Menu Zavřít

Pohodlné nákupy

3. 6. 2009
Autor: Euro.cz

Navzdory krizi v Česku přibývá množství takzvaných „convenience“ obchodů

Člověk znavený moderním způsobem života dnes po dni stráveném v práci sotva stojí o výlet autem do obřího chrámu konzumu někde na výpadovce. Na to spoléhají i stávající obchodní řetězce, investoři a podnikatelé, kteří se stále více pouštějí do malometrážních prodejen, kam lze hupnout pro pár věcí a odkud je možné se vynořit bez zbytečností, jejichž nákup většinou provází víkendový výlet do hypermarketu. Tyto prodejny, takzvané „convenience stores“, rostou v zahraničí jako houby po dešti a český trh se jim také nebrání. Jejich společným jmenovatelem je pohodlí a dostupnost.

Potraviny vítězí Že tento koncept lze rozvíjet i během krize, dokazuje obří expanze prodejen Tesco Expres, které jen za poslední dva roky otevřely 16 obchodů. Například v pražských Vršovicích vyrostly v okruhu jednoho kilometru dvě prodejny, a to v těsném sousedství Nákupního centra Eden, ve kterém je hypermarket Tesco. Prodejny Tesco Expres nabízejí sortiment kolem 2500 položek, který je z 90 procent tvořen potravinami a z deseti procent ostatním zbožím. Trend podpořil i pákistánský podnikatel Ul-Haq Imran, který má své Manni Mini Markety převážně v pražském centru; v červnu otevírá další dva obchody. Krize na realitním trhu mu umožnila vyjednat přijatelné nájmy (EURO 22/2009) . Rychlým tempem poskakují i Žabky slovenské Penty Investmets. První prodejna byla otevřena loni v dubnu. Na konci letošního roku jich chce mít společnost asi stovku, do tří let dvě stě padesát. „Do nových obchodů budeme letos investovat přes sto milionů korun,“ řekl týdeníku EURO před časem Zdeněk Linhart, generální ředitel Žabky. Čechům se také zalíbil nákup u benzinových pump, kam si dnes podle Zdeňka Skály, experta na maloobchod ze společnosti Incoma Research, lidé v 60 procentech případů zajednou ne kvůli natankování, ale nakoupit pití, bagety nebo časopisy.
Podle Skály již v Česku v určité míře jako „convenience stores“ fungují i obchody řetězce družstevních prodejen Coop, které jsou rozesety v menších městech. Ty však na rozdíl od obchodů Tesco Expres a Žabka, které jsou navštěvovány kvůli impulzním nákupům, slouží malému rodinnému nakupování. Podle Skály na některých místech plní funkci convenience třeba i prodejny Albert nebo Billa. Rozvoji tohoto konceptu také nahrává další trend, který Skála zmiňuje, a to fakt, že Češi s krizí začali nakupovat menší košíky, ale o to častěji.
Podle něj mají convenience obchody i své minusy. „Obecně je těžší takovou prodejnu řídit. Zásobovat ji kvůli poloze je mnohdy komplikované. Buď hrozí velké odpisy, když se zboží neskoupí, nebo naopak když dojde zmrzlina, tak je složité ji dodat,“ říká Skála.

Sortiment podle lokality S narůstajícím počtem convenience obchodů se dá očekávat, že se budou lišit i sortimentem podle dané oblasti. Jiné zboží bude možné koupit v obchodě uprostřed panelového sídliště a jiné v centru města, jak uvedl šéf výzkumné agentury GfK Ondřej Tomas (EURO 22/2009).
Tomasova slova potvrzuje i mluvčí Tesca Eva Karasová. „Tesco Expresy nabízejí zejména potraviny a základní drogistické zboží, tedy nejžádanější zboží každodenní potřeby. Nicméně naší obchodní strategií je co nejvíce se přiblížit zákazníkovi. Z tohoto důvodu plánujeme zařazovat do sortimentu i potraviny, které jsou typické v dané lokalitě nebo oblasti,“ uvedla Karasová. Stejným směrem se v polovině května začal ve Francii ubírat například i řetězec Carrefour, který už na českém trhu nepůsobí. Ten v pařížském přístavu d’Auteuil vytvořil obchod s lepším sortimentem, po kterém touží tamní klientela, i když podle mnohých odborníků řetězec zaspal dobu tak o dva roky. Bude se jednat například o kvalitnější lahůdky, bioprodukty či vína.

Není convenience jako convenience Podle Libora Kytýra, ředitele komunikace společnosti Ahold Czech Republic, která provozuje prodejny Albert a Hypernova, v České republice stále ještě není plnohodnotný formát prodejen typu convenience. „Convenience prodejna se vyznačuje malou prodejní plochou (cca 50 m2) a nabídkou především čerstvých potravin k okamžité spotřebě, jako jsou sendviče, malá balení krájeného ovoce a zeleniny, pečiva a nápojů. Prodejny typu convenience jsou proto umístěny především na rušných místech ve městech, například na autobusových a vlakových nádražích, letištích, v nemocnicích či u škol,“ uvedl Kytýr. Dodal, že v České republice se zatím jedná pouze o malé supermarkety, které nabízejí stejný, ale omezenější sortiment než běžný supermarket. „Tyto prodejny si však jistě v budoucnu najdou své zákazníky i v Česku,“ uzavřel s tím, že jeho společnost se momentálně soustředí především na změnu značky Hypernova na Albert hypermarket a rekonstrukci stávajících supermarketů Albert.

FIN25

BOX
V cizině ve velkém Ve Velké Británii jsou conveniece stores velice rozšířené. V polovině května oznámil řetězec Sainsbury, že v tomto roce otevře 50 convenience obchodů a mezi roky 2010–2011 dalších sto obchodů. Šéf Sainsbury Justin King k expanzi řekl, že convenience obchody pod značkou Sainsbury's Local otevřou v oblastech, kde není příležitost otevřít supermarket. „Zaměřujeme se na zákazníky, kteří chtějí zaskočit do obchodu pro základní potraviny,“ uvedl. V USA na principu convenience funguje například franšíza 7-Eleven, která se začala rozvíjet už ve třicátých letech minulého století v Texasu. Mimo USA operuje například i ve Švédsku, Dánsku, Norsku, Japonsku nebo Číně.

BOX
Hypermarkety zatím vedou Nejvíce peněz loni Češi utratili v hypermarketech, v jejichž pokladnách skončilo bezmála 119 miliard korun. Druhé místo připadlo s tržbami 53 miliard korun supermarketům a třetí byly diskontní prodejny s tržbami 46 miliard korun. Nejvíce za jeden nákup loni utratili zákazníci hypermarketů, ve kterých průměrná velikost nákupního koše činila 362 korun a meziročně vzrostla o 1,8 procenta. V diskontech se loni hodnota průměrného nákupu zvýšila o 3,2 procenta na 195 korun a v supermarketech o 5,9 procenta na 152 korun.

  • Našli jste v článku chybu?