Menu Zavřít

Podnikaví Češi. Nováčkům se na poli e-commerce daří, první rok jich přežilo devět z deseti

4. 8. 2023
Doba čtení: 3 minuty
Autor: Depositphotos
  • Češi se ukazují jako dobří obchodníci. Tedy alespoň ti, kteří se v uplynulém roce zařadili mezi nováčky tuzemské e-commerce scény
  • První rok života jich podle společnosti Upgrades přežilo devadesát procent
  • Nejvíce se dařilo obchodům nabízejícím módu a potřeby pro domácnost, naopak výrazně zpomalila elektronika

Založit si e-shop nepředstavuje na pozadí dnešních technologií takřka žádný problém. Ten tak mnohem pravděpodobněji nastane až v momentě, kdy se nově vzniklý internetový obchod snaží prosadit v obrovské konkurenci. Během posledního roku se Češi nicméně ukázali jako schopní podnikatelé, devět z deseti e-shopů založených loni totiž stále funguje.

„Přestože aktuální situace s sebou nese řadu výzev, český e-commerce ukazuje svůj potenciál a poskytuje podnikatelům nové možnosti realizovat své obchodní nápady. Trendy v oblasti e-shopů ukazují, že existuje stále mnoho příležitostí pro rozvoj a úspěch na tomto dynamickém trhu,“ uvádí Martin Pech, obchodní ředitel společnosti Upgates, která se sama tvorbou e-shopů zabývá.

Slevových akcí už je moc. České e-shopy hledají cesty, jak zaujmout spořivé domácnosti
Přečtěte si také:

Slevových akcí už je moc. České e-shopy hledají cesty, jak zaujmout spořivé domácnosti

Většina nových online obchodů přitom vznikla jako přivýdělek k hlavnímu příjmu, což ukazuje, že jejich provozovatelé dokáží fungovat i při nízkém počátečním profitu. Suverénně nejlépe si vedou subjekty nabízející oděvy a módní doplňky, do nich spadá každý čtvrtý nováček na poli e-commerce. Letos jich v této oblasti vzniklo o 37 procent více než loni.

Daří se i potřebám pro domácnost

Kromě módy si tuzemští zákazníci, zdá se, ve velkém užívají také nakupování domácích potřeb. Právě tato kategorie se na počtu nových online obchodů podílí hned 15 procenty. „Vypadá to, že lidé upřednostňují rychlé a pohodlné nakupování prostřednictvím internetu i v segmentu zboží pro domácnost. Nejčastěji vznikají projekty, které mají blízko k designu a estetickému bydlení,“ komentuje Pech. Oblíbené jsou třeba dekorace, designové tapety, ručně vyráběné dřevěné výrobky a samozřejmě také nábytek jako takový.

Na poli e-commerce se v posledním roce výrazně projevil rovněž stoupající zájem o produkty obsahující výtažky z konopí, konkrétně látky jako HHC či CBD, stejně tak ale na oblíbenosti získává i kratom. Koneckonců, počet takto zaměřených e-shopů se více než ztrojnásobil, přičemž nejvíce jich přibývalo především v první polovině roku.

Jak často nakupujete na e-shopech?

„Předpokládáme, že se jednalo o ojedinělý výkyv způsobený nárazovým růstem popularity těchto látek, který se v jednu chvíli mnoho podnikatelů pokusilo zaplnit. To už se do značné míry také stalo,“ míní Pech. Zároveň pokládá za důležité připomenout fakt, že na trhu aktuálně panuje nejistota týkající se regulace těchto látek.

Výrazného zpomalení růstu se naopak dočkala elektronika. E-shopů, které ji nabízejí, vzniklo o 88 procent méně než loni. Podobný trend přitom zaznamenala i oblast domu a zahrady, kde byl pokles třetinový: „Segment elektroniky je obzvláště konkurenční odvětví s velkým zastoupením silných hráčů, kteří zaujímají většinu trhu. Prosadit se mezi nimi je tak velice náročné.“ Elektronika navíc podle Pecha patří k odvětvím, která jsou obzvláště zranitelná vůči inflaci.

90 procent, nebo jeden z deseti?

O 90procentní úspěšnosti tuzemských internetových obchodů společnost Upgrades informovala už loni. Zdaleka ne všechny průzkumy se s ní ale shodují. Podle loňského průzkumu společnosti Heureka a Asociace pro elektronickou komerci (APEK) je tomu přesně naopak, tedy že první rok existence přečká jen jeden z deseti nováčků. Za nejčastějšími problémy, které nakonec vedly až k přerušení činnosti či krachu, byly označeny složitá logistika, skladování zboží nebo neschopnost oslovit zákazníky.

FIN25

„Vstoupit je snadné a levné. Jiná otázka ovšem je, zda je, nebo není těžké uspět,“ uvedl tehdy investor Jiří Havlenka. „Řekl bych, že možnosti pro úspěch se postupně zužují tím, jak na trhu zavedené firmy posilují a budují si silné značky i profesionální fungování. Je samozřejmě stále obtížnější jim úspěšně konkurovat,“ dodal.

Obrat českých internetových obchodů meziročně poklesl. E-shopům může se zvýšením zisků pomoci optimalizace nákladů
Přečtěte si také:

Obrat českých internetových obchodů meziročně poklesl. E-shopům může se zvýšením zisků pomoci optimalizace nákladů

Provoz internetových obchodů navíc ovlivnila i pandemie, během které oblast e-commerce zaznamenávala dosud nevídaný boom. Zároveň si však zákazníci zvykli na vysoký standard, kterého se po odeznění restrikcí nehodlají vzdát. „I dnes je samozřejmě možné založit rostoucí a profitabilní e-shop. Záleží ovšem, s kým se srovnáváte,“ připomněl vloni zakladatel vzdělávací platformy MladýPodnikatel.cz Jiří Rostecký a doplnil, že toho, kdo chce uspět v odvětví, v němž už jsou karty rozdané a je v něm vyprofilováno mnoho velmi úspěšných hráčů, bude čekat dlouhá a náročná cesta s velmi nejistým výsledkem.

  • Našli jste v článku chybu?