Pojišťovnictví není nuda. Musí být stejně inovativní jako ostatní technologie, říká Jan Čupa, ředitel společnosti AXA Partners pro střední a východní Evropu
AXA Assistance se na přelomu let 2016 a 2017 přerodila v AXA Partners. Spojením dvou mezinárodních pojišťoven v rámci téhož koncernu - AXA Assistance a AXA Creditor - vznikla skupina, která je schopna poskytovat řešení obchodním partnerům doslova po celém světě. AXA Partners chce být svým klientům skutečným partnerem, a tak jim šije produkty na míru, aby zase oni byli o krok napřed před svou konkurencí.
* Komu své služby poskytujete?
Zaměřujeme se především na segment B2B, tedy business to business, nebo B2B2C, tedy business to business to consumer. V prvním případě poskytujeme naše služby obchodním společnostem, v druhém případě připravujeme takové produkty, které mohou naši obchodní partneři nabídnout svým zákazníkům. Jsme především korporátní pojišťovnou.
* Jaké typy společností jsou vašimi klienty?
Jsou to třeba banky, kterým poskytujeme doplňující služby k platebním kartám nebo bankovním balíčkům. Zatímco cestovní pojištění k platební kartě nabízí téměř každý, naši klienti prostřednictvím AXA Partners poskytují svým zákazníkům například pojištění ochrany před kybernetickými riziky při internetových platbách a bezhotovostních transakcích, pojištění právní ochrany nebo třeba asistenční služby pro domácnosti, což mohou být služby hodinového manžela nebo třeba řemeslníků v případě nějaké havárie. Služby poskytujeme také řadě dodavatelů energií, leteckým společnostem, cestovním kancelářím nebo retailovým prodejcům. Pro každého z nich dokážeme připravit produkty na míru, které podpoří jeho byznys a budou pro něj konkurenční výhodou.
* Můžete uvést nějaký konkrétní příklad vašich inovativních produktů?
S jedním velkým telefonním operátorem jsme spustili službu cestovního pojištění, která vychází z principu „pay per use“. To znamená, že neplatíte nějaký měsíční nebo roční paušál, ale platíte jen za ty dny, které skutečně strávíte v zahraničí, a pojištění tak využíváte. Služba je navázaná na detekční systém operátora, který pozná, že jste opustili území ČR a prostřednictvím SMS vám nabídne pojištění. Pokud nabídku přijmete, jste od jejího přijetí po celou dobu pobytu v zahraničí pojištěn. Jakmile překročíte hranice České republiky při cestě zpět, pojištění se automaticky vypne a v měsíčním vyúčtování od operátora vám přijde i účet za takto využité cestovní pojištění. Navíc vám to nabídne i pojištění rodiny, pokud cestuje s vámi. Jedná se o technologicky velice vyspělou službu, která počítá například i s tím, že se pohybujete v příhraničních oblastech v Krkonoších, kdy se telefony často přehlašují na zahraničního operátora. V tuto chvíli je taková služba evropský unikát.
* Jak probíhá vaše spolupráce s dodavateli energií?
V době, kdy se liberalizoval trh s dodávkami energií, se na nás obrátila řada dodavatelů, kteří se chtěli od ostatních nějak odlišit a poskytnout svým odběratelům nějakou přidanou hodnotu. Tou mohou být třeba právě asistenční služby pro domácnosti. Když se vám doma rozbije kotel a odebíráte plyn od toho daného dodavatele, máte v rámci jeho služeb také dvakrát ročně nárok na výjezd technika a případnou opravu kotle. Od ostatních dodavatelů se tak mohou odlišit nejen cenou energie, ale i doprovodnými službami, které spolu s dodávkou poskytují.
* Kolik máte v České republice poboček?
Jsme bezpobočková pojišťovna. Držíme krok s dobou, většinu našich služeb poskytujeme elektronicky, stejně jako naši klienti. V dnešní době už je téměř nemyslitelné, aby si zákazník sjednával například cestovní pojištění v pobočce.
* Je elektronické poskytování pojišťovacích služeb opravdu tak klientsky přívětivé?
Určitě je. Na našich stránkách funguje chatbot, který dokáže automatizovaně zodpovídat otázky našich klientů, funguje bezchybně při sjednávání pojištění, a pracujeme na tom, aby v nejbližší době začal řešit i pojistné události. V naší sesterské společnosti v Německu už funguje i v hlasové podobě. Technické inovace náš obor velmi posouvají. Když dnes budete potřebovat posoudit třeba rozsah vzniklé škody při pojistné události, nemusíme kvám nikoho posílat. Stačí, když budete mít telefon s fotoaparátem, který pro nás bude fungovat jako prodloužené oko. Sami vás navedeme tak, abychom zdokumentovali rozsah škody a mohli vaši pojistnou událost co nejrychleji vyřešit. Zefektivníme tak poskytování našich služeb i snížíme náklady na jejich poskytnutí. Je to výhodné pro obě strany. •
O autorovi| Klára Donathová, donathova@mf.cz