Menu Zavřít

Pojízdný obývací pokoj, napadne vás při pohledu na BMW 330 D

21. 10. 2002
Autor: Euro.cz

Luxusní reprezentativní vůz špičkové kvality, se kterým by byla škoda jezdit do lesa na houby Každý podnikatel či úspěšný člověk touží po věcech, které reprezentují jeho úspěch. O automobilu to platí dvojnásob. Mnichovská auta s modrobílým terčem na přídi patří do této kategorie odedávna.

Luxusní reprezentativní vůz špičkové kvality, se kterým by byla škoda jezdit do lesa na houby

Každý podnikatel či úspěšný člověk touží po věcech, které reprezentují jeho úspěch. O automobilu to platí dvojnásob.

Mnichovská auta s modrobílým terčem na přídi patří do této kategorie odedávna. Špičková kvalita spojená s vynikající technikou a pečlivým dílenským zpracováním dává už po dlouhá léta záruku, že „bavoráci“ patří k tomu nejlepšímu, co jezdí na čtyřech kolech. U BMW se drží tradiční koncepce motor vpředu a poháněná kola vzadu. Jak je vidět na počtech prodaných vozů, jejich taktika se vyplácí. Díky tomuto klasickému uspořádání a skutečnosti, že designéři nikdy nepodlehli žádným módním trendům, je koupě BMW dobrou investicí. Auto totiž nestárne tak rychle jako v případech jiných automobilek, které jsou schopny vychrlit rok co rok nový model. T o ale neznamená, že by u BMW spali na vavřínech a jen se drželi zavedených tradic. Naopak, i když to na první pohled není vidět, modelové řady jsou každý rok obohacovány o nějakou tu novinku nebo vylepšení. Pravidelní čtenáři našeho týdeníku si určitě pamatují na test dva roky „staré“, dieselové třistatřicítky, ve kterém jsme motoru vytýkali hlavně malý rozsah použitelného výkonu. Podle slov techniků to bylo tehdy způsobeno absencí systému vstřikování common-rail. No a vidíte, rok se sešel s rokem a vše je jinak. Modely trojkové řady s naftovými motory už tento systém běžně mají od roku 2000. Zajel jsem tedy na návštěvu ke generálnímu importérovi BMW pro Č eskou republiku a požádal ho o zapůjčení modelu s novým motorem. Kolegové z BMW mi vyšli okamžitě vstříc a už jsem si odvážel zbrusu novou třistatřicítku, se kterou jsem opět strávil celý týden, abych se nyní podělil o nové zážitky. Stejně jako pro minulé testování jsem i tentokrát sáhl po modelu trojkové řady s šestiválcovým motorem o objemu necelých třech litrů. Dokonce se podařilo vybrat vůz stejné barvy. Auto bylo sice sériové, bez dalších úprav, ale pořád stejně krásné a elegantní. T emně modrá metalíza perfektně kontrastovala s chromovaným rámem kolem oken a s hliníkovými sedmipaprskovitými disky. V elikost obutí byla pro BMW standardní, tedy 225 x 55 x 17 J. Zvenku tedy žádná změna, snad jen malé kulaté mlhovky umístěné v předním spojleru a nová střešní anténa ve tvaru žraločí ploutve. Díky tomuto tvaru a větší pevnosti odpadá nepříjemné šroubování před mycí linkou; chytré že? Ovšem v interiéru na mě čekalo pěkné překvapení - bílá kůže a dřevo. Musím uznat, že interiér trojky v tomhle provedení nabývá na luxusu a člověk má až strach na cokoli sáhnout, aby to neušpinil. Bílá kůže na sedadlech se dá pochopit, ale bílé koberečky jsou z praktického hlediska k ničemu. S tímhle autem asi do lesa na chalupu nepojedu, povzdechl jsem si a sedl za volant. Sedačky s mechanickým ovládáním měly sportovní tvar a rychle jsem v nich našel tu správnou polohu. Jediné, co jsem u sedadla postrádal, byla bederní opěrka. V enku už není zrovna nejlepší počasí, rtuť teploměru ten den klesla hodně pod deset stupňů, a tak bílá kůže trochu studila. Nevadí, řekl jsem si, a okamžitě hledal vytápění sedadel. U BMW má dokonce regulaci. Člověk si může vybrat hned ze tří stupňů a ochránit tak svou zadní část před nadměrným prohřátím. Inu Němci, ti myslí snad na všechno. T říramenný, kůží obšitý sportovní volant s ovládáním telefonu, audiosoustavy a tempomatu má slabý a tvrdý věnec, který občas tlačí do dlaní. Od sportovního vozu bych čekal spíše měkčí a silnější volant. Část palubní desky a středové konzoly včetně hlavice řadicí páky a části výplní dveří byly dekorovány krásným bílým dřevem. T o ještě více umocňovalo můj pocit, že sedím v obývacím pokoji a ne v autě. Automatická klimatizace má pozvolný náběh účinku a dokáže v interiéru držet nastavenou teplotu bez velkých výkyvů. Někdo se možná zasměje, ale ten, kdo už jezdil s autem s digitální klimatizací, dobře ví, jak je tahle vlastnost důležitá. Ušetří vás totiž od nepříjemného nachlazení. O ozvučení interiéru se stará audiosoustava s výborným a vyváženým výkonem doplněná o palubní GSM telefon a navigační systém, který jako obvykle v Čechách nefunguje. Prý už existují „cédéčka“ i pro naši rodnou hroudu, ale osobně jsem je neviděl. Pohodlí uvnitř vozu ještě vylepšují drobné maličkosti jako dešťový a parkovací senzor, automatické zacloňování vnitřního zrcátka, vyhřívání předního skla a vnějších zpětných zrcátek nebo loketní opěrka potažená kůží se dvěma odkládacími prostory. Elektrickou zadní záclonku jsem tentokrát postrádal. Zavazadlový prostor má celkem uspokojivou velikost a dá se samozřejmě otevřít pouhým stiskem tlačítka dálkového zamykání. U BMW vyrábějí auta se smyslem pro detail a je to vidět vskutku všude. Pokud byste totiž hledali nějaké to nářadí někde pode dnem kufru, třeba vedle rezervy, asi byste hledali marně. Kazeta s nejnutnějším nářadím je šikovně umístěna na vnitřní straně víka zavazadlového prostoru. T radičním vybavením kufru „bavoráků“ je nepromokavý vak na lyže, který se dá protáhnout až do prostoru mezi cestující. Interiér auta je pak dobře chráněn před nehezkými škrábanci a rozmrzajícím sněhem z lyží. O bezpečí pasažérů se starají systémy jako ABS, systém kontroly prokluzu a trakce ASC+T, který je v zimě pro auto s náhonem na zadní nápravu doslova životně důležitý. Nechybí ani airbagy pro řidiče i spolujezdce, včetně bočních a hlavových airbagů. Impozantní výkon motoru, 148 kW a točivý moment 390 Nm, což jsou na diesel vskutku nevídané parametry, mi byl po nastartování oznámen tichým duněním. T estovaný model byl pro změnu vybaven automatickou převodovkou s manuální možností volby rychlostních stupňů, které u BMW říkají „Steptronic“, takže stačilo jen sešlápnout brzdu, bez které nelze zařadit, a posunout řadicí páku do polohy „D“. Při rozjezdu se auto chová podle očekávání, ovšem ve chvíli, kdy ručička otáčkoměru vystoupá nad hranici 1500 otáček za minutu, začne vás zrychlení silně tlačit do sedačky. U modelu, který jsme měli zapůjčený minule, klesal výkon motoru někde za hranicí 3000 otáček za minutu. U nového motoru se systémem vstřikování common-rail jsou parametry ještě lepší. Přibylo pár koní na výkonu a točivý moment se také vylepšil. Co je ale důležité, motor prudce táhne od nejnižších otáček až do chvíle, než se ručička otáčkoměru dostane do červeného pole. Pak zapracuje elektronika, která chrání motor před poškozením a přiškrtí vám přívod paliva. Automatická převodovka pracuje perfektně a řazení jednotlivých stupňů není takřka cítit. Službu automatiky můžete využívat ve dvou režimech. Standardní režim, tedy „D“ je určen jako u jiných automobilů pro normální a řekl bych komfortní jízdu. Pokud ovšem přitáhnete řadicí páku mírně k sobě, dostanete se do režimu „Sport“, a to už je jiné kafe. Převodovka řadí až těsně pod hranicí červené výseče otáčkoměru, a pokud se nebojíte, můžete podržet pedál plynu na podlaze i několik vteřin. Ale věřte, že na stovku vystoupá ukazatel rychlosti během necelých osmi sekund. T řetí režim umožňuje manuální volbu rychlostního stupně pouhým postrčením nebo přitažením páky, a to jen o pár milimetrů. Ovládání je jako ve voze na rely a přiznávám, že tenhle způsob řazení jsem si zamiloval. Podvozek má spíše tvrdší nastavení, ale komfortu na delších cestách rozhodně neubírá. Ostřejší průjezdy zatá
čkou nejsou vůbec problém, trojka sedí jako přibitá a ke kotoučovým brzdám na všech kolech už není vůbec co dodat. Týden utekl jako voda, auto už zase stojí ve výloze prodejny a já budu ještě dlouho vzpomínat, jaké to bylo super svezení, dokonce i ty dvě pokuty za rychlost mě vůbec nemrzí!

Hodnocení

Podvozek a jízd. vl. *

Pohonná jednotka *

Interiér

Exteriér

Dílenské zpracování

Výbava * Pohodlí *

Cena Celkem Max. hodnocení

Technické parametry

BMW 330d Nissan Primera Volvo S60 D5

2,2 Di sedan

Převodovka Automat. pětistupňová Manuální šestistupňová Manuální

pětistupňová

Motor Řadový, zážehový Řadový, vznětový Řadový, zážehový

šestiválec s přímým čtyřválec s přímým pětiválec s přímým

vstřikováním paliva vstřikováním paliva vstřikováním paliva

Zdvihový objem (cm3) 2926 2184 2401

Max. výkon (kW) 135/4000 ot./min. 93/4000 ot./min. 120/4000 ot./min.

Točivý moment (Nm) 390/175 000 ot./min. 280/2000 ot./min. 340/3000 ot./min.

0 - 100 km/h (s) 7,8 10,9 9,5

Max. rychlost (km/h) 227 195 210

Spotřeba - 6,3 - dle výrobce 5,9 - dle výrobce 6,5 - dle výrobce

kombinovaná(l/100 km)

Objem palivové nádrže (l) 63 62 70

Objem zavaz. prostoru (l) 315 450 540

Cena testovaného 1 157 700 Kč 807 000 Kč 1 080 000 Kč

vozu včetně DPH man. převodovka

U BMW vyrábějí auta se smyslem pro detail. Každý řidič jistě uvítá vyhřívání předního skla i vnějších zpětných zrcátek.

FOTO: JARMILA KUTOVÁ

Interiér zdobí bílá kůže a dřevo. Bíle potažená sedadla vyvolávají dojem luxusu, neobvyklé bílé koberečky spíše překvapí.

FOTO: JARMILA KUTOVÁ

Zavazadlový prostor je dostatečně velký a dá se otevřít pouhým stiskem tlačítka dálkového zamykání.

FOTO: JARMILA KUTOVÁ

bitcoin_skoleni

Temně modrá metalíza perfektně kontrastuje s chromovaným rámem kolem oken a s hliníkovými sedmipaprskovitými disky kol.

FOTO: JARMILA KUTOVÁ

  • Našli jste v článku chybu?