání s finančním úřadem mít v záloze argumentaci na podporu stanovené částky.
V praxi podniky často volí možná schůdnější cestu nenárokovat celou daň na vstupu, například podle historických sledování poměru služebního a firemního použití v minulých obdobích. Pokud je soukromé použití firemních vozidel zaměstnanci zpoplatněno, není třeba se daní příliš zabývat, neboť dani bude jednoduše podléhat tato úplata. Plátci, kteří dříve využívali možnost pořídit si kvůli odpočtu DPH na vstupu automobil typu N1, budou mít pro výše uvedené případy již jistě nastavené procesy, které nyní rozšíří na všechna osobní auta, u nichž si odečetli DPH na vstupu.
Umožnit uplatnění nároku na odpočet DPH na vstupu u osobních automobilů je bezesporu krokem, který by podnikatelská veřejnost přijala s povděkem. Nesmíme sice opomenout dopady ekonomické recese, ale doufejme, že pokud bude zákon v navržené podobě přijat, pomůže tuzemský trh s osobními automobily rozhýbat.