Akvizici charterové společnosti může zastavit jen antimonopolní úřad
Přestože představitelé ČSA i majitelů charterové letecké společnosti Travel Service (TS) hovoří pouze o obnoveném vyjednávání na téma akvizice, dobře informované zdroje uvádějí, že jde o hotovou věc, kterou může zastavit už jen Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.
ČSA projevují zájem o Travel Service více než dva roky. Už Miroslav Kůla, předchůdce Jaroslava Tvrdíka v křesle prezidenta české vlajkového leteckého dopravce, jednal s Jiřím Šimáněm, rozhodujícím vlastníkem TS, o tomto obchodu. Nakonec však vše zastavila dozorčí rada ČSA kontrolovaná státními úředníky. Nyní jsou obě strany rozhodnuty se podobnému karambolu vyhnout. Druhý krach jednání byl velmi nepříjemný a jde o hodně.
Před dvěma lety tahal za delší konec provazu právě Unimex Jiřího Šimáně. Dlouhá jednání narážela na právní problémy, kdy Travel Service nechtěl pustit experty ČSA do svých účtů dříve, než padne rozhodnutí o akvizici, protože se obával toho, že ČSA jen využijí získané informace v konkurenčním boji pro své obchody a z celé transakce sejde.
V jiné řece.
V posledním roce se však zásadně změnila situace. Jaroslav Tvrdík, který se zaměřil na rozvoj charterové dopravy v ČSA, dokázal přetáhnout od Travel Servicu klíčového zákazníka, cestovní kancelář Exim Tours, která se loni stala největším prodejcem leteckých zájezdů v Česku. Exim přestupem k ČSA získal konkurenční výhodu a v zimní sezoně nabídl cenově atraktivní pobyty v oblasti Karibiku a v Brazílii s přímým letem z Prahy. Travel Service nedisponuje letadly schopnými dálkových letů, zatímco ČSA nabízí cestovním kancelářím starší, levné, ale zcela vyhovující stroje Airbus A 310. To vytváří silný konkurenční tlak na Čedok, který je pro Unimex důležitější firmou než Travel Service.
K tomu se přidaly prudce rostoucí ceny ropy a leteckého benzinu, které vážně zasáhly všechny letecké společnosti na světě. Více postižení jsou v takové situaci vždy ti menší hráči. Proto byla jednání obnovena a Šimáně najal firmu Ernst & Young na to, aby připravila TS k prodeji a ocenila jeho hodnotu. Informace týdeníku EURO říkají, že potom nabídl ČSA obnovení jednání o prodeji a zpřístupnil jim i část tohoto ocenění. Cena, na níž vyjednávání začíná, činí 490 milionů korun, tvrdí dobře informované zdroje.
Právní poradce ČSA, kancelář Weil, Gotshal & Manges poté připravila seznam podmínek, po jejichž splnění bude možné vyjednávání o nákupu TS obnovit. Poté, co vlastníci charterové společnosti tyto podmínky akceptovali, začala nová jednání, nyní na straně ČSA posvěcená i státními akcionáři.
Pětileté smlouvy.
Zcela klíčovou otázkou je, jak se k možnému spojení obou společností postaví Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, který by měl příslušnou žádost o svolení obdržet v nejbližších dnech. ČSA totiž mohou akvizicí Travel Servicu získat podíl zhruba 85 procent na trhu charterové přepravy. Bez akvizice, díky spolupráci s Exim Tours, by ČSA dosáhly letos přibližně čtyřicetiprocentního podílu na trhu charterových letů. Obě strany transakce upozorňují, že z pražské Ruzyně bude letos operovat již téměř sedmdesát leteckých společností, z nichž většina nabízí i chartery pro cestovní kanceláře. Konkurenční prostředí je tudíž natolik silné, že spojení dvou klíčových českých leteckých společností nemůže poškodit spotřebitele. Jenže na druhé straně, jak říkají informace týdeníku EURO, vedení ČSA staví jako základní podmínku uzavření dlouhodobých smluv s rozhodujícími cestovními kancelářemi létajícími s TS. Exkluzivní smlouvu na tři až pět let by měly zřejmě uzavřít Čedok, Firo tour, Canaria Travel a ESO. Tříletou exkluzivní smlouvu má ČSA od loňského podzimu i s Exim Tours. Možnosti těchto cestovek využívat konkurenčních nabídek zahraničních leteckých společností by tak byly zřejmě omezeny. Zda je toto omezení přijatelné, bude jistě klíčovým bodem diskusí antimonopolního úřadu.
S letadly nebo bez.
Pokud ale brněnský úřad akvizici schválí, budou muset ČSA řešit další dilema. Na základě výsledků loňského tendru se vlajkový český dopravce začal orientovat na letouny Airbus. Už letos má získat dva moderní charterové stroje A 321 pro 220 cestujících. Travel Service přitom operuje s letouny Boeing. Je otázkou, zda ČSA převezmou leasingy boeingů, nebo zvýší svou objednávku u Airbusu.
Jaroslav Tvrdík již loni prohlásil, že ČSA půjdou cestou specializace a oddělení flotil pro pravidelnou a charterovou dopravu. Bude záležet na ekonomických propočtech, zda se vyplatí i v charterové flotile udržovat a rozvíjet služby pro oba poměrně odlišné koncepty letadel, tak jak tomu má být v pravidelné přepravě. Teoreticky se tak může stát, že ČSA místo Travel Servicu nakonec koupí jen zmíněné smlouvy s cestovními kancelářemi a letadla a piloti zůstanou na ocet.
Ovládnutí charterového trhu potom může ovlivnit i celkové strategické rozhodování ČSA o budoucnosti dálkové přepravy. Nová generace dálkových letadel je několikanásobně dražší, než jsou dosavadní A 310. Pokud se nepodaří dosáhnout jejich maximálního vytížení při velmi dobrých cenách, bude pro ČSA udržování dálkové flotily ztrátovou záležitostí. Exotické dovolené však jsou zřejmě turistickým produktem nejbližší budoucnosti, a tak by mohlo posílení na charterovém trhu pomoci ČSA vyřešit i tento problém.