Menu Zavřít

Pohledem Petra Horkého: Hadry, kasty a kafe

24. 4. 2013
Autor: Redakce

Minulý týden jsme vás informovali, že Čína mění montérky za košili a kravatu. Přeměna z výrobní ekonomiky na ekonomiku služeb s sebou nese příklon k domácí spotřebě. A dnes tu máme potvrzující empirický údaj, který se dá opět vyjádřit metaforou – Čína svléká luxusní šperky a mění je za levná trika z H&M.

V počtu nově příchozích firem a značek čerstvě uvedených na trh v Číně letos poprvé předhonily středně drahé obchody jako Zara nebo H&M luxusní výrobce typu Prada a Gucci. To znamená, že střední třída – motor spotřební ekonomiky – roste.

Spíše než evropským značkám se ale v Asii daří regionálním hráčům. Nejrozšířenějším módním retailerem v Asii je japonská značka Uniqlo. V Asii tiše rostou také korejské obchody jako Sexy Cookie nebo Love n’ Show. Indický korespondent BBC Soutik Biswas se inspirativně zamýšlí nad kastovním systémem v době rychlého ekonomického růstu. Zbohatnutí mnoha Indů napříč společenskými vrstvami oslabilo tradiční kastovní systém, píše Biswas. Velký vliv na překonávání tradičního společenského dělení má zbohatnutí příslušníků nejnižší kasty, takzvaných dalitů neboli nedotknutelných.

Nástup prvních milionářů z řad dalitů prý zpochybňuje prastaré rozdělení. Tento vzestup je však velice pomalý a může trvat několik dekád, jako tomu bylo například u dříve (téměř) nedotknutelné kasty nadarů, jejíž příslušníci se dnes vyskytují ve všech společenských úrovních.

Na závěr něco veselého. Stanice CNBC hledala bizarní byznysové nápady na asijský způsob. Namátkou několik z nich: V Jižní Koreji prosperují firmy, které v pecích přetvářejí popel zesnulých na skleněnou bižuterii. Tu si pak pozůstalí můžou nechat doma ve vitríně. Čínský milionář Čchen Kuang-piao se zase rozhodl zpeněžit čerstvý vzduch z horských oblastí, který nabízel v plechovkách ve smogem zamořeném Pekingu.

Za bizarnost však CNBC považuje i fakt, že jeden z nejdražších druhů kávy Kopi Luwak se vyrábí tak, že kávové boby sežere a poté vyloučí malé zvířátko zvané cibetka.


Čtěte také:

Čína sesadila USA. V obchodu se zbožím už je první na světě

CIF24

Luxus jede na vlně zisku

Jaroslav Tuček: Trh s výběrovou kávou se teprve rozjíždí


  • Našli jste v článku chybu?
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).