V práci lidé tráví někdy více času než doma, měli by se tam proto i cítit dobře. Neosobní šedé prostory v budoucnu skončí a nahradí je příjemnější a inspirativnější prostředí
Nedávno zveřejněná studie prozradila, že investice do zařízení pracovních míst činí v průměru dvě procenta výdajů na zaměstnance. To je nepoměr k tomu, nakolik nás nejen pracovní prostředí dokáže ovlivňovat. Shodneme se na tom, že má být příjemné a lidské. Trendy se ubírají i tímto směrem. Nejde jen o to, jaké dostanou zaměstnanci pracovní benefity, ale také v jakém prostředí pracují. V tomto směru nejde však jen o samotnou kancelář, ale i o zasedací místnost, chodby nebo třeba kuchyňku či toaletu. Už i zaměstnavatelé pochopili, jak je důležité, aby se lidé ve firmě cítili dobře a přirozeně. Je to cesta ke kvalitně odvedené práci.
Od teorií k praxi Přichází doba zásadní přeměny kancelářského prostředí. Je totiž pravda, že se poslední dobou z interiérů kanceláří vytratila kreativita a lidský rozměr. Neosobní open space prostory, kde převládá bílá, šedá či černá barva nebo plexisklo mezi kolegy, již vychází z módy. Budoucnost naopak přeje osobnějšímu stylu. Je nutné dodat, že open space, tedy kancelář, kde v jednom prostoru sedí mnohdy desítky zaměstnanců, nekončí. Bude se však stírat rozdíl mezi společenským, domácím a pracovním prostředím. K řešení jsou tedy barvy, tvary, materiály.
Jedním z důkazů je fakt, že v dubnu příštího roku bude na prestižním veletrhu nábytku v Miláně naposledy otevřen samostatný sektor věnovaný pouze kanceláři a kancelářskému nábytku. Právě na tomto veletrhu představí uznávaný francouzský architekt Jean Nouvel (v Čechách je známý stavbou budovy Zlatý Anděl na Smíchově) projekt, jak by měl vypadat pracovní prostor budoucnosti. Protože jsou jeho pozoruhodné stavby proslulé po celém světě, upírá se na milánský veletrh a Nouvelovy vize velká pozornost.
Cítit se lépe Tyto trendy, totiž „zlidštit pracovní prostředí“, souvisejí se změnou filozofie firem. Mnozí zaměstnavatelé totiž pochopili, že pokud se v práci člověk cítí dobře, tak teprve potom podává kvalitnější výkony. Práce mu jde lépe od ruky.
Dobrým příkladem jsou konferenční křesla. Na ně jsou dnes kladeny také mnohem vyšší nároky. Musejí totiž kromě své základní funkce splňovat navíc i funkci relaxační.
Ubývá obyčejných a nepohodlných kancelářských židlí, přibývá těch kvalitních, a dokonce i komfortních. Nemluvíme pouze o možnosti nastavení a polohování, to už je nyní samozřejmostí. Do kanceláří se však mnohdy dostávají i relaxační křesla, která připomínají ta houpací. Cílem není, aby se člověk v pracovní době vysloveně „pohoupal“, ale aby měl možnost příjemně se usadit, změnit během pracovní doby polohu, protáhnout se.
Pokud se ve svém pracovním křesle necítíte dobře, měli byste to řešit. Minimálně ze zdravotních důvodů je potřeba, aby vaše kancelářská židle byla především kvalitní. Hezká barva a dodatečné funkce sloužící k většímu pohodlí, to je potom příjemný bonus.
A kdy se z bonusu stane samozřejmost? Tak to je jen otázka času. Zdravý a spokojený zaměstnanec je přece základem „zdravé a spokojené“ firmy.
Kancelář budoucnosti A jak tedy bude vypadat ta pravá kancelář budoucnosti? Mnozí si své pracovní prostředí představují tak, že do práce už nebudou muset chodit a budou pracovat z pohodlí svého domova. Většina z nás se však bude stále vracet ke svému pracovnímu stolu a počítači.
Dobrou zprávou ale je, že rozdíl mezi domácí pracovnou a pracovním prostorem ve firmě se bude stírat. Už dnes se kanceláře oblékají do nových kabátů. Například právě konferenční křesla, židle a křesílka začínají být designová, trend směřuje do příjemných domácích barev. K tomu se podívejte kolem sebe, o kolik méně dnes potřebujete skříní, skříněk a šuplíků. Téměř vše je v počítači a na serveru.
Zítřky tedy budou barevnější a veselejší!
Kanceláře budoucnosti přinesou uvolněné a domácí prostředí, především nové barvy a relaxační sezení. Máme se tak na co těšit! Už to chce vlastně jen jediné. Mít nadřízené, kteří ve vás chtějí mít motivované a příjemně naladěné zaměstnance. Vedení firem musí pochopit, že je dobré, vlastně téměř nutné, abyste se v práci cítili skoro jako doma. Protože kde trávíte nejvíce času?
O autorovi| JITKA HURÁBOVÁ • ředitelka a majitelka společnosti LD seating