K LOUČENÍ SE STARÝM ROKEM TRADIČNĚ PATŘÍ BILANCE ROKU UPLYNULÉHO A PŘEDSEVZETÍ I PLÁNY DO ROKU PŘICHÁZEJÍCÍHO. TENTO SPECIÁL ALE PŘINÁŠÍ TROCHU LEHČÍ TÉMATA.
Firmy budou potřebovat dostatek cenných informací, aby obstály v novém konkurenčním prostředí
TŘEBA JAK SPRÁVNĚ PŘISTUPOVAT K DOMÁCÍMU OHŇOSTROJI NEBO PÁR TIPŮ JAK TRÁVIT PŘELOM ROKU NA HORÁCH. VÝJIMKOU Z TOHO JE NÁSLEDUJÍCÍCH PÁR ÚVODNÍCH SLOV.
Silvestry jsou různé. Některý rok jsou ve znamení převažující euforie - jako by změna letopočtu byla nějakou magickou hranicí, za níž je mnoho nového, lepšího. Takovými silvestry byly například ty v roce 1989 nebo 2000. Jsou ale i silvestry, při nichž se do nového roku hledí s obavami - co přinese, jak se vypořádáme z novou, obtížnou situací, kterou očekáváme? Takové byly pro mnohé z nás silvestry v roce 1997 a 2002, kdy naši republiku postihly katastrofální povodně, tisíce lidí zůstaly bez střechy nad hlavou a mnohé firmy bojovaly o přežití.
PŘIJDOU SE VSTUPEM DO EU STAROSTI?
Do které kategorie bude patřit silvestr letošní, poslední před vstupem ČR do Evropské unie? Zdá se, že pro podnikatele, zejména menší a střední, nebude letošní silvestr a vítání nového roku příliš euforické. Vždyť poslední právní úpravy, týkající se ať již daní nebo účetnictví, jim příliš radosti nedělají. A ani příští rok nebude v tomto směru asi potěšující. Již nyní je v Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR nový zákon o dani z přidané hodnoty, který má vstoupit v platnost od 1. května 2004. Tedy od data našeho vstupu do Evropské unie. A právě tento vstup přinese další změny, na něž si bude muset podnikatelská sféra zvyknout, a také asi i další administrativu. Obavy však asi nevzbuzuje ani tak možná nová administrativa, jako otázka, jak firma v novém konkurenčním prostředí obstojí. Nejde přitom jen o přizpůsobení se nové legislativě, ale především o informace o „novém domácím trhu“, jímž se pro nás stane jednotný trh EU. O kvalitní a velice konkrétní informace, tolik potřebné pro marketing a pro kvalitní rozhodování a řízení firmy. Budou potřebné nejen až od data našeho vstupu do Evropské unie, ale již hned od počátku roku, aby firmy mohly dolaďovat svoji strategii pro jednotný trh nebo mohly dohánět v přípravě na EU, co se ještě dá.
ZA ODEPŘENÉ PIVO RADY NAD ZLATO
Některé užitečné informace v tomto směru bude moci podnikatelská sféra nalézt také v Profitu. I když marketingový průzkum konkrétního segmentu evropského trhu asi těžko budeme moci v rozsáhlé míře přinášet, budeme se snažit nepřinášet jen „evropské informace“ obecnějšího charakteru, ale takové, které budou moci firmy využít. I z tohoto úhlu pohledu se dá tedy říct, že mezi dobré investice v novém roce bude patřit předplatné Profitu. Jistě, již slyšíme některé argumenty, že k poměru k získaným a využitým informacím je to drahé. Ale konkrétní počty mohou mluvit jinou řečí. Jeden výtisk Profitu stojí zhruba tolik jako jedno pivo v restauraci. Firma by mohla využít a zúročit třeba jen jednu jedinou informaci, která jí pomůže získat zakázku, navázat nový obchodní kontakt, umožní „sáhnout si“ na evropské peníze z některého z fondů anebo taky „pouze“ usnadní orientaci v administrativě a ušetří náklady za konzultace (nebo ztráty ze škody vzniklé administrativní chybou). Taková informace má jistě větší hodnotu než je dvaapadesát piv za celý rok. Takže pro nový rok mohou podnikatelé určitě počítat s jednou dobrou zprávou: Profit po celých příštích dvanáct měsíců bude opět na jejich straně, bude hájit jejich zájmy a snažit se být jim nápomocný užitečnými informacemi.
Ilustrační foto: Adriena Binková