NEJISTOTU DO PODNIKATELSKÉHO PROSTŘEDÍ VNESLO ZAVEDENÍ SPOTŘEBNÍ DANĚ NA STLAČENÝ ZEMNÍ PLYN (CNG). SPOLEČNOSTI ZTRATILY JISTOTU, ŽE STÁT MÁ ZÁJEM EKOLOGICKÝ PROGRAM PODPOROVAT.
NEJISTOTU DO PODNIKATELSKÉHO PROSTŘEDÍ VNESLO ZAVEDENÍ SPOTŘEBNÍ DANĚ NA STLAČENÝ ZEMNÍ PLYN (CNG). SPOLEČNOSTI ZTRATILY JISTOTU, ŽE STÁT MÁ ZÁJEM EKOLOGICKÝ PROGRAM PODPOROVAT.
Firmy se obávají, že při opakovaném zvýšení spotřební daně by se mohly znehodnotit investice do nákupu autobusů i stanic CNG. „Nevíme, co udělá další rok,“ naznačuje nejistotu dopravních firem, které přešly na plynový pohon, místopředseda dozorčí rady ČSAD BUS Ústí nad Labem Roman Hynek. Dopravci se obávají, že zvyšování ceny plynu přes spotřební daň může pokračovat. Ústecká firma má v plánu v nejbližších letech převést na CNG 250 autobusů, tedy polovinu vozového parku. Ekobusy zavádí na severu Čech, kde ochrana životního prostředí vyžaduje zásadní řešení. Nasazuje je také na meziměstských linkách do Prahy. Při společném zvýšení spotřební daně u nafty, benzinu a plynu se zatím investice do plynofikace vozového parku i po 1. lednu poměrně brzy vrátí. „Vyplatí se jezdit plynovými autobusy,“ tvrdí Hynek s tím, že firma bude v plynofikaci pokračovat. Dramaticky se ale vyvinula situace v Uherské Hradišti, kde vloni místní dopravce zrušil provoz městských plynových autobusů. Podle dostupných informací byl důvodem zhoršující se vozový park a hrozba zvýšení cen zemního plynu. V Evropské unii existuje minimální spotřební daň i pro zemní plyn. Firmy ale mají větší jistotu, že podnikatelské prostředí se nebude měnit. Německo řešilo situaci tak, že stát dal formou zákona v roce 1999 nejprve na deset let, později až do roku 2020 garanci na nezvyšování spotřební daně pro zemní plyn. V současnosti je zde 320 čerpacích stanic na CNG, do roku 2006 jich má být 1000. Do programu se masivně zapojují podnikatelé, automobilky, distributoři kapalných paliv, dopravci i občané, kteří začínají nakupovat auta na CNG.