Menu Zavřít

Pojistíš, neplatíš. Byznys zastupování pokutovaných řidičů je rozjetý

17. 6. 2016
Autor: Martin Pinkas, Euro

Byznys okolo pojištění pokut řeší policie i centrální banka. Točí se v něm desítky milionů.

Řidič bavoráku odmítl policejní hlídce v Českých Budějovicích předložit řidičský průkaz a doklady ke svému vozu. Odmítl se rovněž podrobit vyšetření, zda není ovlivněn alkoholem. Ve správním řízení dostal pokutu 25 tisíc korun a roční zákaz řízení. Své rozhodnutí zaslali úředníci pražské společnosti All Experts, která řidiče ve správním řízení po celou dobu zastupovala. Kauza se táhla skoro tři roky a řešilo ji několik soudů. Řidič nakonec musel pokutu zaplatit a přišel o řidičák.

Desítky tisíc kauz

Byznys v podobě zastupování pokutovaných řidičů ve správním řízení, označovaný mnohdy jako pojištění pokut, nabobtnal do obřích rozměrů. Úředníci po celé zemi řeší desítky tisíc kauz, ve kterých proti nim stojí namísto pokutovaných řidičů jejich zástupce. Za roční paušál firma či občanské sdružení garantují, že jejich dopravní přestupky sprovodí ze světa.

„Hlavním prostředkem tohoto naprosto neetického podnikání jsou obstrukce ve správním řízení do té míry, že mohlo dojít až k promlčení zákonné lhůty,“ říká mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Resort chce formou novely přestupkového zákona promlčecí lhůtu prodloužit na tři roky. Už loni ji přitom prodloužil z jednoho na dva roky, během kterých se musí přestupek ve správním řízení vyřešit. Úřad předpokládal, že vydržet s obstrukcemi dva roky namísto jednoho bude mnohem obtížnější. Nyní je jasné, že opatření nepomohlo, a úředníci jsou zahlceni prací.

Není pojištění jako pojištění

Společnosti nabízející pojištění pokut začaly vznikat kolem roku 2013. Některé používají na obranu klientů věcnou argumentaci, velmi často ale promyšleným systémem obstrukcí záměrně zahltí úřady tak, že nestihnou rozhodnout v zákonné lhůtě. Na trhu rovněž existují i firmy, které žádnou smysluplnou činnost ve prospěch řidičů nedělají a fungují vlastně jen jako letadlo.

Několik stížností už řešila i Česká národní banka (ČNB). Ta tvrdí, že se jedná o pojišťovací činnost, na kterou je potřeba licence. „Je-li součástí smluvního ujednání povinnost poskytovatele služby, že poskytne řidiči částku odpovídající pokutě za přestupek, jedná se o poskytování pojišťovací činnosti,“ říká mluvčí ČNB Marek Zeman.

Přečtěte si o hospodaření České pojišťovny

České pojišťovně loni vzrostl zisk o půl miliardy

Česká pojišťovna

ČNB už v roce 2013 vyzvala občanské sdružení Nechcipokutu.cz, aby ukončilo neoprávněné podnikání, víc ale udělat nemohla. „Neoprávněný výkon pojišťovací činnosti není dle zákona o pojišťovnictví správním deliktem, proto ČNB nemohla subjekt sankčně postihnout,“ upřesňuje Zeman. Nechcipokutu.cz se mezitím transformovalo na Motoristickou vzájemnou pojišťovnu. Paradoxně ale není pojišťovnou dle zákona o pojišťovnictví a nepotřebuje od ČNB povolení. Ta nyní spoléhá na policii. Neoprávněné podnikání totiž může být trestné. Ta se několika případy už zabývá.

Klienti se hrnou

Obchod s pokutami generuje majitelům desítky milionů korun ročně. Podstatným způsobem mu ale nahrává složitá právní džungle, nejednotnost úředníků v rozhodování. Kauzy často končí u soudu, trvají dva roky a zaměstnají desítky lidí.

„Snažíme se o důsledné dodržování zákona. Neobstruujeme a nepodvádíme,“ hájí svůj byznys Petr Kocourek, šéf Motoristické vzájemné pojišťovny (MVP), která tvrdí, že má šest tisíc klientů. „Ročně řešíme asi třicet tisíc kauz, z toho přibližně 500 jde k soudu. Asi polovinu vyhrajeme,“ upřesňuje Kocourek.

Dokonce 22 tisíc klientů hlásí občanské sdružení Jaknapokuty.cz. S tolika klienty už jde o velmi zajímavý byznys, při paušálu 3799 na hlavu totiž dosáhne sdružení na 80 milionů korun ročně. „Praxe našeho státu stále zdražovat pokuty, zvyšovat tresty i za banální neúmyslně zaviněné přestupky, bodový systém apod. nám zajišťuje stále dostatečný příliv nových klientů, a to jak z řad fyzických, tak i právnických osob,“ říká šéf Jaknapokuty.cz Kamil Sabbagh. Vyjádření společnosti All Experts, kterou přes další firmu ovládá Slovák Dávid Tomi, se týdeníku Euro nepodařilo získat.

MM25_AI

Situace dospěla tak daleko, že úředníci na dopravních odborech nestíhají svou běžnou agendu. „Jedná se o okruh identických právnických osob, jejich snahou je procesními obstrukcemi zahltit systém a dosáhnout zániku odpovědnosti za přestupek, věcná obhajoba je výjimečná,“ popisuje situaci šéf oddělení přestupků Magistrátu města Pardubic Leoš Staněk.“Situace je neúnosná, zatímco dřív byl počet živých spisů na jednoho člověka šedesát, nyní je jich kvůli těmto firmám 140,“ říká Staněk.

Podobně se vyjadřuje i Ladislav Prudil, šéf dopravně správních činností Magistrátu města Brna. „Obstrukční jednání, zdržovací taktika, vyhrožování úředním osobám, správněsoudní žaloby,“ vypočítal Prudil metody pojišťováků pokut. Prodloužení lhůty bude znamenat jen další nárůst administrativy, varují úředníci.

  • Našli jste v článku chybu?