Hotelový průmysl
PRAHA (zdf) – Desítka obratově nejsilnějších hotelů loni utržila 4,404 miliardy korun, a její příjmy tak meziročně klesly o 3,63 procenta. Vyplývá to z nejčerstvějšího průzkumu, který každoročně organizuje odborný časopis Food Service. Hotelový žebříček vznikl na základě dotazníků rozeslaných dvěma stovkám tuzemských hotelů. Právě nejvýznamnější hráče postihly ztráty nejvíce. Všech třiapadesát ubytovacích zařízení, která svá data poskytla, totiž loni utržilo 6,847 miliardy korun, což je jen o necelého půl procenta méně.
Nejhlubší propad o téměř šestnáct procent zaznamenala česká jednička, pražský hotel Inter-Continental. Nepomohlo mu ani snížení cen o 2,8 procenta. Ještě letos v prvním čtvrtletí vykázal tržby meziročně slabší o 2,7 procenta. Na výsledcích se podepsaly především zářijové útoky teroristů proti americkým cílům. Pro Inter-Continental jsou přitom zákazníci ze Spojených států klíčoví. „Žádná jiná než americká klientela není ochotná platit naše ceny,“ potvrdil týdeníku EURO generální ředitel hotelu Pavel Hlinka. Hotel je s průměrnou cenou 6813 korun za pokoj v tuzemsku absolutně nejdražším ubytováním, podle Hlinky se navíc jiné čtyř až pětihvězdičkové podniky cenově podbízejí ve snaze dosáhnout především co nejvyšší obsazenosti.
Víc než propad obratu trápí šéfa hotelu silná koruna. Podnik totiž v zahraničí prezentuje své ceny v dolarech a sílící koruna pochopitelně přináší ztráty. Plány hotelu však počítají pro letošek s bezmála pětiprocentním růstem při celkovém čistém obratu 978 milionů korun. Rezervace, které do hotelu přicházejí, opravňují k optimismu pro další sezony.
Jedenácté září se na ztrátách hotelové branže podepsalo po celém světě. Dá se tvrdit, že tuzemské hotelnictví ještě nedopadlo nejhůře. „Evropský hotelový průmysl zaznamenal pokles obsazenosti ve výši 4,4 procenta. Celková průměrná roční obsazenost byla okolo 66 procent,“ uvádí ve své zprávě Václav Dvořák, člen představenstva společnosti Gestin, která mimo jiné vlastní pražský hotel Renaissance. Vytížení pražských hotelů přitom podle studie společnosti Arthur Andersen loni kleslo jen o tři procentní body na jednasedmdesátiprocentní obsazenost.
Podle dat Food Service letos hotely očekávají růst tržeb o 3,2 procenta na 7,065 miliardy. Manažerka public relations Lenka Jurášková z hotelů Marriott a Renaissance říká, že v poslední době také stát více propaguje zemi v zahraničí a návštěvníci se do hotelů vracejí. „Vzrůstá i kongresová turistika,“ uvádí Jurášková další zdroj možného zlepšení. Současným trendem, s nímž se hoteliéři musejí vyrovnat, je podle šéfa Legner Holdingu Jiřího Legnera, který řídí hotely sítě Corinthia, větší poptávka po komplexní nabídce – například po dovolených sestavených na klíč podle speciálních požadavků. Přes tlak na snižování cen se zvyšují nároky na kvalitu služeb a zvyšuje se podíl cestování typu last minute.