V tržních ekonomikách se standardně pojišťuje kolem 15 % obchodních kontraktůO pojišťování politických rizik ve sféře obchodu jsme vás informovali nedávno. Obchod pochopitelně přináší i komerční rizika - ta se také pojišťují, ale výhradně na komerčním principu.Moderní obchod je s úvěrováním nerozlučně spojen.
V tržních ekonomikách se standardně pojišťuje kolem 15 % obchodních kontraktů
O pojišťování politických rizik ve sféře obchodu jsme vás informovali nedávno. Obchod pochopitelně přináší i komerční rizika - ta se také pojišťují, ale výhradně na komerčním principu.
Moderní obchod je s úvěrováním nerozlučně spojen. Hlavně krátkodobý úvěr (obvykle tříměsíční) na dodávku jakéhokoli zboží je v podstatě standardem. Stejně neměnným zvykem by mělo být i zaplacení dodávky, ale nebezpečí neuhrazení pohledávky samozřejmě existuje vždy. Proti němu se ale lze pojistit - úvěrové pojištění řeší právě tento druh hospodářského rizika. Dodavatel poskytne odběrateli úvěr, jehož úhradu současně pojistí proti platební nevůli a neschopnosti odběratele. V případě, že úvěr není uhrazen, inkasuje platbu od pojišťovny. Toto jednoduché schéma (ve skutečnosti je vše pochopitelně trochu složitější, například i tady existuje institut spoluúčasti), které ve světě dobře funguje, se u nás využívá poměrně málo.
Zájem ve vlnách
Zatímco ve světě je úvěrovým pojištěním kryto přibližně 15 % obchodních operací, u nás tento ukazatel nedosahuje ani 5 %. Podle obchodního ředitele ČESCOB Hynka Rasochy je to důsledek působení více faktorů: „Ještě stále narážíme na neznalost tohoto typu pojištění. Někdy jsou ve hře i peníze - pojistné sice není velké, ale svou roli také hraje. A především jde o zkušenosti. Je to vidět právě v této době, kdy na trhu pozorujeme jakousi menší ostražitost. Český podnikatel vidí, že vysloveně kriminální obchodní praktiky jsou pomalu minulostí, také justice přece jen už pracuje efektivněji, a tak se najednou cítí bezpečnější. Chybí mu ta základní tržní zkušenost - bankroty jsou součástí normálního ekonomického života a žádný z vašich obchodních partnerů není vůči nim imunní. Například v Německu se počet bankrotů loni zdvojnásobil.“ Pravdou je, že „obrat“ úvěrových pojišťoven ne raketově, ale spolehlivě roste a nejspíš tomu bude i nadále. Markéta Stržínková z pojišťovny Gerling je optimistická: „Rostou nám požadavky na pojištění tzv. bezrizikových odběratelů - to je důsledek účetních skandálů společností Enron či WorldCom. Vedle toho sílí i povědomí o tomto produktu a také probíhající recese v západní Evropě bude nutit hlavně exportéry k větší opatrnosti.“ Pojistit samozřejmě nelze každý obchod - každá pojišťovna má stanovenou minimální hodnotu pohledávky k pojištění (standardně v řádech desítek milionů korun), vedle toho existují i další podmínky. V neposlední řadě jde io peníze. „Průměrné pojistné se u nás pohybuje kolem 3-4 promile z pojištěného sumy. Je ale na místě říci, že sazby jsou kalkulovány výhradně na individuálním principu, žádné obecně platné sazebníky nemáme. Hlavně proto je sjednání kontraktu časově náročnou věcí - v průměru jde o tři měsíce,“ odpovídá na dotaz ohledně výše pojistného Hynek Rasocha.
Nejde jenom o pojistku
Peníze ale nejsou všechno. Úvěrové pojišťovny nepojistí každý kontrakt - velmi záleží na tom, jaké firmy ho sjednaly. Bonita, rating - to jsou v oblasti úvěrového pojištění snad nejfrekventovanější pojmy. Jinak řečeno: platební schopnost a důvěryhodnost klienta a zejména odběratele, jehož plnění se pojišťuje. Tzv. rating je vlastně prvním krokem na cestě k uzavření smlouvy. Velké pojišťovny mají vlastní analytická oddělení, která sbírají informace o tisícovkách ekonomických subjektů z mnoha zdrojů: účetních uzávěrek, výročních zpráv, obchodních věstníků, v neposlední řadě také monitorují média. K tomu mají informace od svých vlastních klientů a komunikují mezi sebou i s dalšími finančními institucemi - tady jde hlavně o informace o neplatičích. To všechno dohromady vytváří databáze, schopné poskytnout rychlé a poměrně spolehlivé informace o partnerech klienta pojišťovny, a to v mezinárodním měřítku. Tyto databáze jsou za poplatky přístupné všem zájemcům, kterým mohou ušetřit jak peníze, tak nepříjemnosti - prevence je jako vždy užitečná. A jestliže na začátku pojistného „kolečka“ je hodnocení bonity obchodních partnerů, na jeho konci může být vymáhání nezaplacených pohledávek. I tady mají pojišťovny vedle značných zkušeností k dispozici příslušný aparát a znalosti pochopitelně větší než jejich klienti. „Svým způsobem vylepšujeme platební morálku podniků. Pokud platbu urgujeme my, je neplatičům zřejmé, že informace o jejich platebních praktikách se rychle rozšíří, že mohou ztratit důvěryhodnost nikoli jen v tomto jednom konkrétním případě, ale v daleko širším měřítku,“ komentuje preventivní roli úvěrových pojišťoven H. Rasocha.
Už jen dva hráči
Nabídka úvěrového pojištění u nás byla dlouhou dobu poměrně stabilní. Vedle státního EGAP, který primárně vznikl jako proexportní instituce zaměřená na pojišťování politických rizik, u nás působily tři komerční pojišťovny: ČESCOB, Gerling a Hermes. Ve všech třech případech se jedná o pobočky nadnárodních pojišťovacích ústavů. Vysvětlení vyžadují snad jenom kořeny na prvním místě zmíněné firmy, protože značky Hermes a Gerling jsou na světovém trhu notoricky známé pojmy. ČESCOB vznikl jako „dcera“ České pojišťovny a nadnárodního koncernu Euler (prostřednictvím jeho belgické filiálky Cobac). Nedávno se tato situace změnila - Euler a Hermes se sloučily a vznikl tak pojišťovací gigant, který ovládá 37 % světového trhu úvěrového pojištění a je na něm nepochybnou jedničkou. T oto spojení se časem promítlo i do našich domácích poměrů: ČESCOB a český Hermes formálně a prakticky postupně splývají, takže - nepočítáme-li EGAP - konkurenční boj v tomto segmentu pojištění u nás vedou už jen dva subjekty. Podle údajů ČESCOB si v roce 2002 tento segment trhu pojištění rozdělily čtyři subjekty: 50% podíl získal státní EGAP, 29 % ČESCOB, 11 % Gerling a 10 % Hermes. Zmíněný sňatek samozřejmě už letos tento žebříček ovlivní. Gerling loni pojistil pohledávky za takřka 23 mld. Kč a na pojistném utržil 43 mil. Kč, v případě ČESCOB tato čísla činila 31 mld. Kč, resp. 103 mil. Kč. Počet klientů v tomto segmentu pojištění je ovšem na první pohled poměrně nízký: počítá se zatím ve stovkách.
Úvěrové pojištění využívají především obchodní společnosti.
ILUSTRAČNÍ FOTO: ARCHIV